شناسهٔ خبر: 49725680 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

شایعه: نخستین عینک واقعیت ترکیبی اپل در سال ۲۰۲۲ و با قیمت ۲ هزار دلار رونمایی خواهد شد

مهدی هنرمند

گفته می‌شود اپل قصد دارد در سال آینده میلادی، نخستین نسل از هدست واقعیت ترکیبی‌اش را با قیمت دوهزار دلار و در سال ۲۰۲۳، عینک واقعت افزوده‌اش را رونمایی کند.

صاحب‌خبر -

تاکنون، شایعه‌ها و گزارش‌های بسیاری از تلاش‌های اپل برای ساخت دستگاه HMD (هدست) مبتنی‌بر فناوری واقعیت ترکیبی (MR) منتشر شده است و گویا اپل تولید این محصول را بر جاه‌طلبی ساخت گوشی‌های تاشو مغتنم دانسته است. گزارش جدید دیجی‌تایمز با استناد به منابع نزدیک به زنجیره تأمین گواهی دیگر به این ماجرا محسوب می‌شود و بیان می‌کند که اپل درصدد است تا سال آینده میلادی هدست بسیار قدرتمندی را به‌عنوان سنگ‌ِبنای ورود به حوزه جدید رونمایی خواهد کند.

در این گزارش، آمده است که هدست یادشده اپل مرحله دوم آزمایش نمونه اولیه را تکمیل کرده است و قبل از ورود به تولید انبوه وارد مرحله EVT (تست تأیید مهندسی) می‌شود. دیجی‌تایمز می‌گوید که اولین هدست ممکن است بیش از دوهزار دلار قیمت داشته باشد؛ بنابراین، اپل انتظار فروش زیادی از آن نخواهد داشت و احتملا هدف آن به‌رخ‌کشیدن فناوری نهفته در هدست است. این محصول می‌تواند گزینه‌ای ایدئال برای مشاغل و برخی صنایع باشد.

طبق گزارش‌های قبلی، غول دنیای فناوری در‌مجموع پانزده دوربین را در بطن هدست واقعیت ترکیبی‌اش جای خواهد داد. در مقام مقایسه، سخت‌افزار هدست‌های واقعیت مجازی کنونی معمولا از دو تا پنج دوربین برای تعامل با محیط اطراف و انتقال تصویر به کاربر تشکیل شده است.

دراین‌میان، انتظار می‌رود هشت ماژول دوربین که عمدتا شرکت لارگان آن‌ها را تأمین می‌کند، برای ارائه قابلیت‌ها واقعیت مجازی در اطراف هدست تعبیه شود. فناوری نهفته در این دوربین‌ها با ارائه تصاویر خارجی روی نمایشگر داخلی به کاربران اجازه می‌دهد محیط اطرافشان را ببینند. به‌عبارت‌دیگر، این دوربین‌ها می‌توانند ویدئو دنیای واقعی را ازطریق پاراگراف عبور و به کاربر نمایش بدهند.

پیش‌بینی می‌شود هدست یادشده از فناوری لایدار (LiDAR) بهره خواهد گرفت که اپل قبلا در مجموعه‌ گوشی‌های آیفون ۱۲ و آیپد پرو از آن برای نقشه‌برداری سریع اشیاء و محیط استفاده کرده است. نمایشگر روبه‌روی دستگاه می‌تواند اطلاعات کاربر را هنگام استفاده از آن نشان دهد. افزون‌براین، شواهد حاکی از آن است که سربندهای تعویض‌پذیر از فناوری صوتی فضایی (صدای ۳۶۰ درجه) مانند ایرپاد مکس یا ایرپاد پرو برخوردار‌‌‌‌ند.

درحال‌حاضر، چندین نمونه اولیه از هدست واقعیت ترکیبی اپل با وزن ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم بررسی و آزمون‌وخطا شده است؛ اما اگر اپل بتواند مشکلات فنی را حل کند، وزن نهایی هدست تنها ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم خواهد بود که بسیار سبک‌تر از دستگاه‌های VR موجود است. تا پیش‌از‌این، یکی از مشکلات بزرگ اپل در فرایند ساخت دستگاه‌های قابل نصب‌ روی سَر (HMD)، وزن سنگین آن‌ها بیان می‌شد. اگر هدست سنگین باشد، استفاده از آن در طولانی‌مدت بسیار دشوار خواهد بود و باعث خستگی سَر کاربر می‌شود.

گفته می‌شود هدست یادشده به نمایشگرهای Micro-OLED ساخت سونی و چندین ماژول اپتیکال مجهز خواهد شد تا بتواند تجربه مناسبی از تلفیق AR و VR ارائه دهد. بر‌‌‌اساس شایعات گذشته، این هدست به دو نمایشگر 8K جداگانه با وضوح درخورتوجه و فناوری پیشرفته ردیابی چشم مجهز خواهد شد.

اپل عینک واقعیت افزوده‌ای نیز در دست تولید دارد که از فناوری هدایت‌کننده نور (موج‌بَر) برای پوشش‌دادن محتوای گرافیکی تولیدشده سیستم روی مناظر واقعی بهره می‌برد. این دستگاه قابل‌حمل احتملا اپل گلس نامیده خواهد شد و بازار عمومی را هدف قرار خواهد داد. بااین‌حال، گفته می‌شود اهالی کوپرتینو در فرایند طراحی و ساخت اپل گلس مبتنی‌بر فناوری واقعیت افزوده با مشکلات متعددی روبه‌رو شده‌اند و ظاهرا این عینک ممکن است به‌دلیل پیچیدگی فرایند ساخت و تکنولوژی به‌کاررفته در آن به‌تأخیر بیفتد و پس از سال ۲۰۲۳، رونمایی شود.

با وجود قدرت سخت‌افزاری درخورتوجه هدست واقعیت ترکیبی اپل، برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که نخستین نسل دستگاه‌های HMD اپل برای تأمین برخی از پردازش‌های هوش مصنوعی به آیفون متکی خواهند بود. علاوه‌براین، چندی پیش افشاگری به نام رابرت اسکوبل در گزارشی ادعا کرد که اپل می‌خواهد در‌کنار هدست خود، آیپادی اختصاصی نیز رونمایی کند که درواقع حکم منبع پردازشی آن را برعهده خواهد داشت.

برای مطالعه تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

نظر شما