شناسهٔ خبر: 49723686 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

دفاعیات میرسلیم از طرح صیانت/ علت سکوت روحانی در این روزها چیست؟/ واکنش مثبت علی مطهری به نطق رئیسی در سازمان ملل

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری-تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

صاحب‌خبر -

آخرین آمار کرونا در ایران

از روز گذشته تا امروز ۳۱ شهریور ماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۴۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۱۶۴ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۴۷۷ هزار و ۲۲۹ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۸۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۱۸ هزار و ۱۹۱ نفر رسید.  پس از ۵۳ روز، مرگ و میر روزانه بیماران کووید۱۹ به کمتر از ۳۰۰ نفر رسید. آخرین بار روز ۹ مردادماه سال جاری، تعداد مرگ و میر روزانه بیماران، ۲۸۶ نفر بود.

تزریق یک میلیون و ۱۲۴هزار دُز واکسن کرونا در شبانه‌روز گذشته

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۳۲ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۵۴۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۴ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۸۹۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۶ میلیون و ۸۹۹ هزار و ۴۳۴ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته یک میلیون و ۱۲۴ هزار و ۹۸ دُز واکسن کرونا نیز در کشور تزریق شده است.

***

دفاعیات میرسلیم از طرح صیانت

سیدمصطفی میرسلیم، نماینده تهران درباره طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی به آرمان ملی گفت: «یکی از کشورهایی که در دنیا در زمینۀ قانونمند کردن فعالیت‌ها در فضای مجازی عقب مانده، جمهوری اسلامی‌ایران است.

ما همواره آماج اقدامات تخریبی و انحرافی در فضای مجازی بوده‌ایم و این عقب ماندگی هم جزو اهداف همان فرآیند تخریبی است که متأسفانه چندین سال به دلیل تشخیص غلط سیاسی دولت یا بعمد، از آن غفلت شده است. بنابراین کاری که مجلس سیزدهم آغاز کرده است یک سال بر آن تأخیر‌ها افزوده ولی امیدواریم با استفاده از قابلیتی که در اصل 85 پیش بینی شده بتوانیم آن تأخیر را جبران و حقوق کاربران را احقاق کنیم.

این که ما فعالیت‌های فضای مجازی را بدون هیچ ضابطه‌ای به حال خود رها کنیم قطعا به ضرر مردم تمام می‌شود و آنها که در پی انحراف و تجاوز به حقوق مردمند، سوء استفادۀ خود را تثبیت خواهند کرد و علامت آن را در نوع مخالفت‌های جاهلانه‌ای که با طرح شده است، می‌بینیم، مخالفت‌هایی که هیچ مناسبتی با محتوای طرح ندارد و مزورانه است. 

قطعا باید فضای مجازی در جهت حفظ حقوق مردم و جلوگیری از ادامۀ ناهنجاری‌هایــی کــه به لحاظ اقتصادی و اجتماعی و فرهنگـی و سیاسی در آن رواج یافته، مهار شود و دولت مصمم است این نظـم را اعمال کند و این برنامه‌ای است که وزیر محترم نسبت به آن متعهد شده است.

با این طرح، نه جلو کسب و کارهای فضای مجازی گرفته خواهد شد و نه دسترسی به شبکۀ جهانی اطلاع رسانی (اینترنت) محدود خواهد گشت بلکه از تعدی کسانی که سوداگــران تباهـــی‌اند ممانعت به عمل خواهد آمد و کــدام عقــل سلیـــم است که با این اقدام مصلحانه مخالف باشد؟»

***

علت سکوت روحانی در این روزها چیست؟

محمدعلی نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره دلیل غیبت و سکوت حسن روحانی به آفتاب یزد گفت:« ما هم از آقای روحانی بی‌خبر هستیم و ظاهرا ایشان در حال استراحت مطلق هستند! همان زمانی هم که ایشان رئیس جمهور بود، اگر مجبور نبود حرفی نمی‌زد و در ملاء عام حاضر نمی‌شد. ما می‌دیدیم که در هیات دولت نشسته بود و اگر خبرنگاری از صدا و سیما به سراغشان می‌رفت صحبتی می‌کرد. همان زمان ریاست جمهوریشان هم پر هیاهو نبودند و زیاد مورد سوال خبرنگاران قرار نمی‌گرفتند بنابراین به نظر می‌رسد غیبت ایشان در حال حاضر بر گرفته از شخصیتشان باشد و طبیعی است.»

وی تصریح کرد:« اما در حال حاضر موضوعاتی مطرح می‌شود که نیاز است دولت گذشته بایستد و درباره آن‌ها پاسخگو باشد. مثلا این روزها روی واردات واکسن مانور داده می‌شود، همه می‌دانند که واردات واکسن دارای مراحلی است و تا آن مراحل طی نمی‌شد امکان واردات واکسن وجود نداشت اما برخی این روزها می‌گویند دولت قبل واردات واکسن را به FATF منوط کرده بود، در صورتی که همه می‌دانیم واردات واکسن و دارو هیچ ارتباطی با تحریم‌ها و بحث پذیرش FATF ندارد! این در حالی است که می‌بینیم رسانه ملی این روزها به صورت مداوم بر این موضوع مانور می‌دهد بنابر این دولت قبل باید در این خصوص پاسخگو باشد و صحبت کند.»

***

امکان تشکیل اتاق فکر با حضور سران اصلاحات و اعتدال وجود ندارد

اسماعیل گرامی‌مقدم، از اعضای جبهه اصلاحات ایران و سخنگوی حزب اعتماد ملی، درباره آخرین وضعیت جبهه اصلاحات به «شرق» گفت: «جبهه اصلاحات ایران باید برای ادامه مسیر تصمیمی جدی بگیرد و دیگر تصمیمات اختلافی نباشد. موضع انتخاباتی برای انتخابات مجلس دوازدهم هم باید روشن و شفاف اعلام شود. از آن‌ سو باید دید شورای نگهبان چه رویکردی را در قبال نامزدهای اصلاح‌طلب و نامزدهای مستقل کمتر‌شناخته‌شده می‌گیرد و آنها را کم‌وبیش تأییدصلاحیت می‌کند یا خیر؟ جبهه اصلاحات هم باید سازمان تشکیلاتی خود را تقویت کند؛ به‌خصوص باید در استان‌ها فعالیت بیشتری شود. نکته دیگر هم مواضع و رویکرد ما در قبال عملکرد دولت است. اصلاح‌طلبان نباید نسبت به هر تصمیمی که دولت می‌گیرد نقد و اعتراض کنند؛ زیرا این رویکرد اصل اصلاح‌طلبی را زیر سؤال می‌برد و اگر اصلاح‌طلبان به هر تصمیمی که دولت یا مجلس می‌گیرد انتقاد کنند، راهی دور از منطق را پیموده‌اند».

این عضو «جبهه اصلاحات ایران» همچنین درباره این شائبه که ممکن است اتاق فکری شامل خاتمی، ناطق‌نوری، روحانی و لاریجانی تشکیل شود، گفت: «تجربه نشان داده است که این شخصیت‌ها با توجه به مشی فکری‌شان نمی‌توانند در قالب یک اتاق فکر سازمان‌یافته دور هم جمع شوند. حالا ممکن است گاهی با هم سخن بگویند و پیشنهادهایی را مطرح کنند اما تشکیل یک اتاق فکر بعید است. به یاد دارم در انتخابات شورای سوم خیلی تلاش شد تا آقایان هاشمی، خاتمی و کروبی جلساتی با هم برگزار کنند که نشد؛ البته فکر می‌کنم یک جلسه برگزار شد و دیگر ادامه نیافت. علاوه بر این راه چاره اصلاح‌طلبان وجود چنین اتفاق فکری نیست؛ زیرا چنین اقداماتی حتما طرف مقابل را تحریک می‌کند. از سوی دیگر دفاتر سیاسی احزاب مشغول کارند و مهم این است که سیاست‌های اصلاح‌طلبان بیان شود، اصلاح‌طلبان بتوانند مطالبات مردم را پیگیری کنند و مناسبت شفافی با حاکمیت داشته باشند».

***

واکنش علی مطهری به نطق رئیسی در سازمان ملل

علی مطهری، نماینده سابق مجلس در توییتی درباره نطق سیدابراهیم رئیسی در مجمع عممی سازمان ملل نوشت: «نطق رئیس جمهور در سازمان ملل یک نطق اصول‌گرایانه و اصلاح‌طلبانه بود. در این نطق، هم بر تجاوز نظامی و جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت‌ها و اشغالگری اسرائیل تأکید شد بدون آنکه اسرائیل بتواند مظلوم‌نمایی کند و هم بر احیاء برجام و رفع تحریمها.»

***

 گذشت ریاست جمهوری از شکایات علیه رسانه‌ها
 
رییس‌ دفتر امور دعاوی و قراردهای معاونت حقوقی رییس‌جمهوری در نامه‌ای خطاب به دادستان عمومی و انقلاب تهران از شکایات این معاونت علیه رسانه‌ها اعلام گذشت کرد.

به گزارش ایسنا، در متن نامه مصطفی پاک‌نیت که به رییس‌ دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران و نیز دادگاه‌ها تجدیدنظر این استان رونوشت شده، آمده است:

«با سلام و احترام

در راستای برنامه‌ها و سیاست‌های دولت سیزدهم، ترویج فرهنگ نقدپذیری، تشویق به از خودگذشتگی و اعمال رأفت اسلامی و به منظور تنویر افکار عمومی و گسترش فرهنگ مدارا و روحیه نقادی سازنده و استفاده از این ظرفیت در بهبود وضعیت موجود و تعالی کشور، بدینوسیله مراتب انصراف و گذشت این معاونت از شکایت مطروحه علیه رسانه‌ها، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و... اعلام می‌گردد.»

پیش از این نیز با شروع به کار دولت سیزدهم، معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری از اعلام گذشت نسبت به شکایات مطروحه از رسانه‌ها خبر داده بود.

امید است سایر دستگاههای دولتی نیز به این دستور رییس جمهور عمل کنند .

***

بایدن فریبکارانه سیاست‌های ترامپ را دنبال کرد

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده سابق مجلس که از طرفداران برجام بوده و هست درباره احیای برجام به ایلنا گفت: معتقدم آن فرصت حیاتی احیای برجام کشته شده است و مقصر اصلی آن هم آمریکایی‌ها بودند و حتی زمانی که بایدن هم روی کار آمد، به نظر من فریبکارانه سعی کرد سیاست‌های ترامپ را علیه ایران در دستور کار قرار دهد و همین باعث شد برجامی که در گذشته و حتی قبل از این دولت می‌شد که احیا شود، احیا نشود؛ که اگر این اتفاق می‌افتاد امروز این دولت و حتی آقای رئیسی می‌توانست گام‌های بعدی رفع تنش را بردارد اما متاسفانه مشاهده می‌کنیم تنش‌های دیگری شکل گرفته است.

***

حسین فریدون، رضوی و نعمت‌زاده در زندان هستند

ذبیح‌الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد مرخصی زندانیان، گفت: بحث مرخصی زندانیان اختصاص به یک فرد خاص ندارد؛ چه آن‌هایی که وابستگی به افراد خاص یا مسئولین یا گروه‌های خاص دارند و چه افراد عادی همه مشمول قانون هستند. ما سعی می‌کنیم بدون تبعیض نسبت به اعطای مرخصی به همه زندانیان اقدام کنیم.

وی افزود: اینطور نیست که افراد خاصی از مزایای بیشتری استفاده کنند یا مرخصی بیشتری به آن‌ها داده شود و به برخی مرخصی داده نشود. این نوعی تبعیض است که قطعاً آن را اعمال نمی‌کنیم.

خداییان تصریح کرد: به همه زندانیان به صورت مساوی مرخصی داده می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: مطابق آمار ۲۶ هزار و ۷۰۰ نفر از زندانیان در مرخصی هستند و این‌ها افرادی هستند که وابستگی به فرد یا افراد خاصی ندارد. حدود ۲۳ هزار و ۳۲۰ نفر از مرخصی پایان حبس استفاده می‌کنند؛ یعنی محکومیت آن‌ها نزدیک به اتمام است و مرخصی به آن‌ها داده می‌شود و آن‌ها به زندان برنمی‌گردند.

وی ادامه داد: در رابطه با افرادی که اسم برده شد و معمولاً اسم آن‌ها در فضای مجازی برده می‌شود مانند فریدون و خانم نعمت‌زاده و رضوی و هاشمی و دیگران، این افراد الان در زندان هستند. البته به مرخصی رفته بودند برگشتند و در زندان هستند. در مورد بقایی باید گفت که وی در مرخصی استعلاجی است. بر اساس گزارش در بیمارستان بستری و تحت معالجه در خارج از زندان است. در مورد مشایی هم وی در مرخصی بود که غیبت کرده است. مطابق گزارشی که از دادسرای تهران اخذ کردم، به کفیل وی و کسی که او را ضمانت کرده ابلاغ شده است که هرچه سریع‌تر نسبت به معرفی وی به زندان اقدام کند و چنانچه کفیل در زمان مقرر وی را به زندان معرفی نکند طبیعتاً وثیقه بالایی که دارد ضبط و سپس از طریق ضابطین نسبت به جلب فرد اقدام میشود.

بیشتر بخوانید: علت فوت متهم مفتاح خودرو هنوز اعلام نشده است

***

ماجرای زندان اوین به برخورد با چند سرباز و مامور تقلیل داده نشود

غلامرضا نوری نماینده مردم بستان آباد در مجلس به ایلنا گفت: در خصوص اتفاقاتی که در آنجا(زندان) رخ داد و بعضی از فیلم‌هایی که بیرون آمد، این اتفاقات زیبنده نظام جمهوری اسلامی نبود. خیلی هم زود حمله شد به این که سرباز یا مامور خاطی را بازداشت کنند؛ اما من اعتقادم بر این است که آن‌ها خطا کرده‌اند اما کسانی که قانون اساسی را بلد هستند، مسئولیت کلان دارند و می‌دانند این کارها خلاف است و چطور باید با زندانی برخورد شود، آن ها باید مورد بازخواست قرار گیرند نه صرفا یک مامور.

 وی افزود: تصاویر هم ظاهرا نشان می‌دهد که این‌ها یک اتفاقات تکراری بوده و در حال تکرار بوده که خیلی دردناک بود. متاسفانه این‌ها متعرض آبروی نظام و ارزش‌های نظام می‌شود. این برخورد اولیه اگرچه شروع بدی هم نبود اما نباید فقط با آن پایین دست‌ها و دوتا سرباز و مامور برخورد کنند چراکه مقصر اصلی کسی است که وظیفه قانونی و شرعی خودش را می‌داند که چطور باید از زندانی مراقبت شود و در زیر مجموعه‌اش این اتفاقات افتاده که حالا اگر می‌دانسته خیلی بد و اگر نمی‌دانسته خیلی بدتر.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس یازدهم، خاطرنشان کرد: انتظار است که با همچین رده‌هایی برخورد شود و خیلی هم جدی برخورد شود و ما دیگر چنین صحنه‌هایی را شاهد نباشیم و فضا یک فضای منطبق با موازین شرعی و ارزش های نظام اسلامی باشد.

***
چرا آمریکاییها اصرار به بازگشت به میز مذاکره دارند؟

بیژن مقدم درباره این موضوع که احتمال برگزاری زودهنگام مذاکرات برجامی در نیویورک چه‌قدر بالاست، به «نامه‌نیوز» گفت: «آمریکا و اروپایی‌ها اصرار دارند دارند مذاکرات هرچه سریع‌تر برگزار شود. البته این اصرارشان معقول هم نبوده است زیرا در ایران دولت تغییر کرد و تا وزرا تعیین شوند، تیم دیپلماسی شکل بگیرد، معاونان دولت مشخص شوند و... زمان می‌برد. البته هیچ‌وقت اولویت دولت آقای رئیسی مذاکرات نبوده است زیرا اولویت‌های مهم‌تری مثل مهار ویروس کرونا وجود داشته است که منطقی هم هست و دیدیم که دولت در کنترل کرونا از طریق واردات واکسن موفق عمل کرد».

این فعال رسانه‌ای همچنین اظهار کرد: «بعد از این مذاکرات آن‌طور که غربی‌ها می‌خواهند پیش نمی‌رود و حتما دولت آقای رئیسی می‌کوشد که به نتیجه‌ای معقول که ضمانت اجرا داشته باشد، برسد».

مدیر مسئول سایت الف گفت: من با شرایطی که مشاهده می‌کنم احیای برجام ممکن نیست زیرا اساسا غربی‌ها دنبال احیای برجام نیستند که اگر بودند راهش معلوم است، همه تعهدات طرفین در برجام قید شده و مشخص است که چه کشورهایی از این توافق‌نامه خارج شدند یا مفادش را اجرا نکردند. حالا اگر غربی‌ها می‌خواهند برجام احیا شود، باید به تعهداتشان بازگردند. آنها دنبال احیای برجام نیستند و برای مسائل دیگری می‌خواهند ایران به مذاکره برود و می‌دانیم که ایران هم جز درباره برجام آن هم نه مفاد آن بلکه اجرای آن در بحث دیگری مذاکره نمی‌کند."

 

نظر شما