شناسهٔ خبر: 49721428 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

حماس برای رهبری فلسطین شایسته‌تر است

جدیدترین نظرسنجی در فلسطین نشان می‌دهد که اکثریت ساکنان آن، حماس را برای رهبری فلسطین شایسته‌تر می‌دانند و نزدیک 80 درصد از آن‌ها، خواستار استعفای رئیس تشکیلات خودگردان هستند.

صاحب‌خبر -

نتایج نظرسنجی مرکز پژوهشهای سیاسی و آماری در کرانه باختری و نوار غزه، که در بازه زمانی ۱۵ تا ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۱، انجام شد، نشان می‌دهد که نزدیک به ۸۰ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی خواستار استعفای « محمود عباس » رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هستند.

نسخه‌ای از نتایج این نظرسنجی که در آن درباره مسائل مختلف مربوط به فلسطین سوال شده، در خبرگزاری فلسطینی «صفا» منتشر شده است.

حماس برای رهبری فلسطین شایسته‌تر است

این مرکز توضیح داد که این نظرسنجی به صورت حضوری در کرانه باختری و نوار غزه انجام شده و طی آن از یک جامعه آماری تصادفی شامل ۱۲۷۰ فرد در ۱۲۰ مکان مسکونی با خطای سه درصدی سوالات مورد نظر پرسیده شده است.

بنابراین نظرسنجی، ۶۳ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی می‌گویند که مرگ «نزار بنات» فعال فلسطینی پس از بازداشت از سوی نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین، کاملا عامدانه بود و ۲۲ درصد معتقدند که این مرگ نتیجه یک خطای فردی و کاملا سهوی اتفاق افتاد.

۶۳ درصد از برگزاری تظاهرات‌ در شهرهای مختلف و درخواست کناره‌گیری عباس از قدرت حمایت می‌کنند اما ۲۸ درصد با آن مخالفند. ۶۹ درصد می‌گویند که اقدامات تشکیلات خودگردان در بازداشت همه ۱۴ عاملی که در مرگ نزار بنات نقش داشتند و تحویل آن‌ها به عدالت را کافی نمی‌دانند اما ۲۰ درصد از این اقدامات راضی هستند و آن را کافی می‌دانند.

۷۴ درصد اقدام سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در بازداشت تظاهرات‌کنندگان خواستار محاکمه عاملان مگر نزار بنات را نقش آشکار آزادی‌ها و حقوق خود می‌دانند اما ۱۸ درصد این اقدام را برای برقراری نظم و قانون ضروری می‌دانند.

 فرار شش اسیر فلسطینی از زندان جلبوع

۸۶ درصد از افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی اعلان کردند که به صورت روزانه اخبار مربوط به فرار شش اسیر فلسطینی از زندان جلبوع را دنبال می‌کردند و ۱۲ درصد نیز اعلام کردند که هر ازگاهی در این ۱۳ روز، اخبار مربوط به این فرار را دنبال می‌کردند و تنها دو درصد اعلام کردند که اخبار مربوط به این موضوع را پیگیری نمی‌کردند.

۸۷ درصد معتقدند که فرار این اسرا و بازداشت آن‌ها، برای کسانی که خارج از زندان به سر می‌برند، الهام بخش خواهد بود تا برای دست گرفتن ابتکار عمل و تحرک برای پایان دادن به اشغالگری کاری کند. اما ۷ درصد می‌گویند که این امر ناامید کننده است و پنج درصد می‌گویند که هیچ تاثیری نخواهد داشت.

۸۱ درصد می‌گویند که حماس به زودی، موفق به اجرای سند تبادل اسرا خواهد شد و در فهرست آزادشدگان این شش اسیر زندان جلبوع نیز خواهد بود. اما ۱۴ درصد به آن اعتقاد ندارند.

در صورت رسیدن این شش اسیر به کرانه باختری پس از فرار، ۲۴ درصد معتقدند که سرویس‌های امنیتی فلسطین اقدام به حمایت از آن‌ها می‌کردند اما ۶۸ درصد با این نظر مخالفند.

نبرد سیف القدس

 ۷۱ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقدند که جنبش حماس پیروز نبرد سیف‌القدس بود و ۳ درصد می‌گویند که اسرائیل، پیروز میدان بود. سه ماه پیش ۷۷ درصد، حماس را پیروز میدان می‌دانستند. ۶۳ درصد معتقدند که حماس در تحقق هدفش با شلیک موشک و راکت موفق بوده که گواه آن، توقف اخراج و کوچ اجباری ساکنان منطقه الشیخ جراح در قدس اشغالی و تجاوزهای رژیم صهیونیستی به بیت‌المقدس است. اما ۲۹ درصد مخالف این نظرند و آن را موفق نمی‌دانند. سه ماه پیش، ۶۵ درصد، حماس را موفق می‌دانستند.

۶۷ درصد معتقدند که تصمیم حماس در شلیک موشک و راکت علیه شهرهای اسرائیلی در دفاع از قدس و مسجدالاقصی بود، اما ۱۰ درصد آن را اعتراض حماس به لغو انتخابات می‌دانند که با هدف تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین صورت گرفت. ۱۹ درصد نیز می‌گویند که انگیزه حماس از این تصمیم، هر دو مورد بوده است. سه ماه پیش، ۷۲ درصد معتقد بودند که حماس این نبرد را در دفاع از قدس و مسجدالاقصی آغاز کرد.

برای رهبری فلسطین، حماس شایسته‌تر است یا فتح؟

با توجه به رویارویی اخیر میان اسرائیل و حماس، ۴۵ درصد معتقدند که حماس امروز، شایسته ترین نماینده و رهبری کننده مردم فلسطین است و تنها ۱۹درصد می گویند جنبش فتح به رهبری عباس شایسته‌تر است. ۲۸ درصد نیز می‌گویند که هیچ یک از این دو طرف، شایستگی نمایندگی و رهبری را ندارند. سه ماه پیش ، ۵۳ درصد می‌گفتند که حماس بهترین گزینه برای نمایندگی و رهبری مردم فلسطین است و ۱۴ درصد نیز گفتند که فتح، به رهبری عباس ، برای این کار مناسب‌تر است.

در صورت اقدام مجدد اسرائیل به اخراج ساکنان الشیخ جراح تا افزایش محدودیت‌ها برای نمازگزاران در مسجدالاقصی، ۶۰ درصد می‌گویند که بهترین پاسخ و گزینه، شلیک مجدد موشک‌ها به سوی شهرهای اسرائیلی است، ۲۰ درصد بهترین پاسخ را مقاومت مسالمت‌آمیز و ۱۳ درصد بهترین پاسخ را شکایت نزد سازمان ملل و دادگاه لاهه می‌دانند.

۵۶ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی در پاسخ به این سوال که اگر امروز انتخابات ریاستی برگزار شود و تنها محمود عباس و «اسماعیل هنیه» نامزد باشند، به چه کسی رأی خواند داد، اعلام کردند که هنیه را انتخاب خواهند کرد و تنها ۳۴ درصد گفتند که عباس را انتخاب می‌کنند.

درباره انتخاب میان مروان البرغوثی و هنیه، ۵۵ درصد گفتند که به البرغوثی رأی خواهند داد و ۳۹ درصد اعلام کردند که به هنیه رای خواهند داد. در رقابت میان هنیه و «محمد اشتیه» نخست‌وزیر کنونی، ۳۱ درصد به اشتیه و ۶۰ درصد به هنیه رای خواهند داد. 

درباره میزان رضایت از عملکرد عباس، تنها ۲۴ درصد از او راضی بودند و ۷۳ درصد عدم رضایت از او را اعلام کردند. میزان نارضایتی از عباس در کرانه باختری به ۲۲ درصد و در کرانه باختری به ۲۶ درصد می‌رسد. به همین دلیل ۷۸ درصد در کرانه باختری و ۷۷ درصد در نوار غزه خواهان استعفای عباس هستند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که نزدیک به ۸۰ درصد خواستار استعفای محمود عباس هستند که این نتیجه در کلیه نظرسنجی‌هایی که تاکنون در کرانه باختری و نوار غزه انجام شده، بی سابقه است.

روند سازش

۳۶ درصد موافق راه‌حل دو دولتی و ۶۲ درصد مخالف آن هستند. ۶۳ درصد معتقدند که راه‌حل دو دولتی به دلیل گسترش شهرک‌سازی عملی نیست و ۳۲ درصد می‌گویند که این راه‌حل هنوز می‌تواند عملی شود. ۷۳ درصد می‌گویند که فرصت‌های تشکیل دولت مستقل فلسطین در کنار اسرائیل طی پنج سال آینده بسیار بسیار ضعیف است و ۲۳ درصد این فرصت را هنوز جدی می‌دانند.

برای برون رفت از وضعیت کنونی، ۲۸ درصد دستیابی به توافق صلح با اسرائیل را ترجیح می‌دهند اما ۳۹ درصد مبارزه مسلحانه و ۱۰ درصد مقاومت مسالمت‌آمیز را انتخاب می‌کنند. اما ۱۸ درصد بر حفظ وضعیت موجود تاکید دارند. 

در پاسخ به سوال، بهترین شیوه برای پایان دادن به اشغالگری، ۴۸ درصد اقدام مسلحانه، ۲۸ درصد مذاکرات و ۱۹ درصد مقاومت مسالمت‌آمیز را انتخاب کردند.

 

نظر شما