شناسهٔ خبر: 49717888 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ابراز تاسف کرملین از سخنان اردوغان درباره کریمه

مسکو - ایرنا- دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، اظهارات رئیس جمهوری ترکیه در مورد شبه جزیره کریمه مبنی بر به رسمیت نشناختن مالکیت روسیه بر این شبه جزیره از سوی آنکارا را تاسف آور خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، پسکوف روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: بدیهی است که چنین اظهاراتی هم اکنون که مقدمات سفر کاری رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به روسیه فراهم می شود، بیان می شود. 

 وی افزود: با این حال طرف روسی ترجیح می دهد تا توجه خود را به موضوع توسعه روابط دوجانبه روسیه و ترکیه و همکاری برای حل مسائل بحرانی جهانی فرا روی کشورهای ما تمرکز کند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اینترفاکس، اردوغان که روز سه شنبه در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخن می‌گفت، اظهار کرد: ترکیه هیچگاه مالکیت روسیه بر شبه جزیره کریمه را به رسمیت نمی شناسد. 

سرگئی تسکوف عضو کمیسیون امور بین الملل شورای فدراسیون با انتقاد از سخنان اردوغان در مورد کریمه گفت:با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود.

وی از مقامهای ترکیه خواست بطور واقعگرایانه به وضعیت پیرامون شبه جزیره کریمه بنگرند.

تسکوف گفت که ترکیه به مسائل تاتارهای کریمه توجهی ندارد و زمانی که این منطقه جزو اوکراین بود و مسائل زیادی داشت آنکارا برای حل این مسائل هیچ اقدامی نمی کرد. 

یکاترینا آلتابایوا عضو دیگر شورای فدراسیون هم گفت که سخنان اردوغان درباره کریمه به دلیل حسرت خوردن وی به دوره قرون وسطی است. 

 انتظار می رود اردوغان روز ۲۹ ماه سپتامبر (روز چهارشنبه هفته اینده) در شهر سوچی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار کند. 

این اولین باری نیست که مقام‌های آنکارا درباره منطقه کریمه صحبت و اظهارنظر کرده‌اند.

رئیس جمهور ترکیه اواسط بهمن ماه طی سفر به کی‌یف و در دیدار با رئیس‌جمهور اوکراین در این باره گفته بود: بر موضع ثابت خود درباره تمامیت ارضی اوکراین و برسمیت نشناختن الحاق غیرقانونی شبه جزیره کریمه به روسیه تاکید می‌کنیم.

وزارت خارجه ترکیه نیز در بیانیه ای به مناسبت سالگرد الحاق منطقه شبه جزیره کریمه به روسیه اعلام کرد، آنکارا این «اشغالگری» مسکو را به رسمیت نخواهد شناخت.

نظر شما