شناسهٔ خبر: 49717869 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رژیم صهیونیستی از اظهارات بایدن درباره مسئله فلسطین راضی است

زینب غلامی

اظهارات رئیس جمهور آمریکا در مقابل مجمع عمومی سازمان ملل درباره مسئله فلسطین و توافق هسته‌ای با ایران، دولت رژیم صهیونیستی را غافلگیر نکرد. این رژیم از این مواضع آگاه بود؛ راهکار تشکیل دو کشور در حال حاضر غیرقابل اجراست و بازگشت آمریکا به برجام از طریق مذاکرات مستمر میان دو طرف ممکن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، برای نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیام مهم‌تر و راضی کننده‌تر در اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل مسئله نزاع فلسطین و اسرائیل است و اینکه همچنان مسیر طولانی برای حل آن وجود دارد.

بایدن سه شنبه گفت که همچنان از راهکار تشکیل دو کشور حمایت می‌کند. وی گفت: ما اکنون بسیار از این راهکار دور هستیم اما همچنان به آن ایمان دارم. راهکار تشکیل دو کشور تنها راه برای تضمین این مسئله است که اسرائیل یک "کشور یهودی دموکراتیک" باشد. ما از این مسئله دور هستیم اما باید به تلاش ادامه دهیم.

روزنامه هاآرتص نوشت: اظهارات بایدن برای بنت از دو جهت مهم بود چراکه طول عمر دولت اسرائیل را افزایش می‌دهد و فشارها بر این دولت را از سوی احزاب داخل ائتلاف و همچنین جامعه بین‌المللی برای اجرای گام‌های سیاسی در مقابل تشکیلات خودگردان فلسطین کاهش می‌دهد. اظهارات بایدن بیانگر منفعت سه جانبه‌ای برای تشکیلات خودگردان فلسطین، دولت بنت و آمریکا است و آن این است که پیشبرد عملیات سیاسی ملموس در سال‌های آتی فایده‌ای ندارد. مسئولان تشکیلات خودگردان فلسطین از اسرائیل و آمریکا خواستند اقدامات اقتصادی را به جای روند سیاسی آشکار پیش ببرد.

در این راستا دولت رژیم صهیونیستی افزایش تعداد مجوزهای کار در "اسرائیل" را تصویب کرد. همچنین ساخت چند صد واحد مسکونی در روستاهای فلسطینی در مناطق C را تصویب کرد. اسرائیل این اقدامات را طرح "نیت حسنه" در قبال فلسطینی‌ها می‌داند.

از سوی دیگر درخواست بایدن برای گشودن صفحه جدیدی میان آمریکا و سازمان ملل نگرانی را در اسرائیل ایجاد کرده است. آن‌ها نگران این هستند که روی باز نشان دادن آمریکا به سازمان ملل باعث بشود این سازمان قطعنامه‌ای را در مخالفت با اسرائیل صادر کند.

همچنین درباره توافق هسته‌ای و بازگشت آمریکا به برجام اسرائیلی‌ها احتمال می‌دهند در سایه مذاکرات میان دو طرف نتوانند دولت بایدن را به انصراف از بازگشت به برجام قانع کنند.

انتهای پیام

نظر شما