شناسهٔ خبر: 49717288 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

گام‌های بلند پتروشیمی‌ها برای محرومیت‌زدایی شهرستان بندرماهشهر

رئیس شورای راهبردی شرکت‌های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی از آخرین تصمیم‌های این شورا با محوریت اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدا از جمله رفع آبگرفتگی در مناطق بندر امام خمینی (ره) و چمران خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شانا به نقل از سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، سیدامید شهیدی‌نیا در این باره اظهار کرد: شورای راهبردی شرکت پتروشیمی همسو با عمل به تعهدهای مسئولیت اجتماعی صنعت پتروشیمی در شهرستان بندر ماهشهر در سال ۱۴۰۰، منابع مالی ویژه‌ای در بخش‌های زیرساختی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، اشتغال‌زایی، بهداشت و درمان، پیش‌بینی و اختصاص می‌دهد.

وی افزود: به این منظور، برابر با نیاز شهرستان بندر ماهشهر، پروژه‌های عمرانی و زیرساختی متعددی از سوی دستگاه‌های اجرایی استان ارائه شده که تعیین اعتبارهای مورد نیاز آنها به‌صورت کارشناسی‌شده در حال بررسی است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ادامه داد: مشارکت در رفع مشکل آبگرفتگی شهرستان‌های بندر امام و چمران از جمله پروژه‌های برجسته در شهرستان بندر ماهشهر محسوب می‌شود که از سوی شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی پشتیبانی می‌شوند.

شهیدی‌نیا با بیان اینکه شورای راهبردی شرکت‌های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی از دستگاه‌های مجری این پروژه‌ها به‌صورت مستقیم پشتیبانی‌های لازم مالی را انجام خواهد داد، گفت: تلاش می‌شود با اقدام‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود، سرانجام شاهد تسریع در پیشرفت عملیات اجرایی پروژه‌های دفع آب‌های سطحی و رفع مشکل آبگرفتگی شهرهای بندرامام و چمران باشیم.

ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین

وی یکی از محوری‌ترین طرح‌ها و پروژه‌های در دست اقدام را که با حمایت همه‌جانبه صنعت پتروشیمی همراه است طرح ساماندهی حاشیه‌نشینی و بازآفرینی برخی از مناطق فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در بندر ماهشهر بیان کرد و گفت: برای انجام این کار در حال بررسی ابعاد مطالعاتی طرح موردنظر و رایزنی برای تأمین زمین متناسب با وسعت پروژه برای جابه‌جایی و بازسازی این‌گونه محلات حاشیه‌نشین هستیم.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تصریح کرد: فرآیند شناسایی و جانمایی سکونتگاه‌های جدید این مناطق از سوی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شده است، جزئیات این طرح پس از تصویب طرح تفصیلی و تأمین منابع مورد نیاز آن اعلام می‌شود.

احداث و بازسازی فضاهای درمانی، ورزشی و فرهنگی ماهشهر

وی به بخش دیگری از حمایت‌های در نظر گرفته‌شده برای کاهش محرومیت در دیگر مناطق مجاور شرکت‌های پتروشیمی در شهرستان ماهشهر اشاره کرد و گفت: از جمله پروژه‌های در دست اقدام امسال، احداث خانه بهداشت در روستاهای بخش مرکزی، تعمیر و تجهیز بیمارستان‌های (زیر پوشش شبکه بهداشت و درمان) «حاجیه نرگس معرفی» در شهرستان ماهشهر و «راه زینب» در بندر امام خمینی (ره) است.

شهیدی‌نیا به پیش‌بینی اعتبارات مورد نیاز در زمینه پروژه‌های ورزشی شهرستان بندر ماهشهر اشاره‌ کرد و افزود: بخشی از منابع تعیین‌شده برای تکمیل و احداث چهار سالن ورزشی چندمنظوره در شهرهای ماهشهر، بندر امام و طالقانی هزینه می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اضافه‌ کرد: افزون بر این، پروژه زمین چمن مصنوعی روستای حدید بخش مرکزی، از جمله طرح‌هایی هستند که منابع مورد نیاز آن از سوی صنعت پتروشیمی تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین طرح‌های تکمیلی بخش فرهنگ و مذهب در شهرستان ماهشهر با پشتیبانی‌های لازم مالی از محل بودجه شورای راهبری شرکت‌های پتروشیمی طی سال ۱۴۰۰ اختصاص خواهد یافت.

شهیدی‌نیا خاطر نشان کرد: از محل اعتبارات شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه، تکمیل فضاهای آموزش مدارس دخترانه و پسرانه شهرهای ماهشهر، چمران و شهرک طالقانی نیز در دستور کار قرار دارد.

حمایت پتروشیمی از ایجاد فرصت‌های جدید شغلی پایدار

رئیس شورای راهبردی شرکت‌های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی همچنین موضوع اشتغال‌زایی در بخش‌های مختلف این شهرستان را با اهمیت عنوان‌ کرد و گفت: در این راستا طرح اشتغال‌زایی صنایع پوشاک در شهرک مدنی با همکاری مشترک این کارگروه و کمیته امداد امام خمینی (ره) با هدف ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب و رونق کسب‌وکارهای خرد، راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: از محل بودجه این شورا عملیات بهسازی و ایجاد دو اسکله صیادی در ماهشهر و بندر امام خمینی (ره) انجام می‌شود که با اجرایی شدن این پروژه‌ها، زمینه اشتغال و رونق بخش‌های صیادی در شهرستان به‌خوبی فراهم خواهد شد.

شهیدی‌نیا یادآور شد: با حمایت شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه، علاوه بر این نیز با هدف تسهیل و رونق فعالیت‌های تجاری و فراهم آوردن زمینه اشتغال مولد، نسبت به بهبود زیرساخت‌های لازم در بندر خور سیف ماهشهر اقدام می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با بیان اینکه به‌منظور تقویت فعالیت‌های کشاورزی و ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار در منطقه، تکمیل پروژه مطالعه و اجرای زهکش سمت چپ رودخانه جراحی از طریق طرح مشارکتی با اداره جهاد کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.

وی، احداث موزه و خانه صنایع دستی با محوریت ایجاد فرصت‌های شغلی در شهرستان ماهشهر را از دیگر اقدام‌های مورد حمایت شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه بیان کرد و گفت: افزون بر این نیز طی تفاهم‌نامه‌ای، این شورا در احداث پروژه پایگاه انتقال خون ماهشهر مشارکت خواهد کرد.

لزوم مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی

شهیدی‌نیا، همچنین از پشتیبانی شورای راهبری شرکت‌های پتروشیمی به‌منظور تأمین تجهیزات روشنایی در شهرهای ماهشهر و بندر امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: افزون بر این نیز بهبود راه‌های دسترسی شهری و روستایی بخش مرکزی با مشارکت این شورا در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی همچنین به مشارکت و نقش‌آفرینی دیگر دستگاه‌های اجرایی شهرستان در جذب اعتبارات عمرانی دستگاه‌های متبوع و تسریع و همراهی در تکمیل و اجرایی شدن طرح‌های مصوب در سطح شهرستان تأکید کرد.

وی با اشاره به همگرایی بسیار خوب در بین مدیران صنعت و دستگاه‌های اجرایی شهرستان و با رویکرد مؤثر فرماندار و پیگیری نماینده پر تلاش مردم در مجلس شورای اسلامی برای تحقق اهداف توسعه‌ای در شهرستان بندر ماهشهر اعلام کرد: امیدواریم با اجرایی شدن این طرح‌ها، در آینده نزدیک شاهد رشد و توسعه همه‌جانبه در سطح شهرستان بندر ماهشهر باشیم.

شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در کنار پایداری تولید و ایجاد ارزش افزوده و کمک به چرخه اقتصاد کشور، همواره توجه به ایفای نقش مسئولیت اجتماعی را از اولویت‌های خود می‌دانند و به‌منظور کمک به جامعه پیرامونی، اولویت‌بخشی به مناطق کم‌برخوردار و آسیب‌پذیر را برای ایجاد توسعه متوازن در برنامه دارند.

نظر شما