شناسهٔ خبر: 49716937 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی ۳۱ شهریور

بازتاب جهانی یک سخنرانی/رایزنی‌ها در نیویورک/اربعین ۱۴۰۰

مژگان رساپور

هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک / بازتاب سخنان سید ابراهیم رئیسی/ اربعین ۱۴۰۰ از موضوعات و اخبار پربازدید سرویس سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ارزیابی یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا درباره عملکرد تیم مذاکره کننده جدید ایران در صدر اخبار پرمخاطب قرار گرفت.

وی با ادعای اینکه واشنگتن آماده بازگشت فوری به مذاکرات وین است، به سخنرانی رئیس‌جمهوری کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل که در آن خواستار از سرگیری مذاکرات احیای برجام شده است، واکنش نشان داد و گفت که شواهد نشان می‌دهد تیم مذاکره کننده جدید ایران چارچوب رایزنی‌های انجام شده در وین را نخواهد پذیرفت.

اظهارات حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در هفتاد و ششمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل بازتاب گسترده ای در رسانه های عربی به همراه داشت.

رئیس جمهور کشورمان در بخشی از سخنرانی خود در این اجلاس که به صورت ویدئو کنفرانس انجام شد، گفت: پخش تصاویر تاریخ ساز هجوم مردم آمریکا به ساختمان کنگره و به پایین پرتاب شدن مردم افغان از هواپیمای آمریکایی، از کپیتال­ تا کابل یک پیام را به جهان مخابره کرد و آن اینکه، نظام سلطه آمریکا چه در داخل و چه در خارج بی اعتبار است.

بخش هایی از سخنرانی رئیسی در ارتباط با توافق هسته ای هم بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشت.

در حاشیه هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک وزیر امور خارجه کشورمان با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و تاکید کرد که متاسفانه رفتار و سیاستهای دولت بایدن تاکنون در رابطه با ایران و برجام غیرسازنده بوده است.

همچنین جوزپ بورل در این دیدار با تاکید بر اینکه اولین قدم، تعیین زمان نشست وین است، افزود: بنظر من موفقیت برجام نه تنها برای ایران و بلکه برای منطقه و جهان بسیار مهم است. شکست برجام و مذاکرات برای هیچ طرفی خوب نیست.

حسین امیرعبداللهیان همچنین در رایزنی با هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان، بهانه‌های مختلف اروپا برای عمل نکردن به تعهدات خود را غیر قابل قبول خواند و اضافه کرد، طرف مقابل باید با انعطاف لازم و درک شرایط جدید ناشی از شروع کار دولت سیزدهم به وین بیاید.

در ملاقات امیرعبداللهیان با همتای اتریشی‌اش نیز الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش گفت: اتریش علاقه‌مند است همچون گذشته میزبان مذاکرات هسته‌ای در وین باشد، فرصت خوبی برای احیاء برجام پیش آمده است و باید همگی مراقبت نماییم این پنجره بسته نشود. 

دیگر اخبار مرتبط را در لینک های زیر دنبال کنید.

گزارش توئیتری خطیب زاده از "برنامه فشرده" وزیر خارجه در مجمع عمومی سازمان ملل

برگزاری نشست وزیران امور خارجه گروه «دی هشت» در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد

آماده هرنوع همکاری برای استفاده بیشتر از کانال مالی سوئیس جهت تامین کالاهای موردنظر ایران هستیم

اعلام آمادگی تهران برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کرواسی بعد از ۱۶ سال

وزیر امور خارجه ایران در نشست «چندجانبه بغداد» در نیویورک چه گفت؟

رئوس توافقات و بیانیه پایانی نشست چندجانبه در خصوص عراق در نیویورک

تحلیل بلومبرگ از حضور دیپلمات‌های ایران و عربستان در نشستی مشترک در نیویورک

***

ذبیح الله خدائیان در نشست خبری امروز سخنگوی قوه قضاییه توضیحاتی در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده مفتاح خودرو ارائه کرد.

وی درباره اینکه با فوت متهم ردیف اول پرونده استیفای حقوق شکات به چه صورت است؟ گفت: این شخص به ۱۲ سال و شش ماه حبس محکوم شده بود و پرونده در دیوان عالی کشور مطرح است. پرونده حدود ۱۷۰۰ شاکی دارد و با فوت اشخاص بر اساس قانون، مجازات موقوف الاجرا می‌شود؛ اما طلب طلبکاران ساقط نمی‌شود و تلاش بر این است با شناسایی اموال طلب طلبکاران پرداخت شود.

خداییان یادآور شد: تاکنون علت فوت را پزشکی قانون اعلام نکرده است و منتظر نظر پزشکی قانونی هستیم.

همچنین در پی انتشار کلیپی در فضای مجازی که حضور مردم و برخی حواشی تجمع در مرز شلمچه را برای شرکت در مراسم امسال اربعین حسینی ادعا می کند، دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی تاکید کرد که امسال مرزهای زمینی کشور برای شرکت در مراسم امسال اربعین حسینی بسته است.

محمدی فر گفت: کلیپ منتشر شده در فضای مجازی آرشیوی است و هیچ موردی از حضور مردم در مرزهای غربی کشور وجود ندارد.

خبرهای دیگر مرتبط با اربعین را در لینک های زیر بخوانید.

تشکیل کمیته ویژه نظارت و پیگیری تخلفات مرتبط با عرضه بلیط هواپیما برای اربعین

زمینه برپایی راهپیمایی اربعین فراهم شود

توصیه نایب رئیس کمیسیون فرهنگی به مردم برای زیارت اربعین در شرایط کرونایی

***

گزارش تاریخی ایسنا، به مناسبت چهل و یکمین سالروز تجاوز نظامی رژیم بعث عراق به ایران با عنوان "جهان علیه ایران"هم از پربازدیدهای بامداد امروز بود.

۵۸۹ روز پس از استقرار نظام جدید سیاسی در ایران، سرویسهای اطلاعاتی آمریکا، اسراییل و انگلیس مجموعه برنامه های سری و پیچیده ای را در منطقه خاورمیانه توسعه دادند که نتیجه اش تهاجم سراسری رژیم بعث عراق به استانها و شهرهای همجوار با ایران بود.

انتهای پیام

نظر شما