شناسهٔ خبر: 49716839 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آلزایمر در پیری طبیعی نیست

آرزو یارکه سلخوری

رئیس خانه روانشناسان استان قزوین گفت: آلزایمر قابل‌پیشگیری است و با روان‌درمانی و دارو می‌توانیم سیر بیماری را کاهش دهیم تا به‌سرعت به مرحله نهایی نرسد، با دریافت دارو می‌توان سیر بیماری را از ۴ و ۸ سال به ۲۰ سال رساند، برخی به‌اشتباه تصور می‌کنند که آلزایمر در سالمندی طبیعی است و باید اجازه داد سیر طبیعی را طی کند اما این‌طور نیست و با دارو می‌توان روند آن را کاهش داد.

صاحب‌خبر -

علیرضا افتخاری بیاتی در همایش آشنایی با آلزایمر که به مناسبت هفته روانشناسی و به همت جهاد دانشگاهی قزوین امروز ۳۱ شهریور در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد، تصریح کرد: آلزایمر باید در مراحل اول تحت درمان قرار بگیرد به این منظور داروهایی که به تقویت سلول‌های حافظه کمک می‌کند باید تجویز شود و در کنار آن روان‌درمانی صورت بگیرد.

وی افزود: آلزایمر گران‌ترین بیماری موجود در جهان است و علی‌رغم اینکه مشکل عدیده‌ای برای سالمندان دارد تأثیر زیادی بر خانواده می‌گذارد؛ در ایران آمار دقیقی از افراد مبتلابه آلزایمر وجود ندارد؛ این باور که همه سالمندان در معرض آلزایمر قرار دارند درست نیست بلکه محیط و کیفیت زندگی سالمندان و عوامل ارثی باعث ابتلای سالمندان به آلزایمر می‌شود.

رئیس خانه روانشناسان استان اظهار کرد: آلزایمر سه مرحله دارد، در آلزایمر خفیف عملکرد فرد کمی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و فرد به فراموشی مبتلا می‌شود، این مرحله شامل گم کردن راه یا گم کردن کلید خانه است و اگر درمان صورت نگیرد آلزایمر به مرحله‌ای می‌رسد که فرد نیاز به مراقبت ویژه دارد.

آلزایمر در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود

افتخاری یادآور شد: آلزایمر را پزشکان از طریق سی‌تی‌اسکن و ام آر ای تشخیص می‌دهند و روانشناسان با انجام تست و غربالگری می‌توانند تشخیص دهند که فرد به آلزایمر مبتلا است؛ آلزایمر در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود چراکه زنان نسبت به مردان طول عمر بیشتری دارند؛ از طرفی افراد دارای مشکلات قلبی و عروقی مستعد ابتلا به آلزایمر هستند این بیماری‌ها در آقایان منجر به مرگ می‌شود و مردان در سن پایین‌تر فوت می‌کنند بنابراین وجود زنان سالمند بیشتر از مردان سالمند باعث می‌شود که تصور کنیم زنان بیشتر به آلزایمر ابتلا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آلزایمر قابل‌پیشگیری است و با روان‌درمانی و دارو می‌توانیم سیر بیماری را کاهش دهیم تا به‌سرعت به مرحله نهایی نرسد، با دریافت دارو می‌توان سیر بیماری را از ۴ و ۸ سال به ۲۰ سال رساند، برخی به‌اشتباه تصور می‌کنند که آلزایمر در سالمندی طبیعی است و باید اجازه داد سیر طبیعی را طی کند اما این‌طور نیست و با دارو می‌توان کاهش داد.

این روانشناس بیان کرد: در مرحله اول بیماری نوعی اختلال ذهنی فردی ایجاد می‌شود و خود فرد می‌داند مشکل ایجادشده است اما در تست نمره خوبی می‌گیرد؛ زمانی که فرد اعلام می‌کند حافظه‌اش ضعیف شده است اگر جدی نگیریم مراحل بعدی رخ می‌دهد، وقتی مراحل بیماری پیشرفت کند، فرد به مرحله‌ای می‌رسد که نمی‌تواند خوب و بد را تشخیص دهد اما ازنظر عاطفی شرایط خوبی دارد.

وی اظهار کرد: در مرحله پیشرفته نیاز به لمس درمانی وجود دارد، باید با سالمند رابطه عاطفی ایجاد شود، گاهی سالمندانی که در خانه سالمندان هستند یا سالمندانی که دچار آلزایمر شدن بهانه می‌گیرند که می‌خواهند به خانه خودشان بروند، درحالی‌که بحث خانه رفتن مطرح نیست و فرد صرفاً می‌خواهد احساس قلبی نزدیکی به محیط زندگی احساس کنند درواقع منظورشان از خانه فضای فیزیکی نیست بلکه حس و حالی است که از قرار گرفتن در بین اعضای خانواده دریافت می‌کند.

افتخاری خاطرنشان کرد: در این مواقع باید سالمند را بغل کرد یا ارتباط لمسی با وی برقرار کرد برای مثال می‌توانیم بازوی سالمند را لمس و حس مراقبت را به او القا کنیم، باید دید سالمند چه زمان‌هایی احساس نیاز می‌کند برخی از سالمندان با خاموش شدن برق‌ها یا بالا بودن صدای تلویزیون احساس بی‌قراری می‌کنند که باید موردتوجه قرار بگیرند.

وی بیان کرد: گاهی با توجه به بی‌قراری‌ها نیاز است داروی آرام‌بخش به سالمندان داده شود، یکی از مشکلات آلزایمر وابستگی شدید به یک فرد است، صحبت کردن در خصوص خاطرات برای سالمندان خیلی خوب است عمدتاً حافظه کاری و فعال از بین می‌رود اما حافظه بلندمدت تقریباً ثابت است و خاطرات قدیمی برایشان باقی می‌ماند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: ظهور علائم آلزایمر معمولاً ۶۵ سال به بالا است، برای مثال آدرس خانه را گم می‌کنند یا قاشق و بشقاب را اشتباهی در یخچال می‌گذارند، آتروفی مغز و کوچک شدن مغز روند طبیعی است اما آلزایمر ربطی به کوچک شدن مغز ندارد درحالی‌که اغلب مردم به‌اشتباه فکر می‌کنند این روند طبیعی پیری است درحالی‌که در پیری توانایی ظرفیتی برای عملکرد سریع کاهش پیدا می‌کند اما این‌طور نیست که حافظه ازدست‌رفته باشد.

وی اظهار کرد: برای پیشگیری از آلزایمر باید سبک زندگی تغییر کند، فعالیت‌های ورزشی، ذهنی، خواندن کتاب، مطالعه کردن، بالا بودن سطح تحصیلات عوامل تأثیرگذاری است که باید موردتوجه قرار بگیرد.

انتهای پیام

نظر شما