شناسهٔ خبر: 49715602 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

دردسرهای تحصیل آنلاین در روستاها

همشهری در آستانه آغاز سال‌تحصیلی جدید، وضعیت پوشش اینترنت در استان‌های مختلف کشور را بررسی کرده‌است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ درحالی طی چند روز آینده آغاز می‌شود که با توجه به وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا در کشور، امسال نیز مانند سال‌تحصیلی گذشته، ارائه آموزش‌های آنلاین در دستورکار بیشتر مدارس کشور قرار دارد و آموزش‌های حضوری درسطح محدودی ارائه خواهد شد. این درحالی‌است که درکنار همه مشکلات موجود، نبود دسترسی مناسب به اینترنت پرسرعت، از اصلی‌ترین چالش‌های دانش‌آموزان، به‌ویژه در مناطق روستایی درمسیر حضور در کلاس‌های مجازی بوده‌است؛ مشکلی که به‌نظر می‌رسد باوجود انجام اقدام‌های گسترده در یکی‌دو سال اخیر درسطح استان‌های مختلف، همچنان دربرخی مناطق پابرجاست. با توجه به این موضوع، در پرونده پیش‌رو در کنار ارائه آمارهای مربوط به پوشش اینترنت در استان‌های مختلف کشور، به بررسی وضعیت پرمشکل ترین نقاط شهری و روستایی استان‌ها در زمینه تحصیل آنلاین دانش‌آموزان می‌پردازیم و اقدام‌های انجام شده در راستای بهبود زیرساخت‌های موردنیاز دراین حوزه را مورد واکاوی قرار می‌دهیم که در ادامه می‌خوانید.

آذربایجان‌غربی
آمارهای اداره‌کل آموزش‌وپرورش آذربایجان‌غربی نشان می‌دهد این استان حدود ۶۰۰ هزار دانش‌آموز دارد که در ۲ سال‌گذشته با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، به‌صورت آنلاین آموزش می‌بینند. این درحالی‌است که با توجه به کوهستانی بودن برخی نقاط استان و عدم دسترسی حدود یک‌سوم دانش‌آموزان به شبکه «شاد»، همکاری خیران و مسئولان اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان برای توزیع تبلت و اتصال به شبکه شاد قابل‌توجه بوده‌است. امسال در آستانه آغاز سال‌تحصیلی جدید، دربرخی نقاط استان مشکل دسترسی به شبکه شاد همچنان وجود دارد؛ دانش‌آموزان مناطقی مانند تکاب و تعدادی از روستاهای پیرانشهر و ماکو همچنان برای دسترسی به شبکه شاد با مشکلات زیادی مواجه هستند. با توجه به این موضوع اداره‌کل آموزش‌وپرورش آذربایجان‌غربی برای رفع مشکلات موجود دراین بخش ۲ راهکار «اعزام معلم و ارائه آموزش‌های حضوری» و «تهیه تبلت برای دانش‌آموزان» را تدارک دیده‌است. براین اساس تاکنون بیش‌از ۱۸ هزار تبلت برای دانش‌آموزان این مناطق تهیه شده‌است. همچنین در مناطقی مانند تکاب و برخی نقاط کوهستانی استان دکل‌های مخابراتی موردنیاز نصب شده و مسئولان مربوط اعلام کرده‌اند مشکل دسترسی به اینترنت و برنامه شاد در استان نسبت به سال‌گذشته کاهش چشمگیری داشته‌است.  

اردبیل
آمارها نشان می‌دهد استان اردبیل ازنظر شاخص دسترسی مردم به اینترنت، در رتبه‌های میانی کشور قرار دارد. این‌درحالی‌است که پس‌از همه‌گیری ویروس کرونا و به‌دنبال آن تعطیلی مدارس و برپایی کلاس‌ها به‌صورت آنلاین، دسترسی به شبکه اینترنت برای همه خانواده‌ها اهمیت دوچندانی یافته‌است. گفته می‌شود دراین استان ۸۷درصد از دانش‌آموزان زیرپوشش شبکه شاد قرار دارند و از آموزش‌های مجازی استفاده می‌کنند و ۲هزار مدرسه نیز از زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات بهره‌مند هستند. اینها درحالی‌است که در ۲۴۳روستای اردبیل امکان دسترسی به اینترنت وجود ندارد و حدود ۳ هزارو ۶۵۷ دانش‌آموز این روستاها از آموزش‌های حضوری یا تلویزیونی استفاده می‌کنند. دراین میان مسئولان استان می‌گویند در سال‌گذشته هیچ دانش‌آموزی از تحصیل جا نمانده‌است و مدارس باقی‌مانده نیز به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد. براساس بررسی‌های انجام شده، مشکل دسترسی به اینترنت در مناطقی مانند بخش «موران» گرمی در نقطه مرزی اردبیل و برخی روستاهای خلخال در جنوب استان بیشتر احساس می‌شود. علاوه بر دسترسی به اینترنت، تهیه امکاناتی مانند تبلت و گوشی هوشمند تلفن‌همراه از مشکلات دانش‌آموزان در زمینه آموزش‌آنلاین است که با مشارکت خیران و برخی نهادهای دولتی، این مشکل تاحدودی رفع شده‌است.  

خراسان‌رضوی
درحال‌حاضر ساکنان ۲هزارو ۲۲۳روستای استان خراسان‌رضوی، که ۸۶درصد از روستاهای دارای بیش‌از ۲۰خانوار استان را شامل می‌شوند، زیرپوشش شبکه اینترنت هستند. همچنین ۵۵درصد از روستاهای دارای کم‌تر از ۲۰خانوار نیز که «آبادی» نامیده می‌شوند، به شبکه اینترنت متصل شده‌اند و ساکنان آنها از این خدمت بهره می‌برند. براین اساس ۶۸۵آبادی در خراسان‌رضوی وجود دارد که تاکنون ۳۷۰آبادی زیرپوشش شبکه اینترنت قرار گرفته‌اند. دسترسی به اینترنت پرسرعت در روستاها و همچنین پایین بودن نرخ خدمات برای کاربران روستایی و سرویس‌دهندگان شبکه ملی اطلاعات دراین مناطق از ویژگی شاخص خدمات به روستاییان دراین استان محسوب می‌شود. همچنین باید اشاره کرد که اتصال ۲۸۱روستای خراسان‌رضوی به شبکه اینترنت از محل اعتبارات طرح‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ظرف یک سال اخیر انجام شده و پوشش شبکه‌ملی اطلاعات در ۱۴۵روستای این استان نیز درحال اجراست. اینها درحالی‌است که بیش‌از ۷ هزار دانش‌آموز عشایری در استان حضور دارند که به امکانات تکنولوژی از قبیل تلویزیون و اینترنت دسترسی ندارند. سال‌گذشته با همکاری اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان و اپراتورهای تلفن‌همراه، سیم‌کارت دارای اینترنت رایگان درمیان دانش‌آموزان عشایری مدرسه شکوفه‌های انقلاب روستای «اردولوک» منطقه رضویه به‌صورت نمادین توزیع شد و پس‌از آن ۷ هزارو ۷۰۰ سیم‌کارت دیگر به دانش‌آموزان عشایر و مناطق محروم اختصاص یافت. امسال نیز قراراست دانش‌آموزان این مناطق با شارژ سیم‌کارت‌های خود، از اینترت بهره‌مند شوند.

آذربایجان‌شرقی
مجموع دانش‌آموزان استان آذربایجان‌شرقی حدود ۷۵۰هزارنفر است که آمارها نشان می‌دهد حدود ۱۵۰ هزاردانش‌آموز مقاطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم، امکان دسترسی مناسب به آموزش‌های مجازی را ندارند و نمی‌توانند به شبکه آموزش صداوسیما نیز دسترسی پیدا کنند. برهمین اساس ۲۴درصد از مجموع دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، ۲۰درصد از مجموع دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول و ۲۰درصد از مجموع دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم نمی‌توانند از آموزش‌های مجازی بهره‌مند شوند. با توجه به این موضوع، مسئولان مربوط دراستان اعلام کرده‌اند با نصب تجهیزات مربوط، درصد دسترسی دانش‌آموزان به اینترنت در استان نسبت به سال‌گذشته افزایش ۱۰ درصدی داشته‌است. اینها درحالی‌است که براساس آمارهای اداره‌کل آموزش‌وپرورش آذربایجان‌شرقی، حدود ۴۰ درصد از دانش‌آموزان این‌استان در مقاطع مختلف تحصیلی، به اینترنت پرسرعت و ۲۵ درصد به گوشی تلفن‌همراه مناسب دسترسی ندارند. همچنین حدود ۵۰ درصد از دانش‌آموزان استان نیز از گوشی تلفن‌همراه والدین خود برای بهره‌مندی از آموزش‌های مجازی استفاده می‌کنند. براساس بررسی‌های انجام شده، در برخی روستاهای بخشایش، هوراند، مراغه، بناب، شبستر، مرند، خاروانا و ورزقان دسترسی به شبکه‌ شاد و گوشی‌های هوشمند تلفن‌همراه با مشکلات بیشتری همراه است.

یزد
براساس اعلام مسئولان اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات یزد، با تکمیل عملیات اجرایی اتصال ۲۲روستای باقی‌مانده استان به شبکه‌ملی اطلاعات، دسترسی همه ۳۳۷روستای بالای ۲۰خانوارجمعیت استان یزد به شبکه ملی اطلاعات تکمیل می‌شود. به این ترتیب با وجود هدف‌گذاری برنامه توسعه ششم کشور مبنی بر دسترسی ۸۰درصد از روستاهای بالای ۲۰خانوارجمعیت به شبکه ملی اطلاعات، با اقدام‌های صورت گرفته، قبل از پایان برنامه ششم توسعه، ۱۰۰ درصد از روستاهای استان زیرپوشش قرار گرفتند. به‌این ترتیب اکنون بسیاری از روستاهای استان به اینترنت متصل شده‌اند و نگرانی‌های موجود در زمینه ارائه آموزش‌های آنلاین در مدارس روستایی تقریبا ازمیان رفته‌است. این درحالی‌است که جمعیت دانش‌آموزان روستایی استان یزد، به‌جز در شهرستان تفت که بیشترین تعداد روستاهای استان را دارد، در سایر شهرستان‌ها محدود است. درچنین شرایطی اما نگرانی از کیفیت اینترنت تنها به روستاها خلاصه نمی‌شود، بلکه بسیاری از خانواده‌های شهری نیز از وضعیت کنونی دراین بخش گلایه دارند. معلمان و والدین به ضعف زیرساخت‌های اتصال به اینترنت برای آموزش آنلاین دانش‌آموزان نیز انتقاد دارند. به‌عنوان مثال تعداد قابل‌توجهی از والدین یزدی در گفت‌وگو با خبرنگارهمشهری اعلام کردند که از برنامه شاد راضی نیستند و معتقدند این برنامه کارایی چندانی ندارد؛ تا جایی که برخی از معلمان و مدارس به استفاده از اپلیکیشن دیگر مانند واتس‌آپ رو آورده‌اند.

سمنان
سمنان یکی از استان‌های پیشتاز در توسعه زیرساخت‌های اینترنتی به‌حساب می‌آید. در سال‌های گذشته رشد زیرساخت‌های اینرنتی و ارتباطی این استان درحدی بود که سبب شد طی ۵ سال اخیر سمنان درمیان ۳ استان برتر ازنظر توسعه زیرساخت‌های اینترنتی قرارگیرد. ضریب نفوذ اینترنت دراین استان از حدود ۸۷ درصد در ۳ سال قبل، به حدود ۹۸ درصد رسیده‌است. به همین دلیل ارائه آموزش‌های آنلاین دراین استان شرایط مطلوب‌تری نسبت به سایر استان‌ها دارد. درچنین شرایطی همه مناطق شهری سمنان زیرپوشش نسل چهارم اینترنت قرار دارند و دسترسی به اینترنت همراه در ۹۵ درصد از جاده‌های این استان نیز میسر است، اما هنوز دانش‌آموزان برخی از روستاهای این استان از دسترسی به اینترنت محروم هستند که بیشترین مشکل هم در روستاهای شهرستان میامی دیده می‌شود. براساس آمارهای رسمی، حدود ۶۵ روستا دراین استان به اینترنت متصل نیستند که برنامه‌ریزی برای اتصال آنها به شبکه اینترنت درحال انجام است. تعداد دانش‌آموزانی که به‌دلیل دسترسی نداشتن به اینترنت یا نداشتن گوشی هوشمند تلفن‌همراه و تبلت امکان استفاده از آموزش‌های آنلاین را ندارند حدود ۱۵ هزارنفر تخمین زده می‌شود که نزدیک به ۸ درصد از جمعیت حدودا ۱۳۰ هزارنفری دانش‌آموزان این استان است.

قزوین
۸۸درصد از دانش‌آموزان استان قزوین به سامانه شاد دسترسی دارند و بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش قابل‌توجهی از ۱۲ درصد باقی مانده، به‌دلیل دسترسی نداشتن به اینترنت از شبکه شاد محروم شده‌اند و حدود ۲درصد نیز به‌دلیل نداشتن گوشی‌هوشمند تلفن‌همراه یا تبلت امکان حضور در شاد را نداشته‌اند. با این وجود درسال‌تحصیلی گذشته برای استفاده دانش‌آموزان فاقد اینترنت و گوشی‌هوشمند از محتوای درسی، اقدام‌هایی ازجمله ارائه بسته‌های آموزشی خودآموز و برگزاری کلاس‌های حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دراستان انجام شد تا هیچ دانش‌آموزی از آموزش دور نماند. اینها درشرایطی است که بررسی‌های آماری نشان می‌دهد ضریب نفوذ اینترنت در مناطق شهری و روستایی استان ۹۸درصد است. با این‌حال حدود ۲۰۰روستای استان همچنان فاقد شبکه اینترنت هستند.  

سیستان‌وبلوچستان
درحال‌حاضر سیستان‌وبلوچستان از پرمشکل‌ترین استان‌های کشور در توسعه زیرساخت‌های فناوری‌اطلاعات به‌حساب می‌آید. با وجود اقدام‌های انجام شده دراین حوزه در سال‌های اخیر، از ۳هزارو۷۰۰ روستای استان، ۸۰۰ روستا همچنان در زمینه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات با مشکل مواجه هستند. آمارها نشان می‌دهد حدود ۷۳ درصد از روستاهای سیستان‌وبلوچستان به شبکه اینترنت متصل هستند، اما ۲۷درصد روستاها هنوز اینترنت ندارند. بنا به‌گفته مسئولان، برنامه‌های توسعه‌محور وزارت ارتباطات در سیستان‌وبلوچستان و به‌ویژه در بخش روستایی پیشرفت ویژه‌ای نداشته و این استان از سایر نقاط کشور عقب‌تر است. دلیل اصلی این مشکل نیز بروز چالش‌هایی در تأمین تجهیزات موردنیاز بوده‌است. با این وجود سال‌گذشته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد هزار میلیارد تومان برای رفع عقب‌ماندگی‌های ارتباطی این استان درنظر گرفته شده‌است، اما با این وجود مشکل اینترنتی هزارو۲۰۰روستا همچنان باقی است. این درحالی‌است که مقررشده بود تا پایان سال‌۱۳۹۹ همه روستاهای سیستان‌وبلوچستان به ابینترنت متصل شوند. اکنون سیستان و بلوچستان به‌دلیل نداشتن زیرساخت‌های لازم، همچنان با مشکل اینترنت مواجه است که دراین میان محرومیت در منطقه دشتیاری بیشتر است. سال‌گذشته قطع اینترنت ازجمله مشکلاتی بود که دردسرهای زیادی را برای شهروندان و به‌ویژه دانش‌آموزان برای بهره‌مندی از آموزش‌های آنلاین به‌وجود آورد.

البرز
طرح تحقق پوشش ۱۰۰ درصدی اینترنت و شبکه‌ملی ارتباطات در استان از سال ۱۳۹۷ آغاز و تاکنون روند خوبی را طی کرده‌است، به‌گونه‌ای که اکنون دراستان البرز ۸/۹۹ درصد جمعیت از اینترنت پرسرعت برخوردارند. همچنین دراین استان مناطق شهری از پوشش ۱۰۰درصدی اینترنت بهره‌مند هستند و از ۴۷۳روستای البرز، ۲۶۳روستای بالای۲۰خانوارجمعیت زیرپوشش اینترنت قرارگرفته‌اند. دراین میان برخی روستاها به اینترنت متصل نیستند که جزو روستاهای بسیار کم‌جمعیت البرز به‌حساب می‌آیند. درچنین شرایطی، مشکل اصلی که در برخی نقاط استان وجود دارد، کیفیت اینترنت است که با آغاز سال تحصیلی جدید، انتظار می‌رود این مشکل رفع شود، چراکه سال‌گذشته دانش‌آموزان در نقاطی که با ضعف اینترنت مواجه بودند، برای حضور در کلاس‌های مجازی با مشکلاتی مواجه شدند. علاوه‌بر مشکل سرعت اینترنت، قطع و وصل آن در کنار هزینه‌های اینترنت مصرفی برای معلمان و دانش‌آموزان از دیگر معضلاتی که آموزش آنلاین برای دانش‌آموزان و معلمان ایجاد کرده‌است. به‌گفته مسئولان استان، سال‌گذشته بیش‌از ۹۴٠مدرسه شهری و ۲۲۰مدرسه روستایی استان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پهن‌باند رایگان متصل شدند.

زنجان
استان زنجان ۷۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوارجمعیت دارد که تاکنون ۴۰۰ روستا ازاین تعداد به شبکه ملی اطلاعات دسترسی یافته‌اند و به اینترنت پرسرعت مجهز شده‌اند. با این وجود روستاییان برخی مناطق استان معتقدند حتی در روستاهایی که به شبکه اینترنت متصل هستند، گاه در داخل منازل دسترسی به اینترنت ممکن نیست و دانش‌آموزان باید خود را به پشت‌بام یا نقاط مرتفع برسانند تا بتوانند از آموزش‌های آنلاین بهره‌مند شوند. در سال تحصیلی گذشته پوشش ضعیف اینترنت در برخی روستاهای استان زنجان سبب شد در شرایط زرد و نارنجی کرونایی، برخی مدارس روستایی استان که دارای دانش‌آموزان کم‌تری بودند، کلاس‌های خود را به‌صورت حضوری برگزار کنند. درحال‌حاضر استان زنجان هزارو ۵۰۰ مدرسه دارد که حدود ۲۹۳مدرسه هنوز به شبکه اینترنت متصل نیستند. از طرفی نبود گوشی تلفن‌همراه هوشمند و تبلت سبب شده تعدادی از دانش‌آموزان زنجانی شرایط مناسبی برای تحصیل آنلاین نداشته باشند. بررسی‌ها نشان می‌دهد روستاییان شهرستان‌های ماه‌نشان و خدابنده مشکلات بیشتری در زمینه دسترسی به اینترنت دارند و به‌گفته مسئولان، جغرافیای سخت منطقه، سبب عقب‌ماندگی این شهرستان‌ها در حوزه توسعه زیرساخت‌های مخابراتی و اینترنتی شده‌است.

کرمانشاه
استان کرمانشاه با بیش‌از ۲میلیون نفرجمعیت، هزارو ۷۱۲روستای بالای ۲۰خانوارجمعیت دارد که با فعالیت‌های انجام شده ازسوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر، اکنون از این تعداد هزارو ۵۲۸روستا دارای اینترنت پرسرعت هستند. در واقع ۸۰درصد از روستاهای بالای ۲۰خانوارجمعیت استان کرمانشاه به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند. همچنین سال‌گذشته هزارو ۲۲۹مدرسه شهری و ۲هزارو ۳۰۰مدرسه روستایی استان با تجهیزات رایگان به اینترنت متصل شده‌اند. اینها درحالی‌است که تعدادی از روستاهای استان از داشتن اینترنت محروم مانده‌اند که به‌گفته مسئولان مربوط، قراراست به‌زودی مشکل اتصال آنها به اینترنت رفع شود.

قم
وضعیت پوشش اینترنت در استان قم مطلوب و درحدود ۹/۹۹ درصد است. ضریب نفوذ اینترنت (تعداد مشترکان اینترنت تقسیم برجمعیت استان) نیز ۱۴ درصد برای اینترنت پهن‌باند ثابت و درحدود ۱۰۰ درصد برای اینترنت سیار و درمجموع ۱۲۱ درصد است. پس از همه‌گیری ویروس کرونا به همه دانش‌آموزان و معلمان استان اینترنت رایگان اختصاص یافت و در مناطق روستایی، دسترسی ۱۰۰ درصدی روستاهای بالای ۲۰ خانوارجمعیت به اینترنت پرسرعت و شبکه ملی اطلاعات محقق شد. با این وجود مهم‌ترین مشکل در حوزه ارائه آموزش‌های آنلاین دراستان، برخوردار نبودن برخی از خانواده‌ها از تبلت یا گوشی‌هوشمند تلفن‌همراه است. افزایش پهنای باند، نصب و راه‌اندازی و ارتقای سایت‌ها برای تکمیل پوشش شبکه ملی اطلاعات در روستاها، ایجاد رومینگ دیتای بین‌اپراتوری برای استفاده حداکثری مشترکان از اینترنت پرسرعت و اتصال تمام ۷۵۱ مدرسه استان به اینترنت پرسرعت و شبکه ملی اطلاعات با ترافیک رایگان ۲ ساله سبب شده استان قم از پوشش ۱۰۰ درصدی اینترنت پرسرعت و شبکه ملی اطلاعات درسراسر استان برخوردار باشد.

همدان
به‌گفته مسئولان اداره‌کل ارتباطات و فناوری‌اطلاعات همدان، ۱۰۰ درصد از روستاهای بالای ۲۰خانوارجمعیت این استان زیرپوشش اینترنت قرار دارند و ساکنان این روستاها از اپراتورهای مختلف خدمات دریافت می‌کنند. براساس مصوبات سفر وزیر سابق ارتباطات به استان، قرار بود مشکل تعداد محدودی از روستاهای استان که به اینترنت دسترسی نداشتند، تا پایان شهریورماه رفع شود که به‌گفته مسئولان مربوط، این موضوع محقق شده‌است. اکنون اگرچه سرعت اعلام شده برای اینترنت این روستاها مطلوب ارزیابی می‌شود، اما مشکلات موجود در شبکه شاد، مانع از دسترسی آسان دانش‌آموزان به این شبکه شده‌است؛ در واقع مشکلات شبکه شاد بیش‌از شبکه اینترنت ارزیابی می‌شود.  

کردستان
درسال‌های اخیر ضریب نفوذ اینترنت در استان کردستان به بیش‌از ۹۸ درصد رسیده‌است که از این مقدار ۶/۸۸ درصد مربوط به اینترنت سیار است و ۷۲/۹ درصد هم به اینترنت ثابت اختصاص دارد. دراین میان حدود ۸۰درصد از روستاهای کردستان به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند و مسئولان استان تلاش می‌کنند با بهره‌برداری از ۱۰۰ سایت مخابراتی دیگر، این میزان به ۹۰درصد افزایش یابد. اینها در شرایطی است که کمبود پهنای باند و کوهستانی بودن منطقه از مشکلاتی است که اجرای طرح‌های توسعه دسترسی به اینترنت را دراستان با مشکل مواجه کرده‌است. با این وجود مسئولان استان قول داده‌اند که تقویت زیرساخت‌های موردنیاز، پوشش اینترنت پرسرعت روستایی به ۹۵درصد افزایش یابد. درحال‌حاضر دانش‌آموزان بیش‌از نیمی از روستاهای دهگلان، سقز و بانه با مشکلات ناشی از دسترسی نداشتن به اینترنت مواجه هستند.

اصفهان
استان اصفهان هزارو ۶۹۹ روستا دارد که درحال‌حاضر ۶۴/۸۴ درصد از آنها از زیرساخت‌های ارتباطی ازجمله شبکه اینترنت بهره‌مند هستند. با این وجود شهرستان‌های فریدون‌شهر، سمیرم، چادگان، خور و بیابانک و اصفهان بیشترین روستاهای بدون اینترنت را دارند که در طرح توسعه ارتباطات روستایی (تار) در قالب فیبرنوری با هدف ایجاد دسترسی اینترنت پرسرعت در مناطق محروم، برای استان اصفهان ۶ اولویت درنظرگرفته شده که تاکنون برای اولویت اول در شهرستان فریدون‌شهر، ۱۵۳ کیلومتر فیبرنوری اجرا شده‌است. اینها درحالی‌است که در ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا و افزایش دوبرابری کاربران آنلاین، زیرساخت‌های موجود توان پاسخگویی نداشت، اما با افزایش ۳ برابری ظرفیت‌های زیرساختی دراین حوزه، مشکل تاحدودی رفع شد. در استان‌اصفهان ۳ هزارو ۳۲۴ مدرسه به شبکه اینترنت پرسرعت رایگان مجهزند که از میان آنها ۲۰۷ مدرسه روستایی با مودم سیار و ۳ هزارو ۱۱۷ مدرسه شهری و روستایی با مودم ADSL به شبکه اینترنت متصل هستند.

بوشهر
براساس اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت بوشهر، ضریب نفوذ اینترنت دراین استان به ۶/۸۵ درصد رسیده‌است. با این وجود مسئولان کارگروه آموزش مجازی اداره‌کل آموزش و پرورش استان بوشهر معتقدند یکی از چالش‌های اصلی در ارائه آموزش‌های آنلاین به دانش‌آموزان، ضعف‌های موجود در پوشش اینترنت و نداشتن تجهیزات سخت‌افزاری مناسب مانند رایانه و گوشی‌هوشمند تلفن‌همراه است. برهمین اساس با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش بوشهر و اداره‌کل فناوری اطلاعات استان، ۷۵۰ مدرسه روستایی و ۷۵۰ مدرسه شهری به اینترنت پرسرعت رایگان متصل شدند. همچنین با کمک خیران، شرکت‌های پتروشیمی و کمیته‌امداد امام‌خمینی (ره) ۸ هزار لپ‌تاپ در اختیار دانش‌آموزان استان قرارگرفت. علاوه‌براینها در مواردی که امکان اتصال به شبکه اینترنت وجود نداشت، از ۲ راهکار «ارائه بسته‌های آموزشی» و «آموزش حضوری» استفاده شده‌است. بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود دراستان در زمینه ارائه آموزش‌های آنلاین به دانش‌آموزان، آشنایی نداشتن برخی معلمان با تولید محتوای الکترونیک بود که با آموزش‌های ارائه و همت معلمان استان، امروز بوشهر یکی از قطب‌های اصلی تولید محتوا دراین حوزه به‌حساب می‌آید. با توجه به این موضوع مسئولان استان معتقدند بوشهر یکی از موفق‌ترین استان‌ها در زمینه ارائه آموزش‌های غیرحضوری به دانش‌آموزان بوده‌است.

گلستان
در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۸ و همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا در کشور، تلاش‌ها در استان گستان برای افزایش بهره‌مندی شهرها و روستاها از اینترنت بیشتر شد. براساس اعلام استانداری گلستان، اکنون ۹۹درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوارجمعیت استان به اینترنت دسترسی دارند و همه مدارس شهری و روستایی گلستان نیز به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند. همچنین درحال‌حاضر بیش‌از ۹۹ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوارجمعیت استان دارای حداقل یک ارتباط (اپراتورهای ثابت و سیار) هستند و در برخی مناطق کوهستانی استان که یک اپراتورسیار فعال وجود داشته، با برقراری رومینگ ملی، مشکل پوشش اینترنت برطرف شده‌است. اینها درحالی‌است که عمده‌ترین مشکل دانش‌آموزان گلستانی در زمینه دریافت آموزش‌های آنلاین، دسترسی نداشتن به امکانات موردنیاز مانند گوشی‌هوشمند تلفن‌همراه و هزینه بالای اینترنت‌همراه یا خانگی است که بر شمار بازماندگان از تحصیل درمیان قشرهای ضعیف افزوده است.

هرمزگان
 از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا و با توجه به افزایش نیاز مردم به استفاده از خدمات‌مجازی بر بستر اینترنت، روند ارتقای شبکه‌های تلفن‌همراه و تجهیز سایت‌های مخابراتی در استان هرمزگان شتاب قابل‌توجهی گرفته‌است. براساس اعلام مسئولان مربوط دراستان، تا پایان سال‌گذشته، ۱۹۸ سایت تلفن‌همراه دراین استان به سامانه‌های اینترنت نسل سوم و چهارم مجهز شده‌اند که هدف‌گذاری آنها عمدتا در مناطق روستایی بوده‌است. همچنین پوشش تلفن‌همراه در جزیره هندورابی به‌تازگی کامل شده و در جزیره ابوموسی نیز ۳ سایت تلفن‌همراه ارتقا یافته‌است. در جزیره قشم نیز از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۵۳ سایت تلفن‌همراه ارتقا داده شد و  دراین مدت در کیش نیز اقدام‌های قابل‌توجهی دراین حوزه انجام شده‌است. با توجه به اقدام‌های انجام شده دراین حوزه اکنون ۸۷درصد از مناطق این استان چه در نقاط شهری و چه روستایی، به اینترنت دسترسی دارند. با این وجود در دوره همه‌گیری ویروس کرونا، دسترسی نداشتن دانش‌آموزان برخی مناطق استان مانند بشاگرد به اینترنت پرسرعت و کمبود امکانات موردنیاز برای دریافت آموزش‌های آنلاین، بر تعداد دانش‌آموزان محروم از تحصیل این استان افزوده‌است.

گیلان
درحال‌حاضر همه مدارس شهری و بیش‌از ۹۰درصد از روستاهای بالای ۲۰خانوارجمعیت استان گیلان به شبکه‌ ملی اطلاعات متصل شده‌اند. این‌ درحالی‌است که براساس آمارهای موجود، بیش‌از ۸۴روستای استان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت دسترسی ندارند. درعین‌حال در ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا و آغاز آموزش‌های آنلاین، اداره‌کل آموزش‌وپرورش گیلان اعلام کرد حدود ۴۰درصد از دانش‌آموزان مناطق مختلف استان به گوشی‌هوشمند تلفن‌همراه و تبلت دسترسی ندارند؛ آماری که در پایان سال‌تحصیلی گذشته به حدود ۱۵درصد رسید. براساس آمارهای موجود در سال تحصیلی گذشته ۷۳درصد از دانش‌آموزان گیلانی از شبکه شاد بهره‌مند بوده‌اند.  

چهارمحال‌وبختیاری
آخرین آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد ازمجموع ۲۷۵هزارو ۴۲۰خانوار استان، ۸۳/۶۹ درصد به اینترنت و ۹۵/۶۶ درصد به رایانه دسترسی دارند و ۹۴/۶۳ درصد افراد نیز از اینترنت استفاده می‌کنند. در چهارمحال‌وبختیاری همه شهرها به اینترنت پرسرعت متصل هستند و ازمجموع ۵۷۵ روستای بالای ۲۰خانوارجمعیت این استان، ۵۵۰ روستا دارای اینترنت پرسرعت هستند. از این ۵۵۰ روستا، ۳۲۰روستا از خدمات اینترنت پرسرعت ثابت برخوردارند و کمبود تجهیزات، مهم‌ترین مشکل موجود در زمینه رساندن «اینترنت پرسرعت ثابت» به روستاها عنوان می شود. در سال تحصیلی گذشته دانش‌آموزان روستایی استان، به‌ویژه در مناطقی از اردل، لردگان و کوهرنگ، به‌دلیل نبود دسترسی مناسب به اینترنت، با مشکل اتصال به شبکه شاد روبه‌رو شدند و کلاس‌های حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای آنها برگزار شد. این‌درحالی‌است که اتصال به شبکه شاد حتی در برخی نقاط شهری استان نیز با مشکل روبه‌رو بوده‌است. ازسوی دیگر در سال‌تحصیلی گذشته سرعت پایین نرم‌افزار، برای بسیاری از دانش‌آموزان و معلمان دردسرآفرین بود، اما گفته می‌شود درسال‌تحصیلی جدید با افزایش پهنای باند اینترنت و اتصال بسیاری از مدارس در مناطق روستایی به شبکه شاد، آموزش مجازی وضعیت مناسب‌تری خواهد داشت.

کرمان
درحال‌حاضر ضریب نفوذ اینترنت در استان کرمان از ۶۴ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۸۱درصد در سال‌جاری رسیده‌است. براین اساس در هفته‌های اخیر و باهدف بهره‌مندی حداکثری دانش‌آموزان روستایی از آموزش‌های آنلاین، تکمیل پروژه‌های تقویت اینترنت روستایی ازسوی اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سرعت گرفته‌است. دراین راستا در شهرستان راین با اتصال ۵روستا به شبکه ارتباطات سیار، همه مدارس شهری و روستایی این منطقه به اینترنت پرسرعت متصل شدند و اجرای طرح‌های متنوع در شهرستان‌های مختلف، میزان دسترسی دانش‌آموزان روستایی استان کرمان را به اینترنت افزایش داده‌است.  

خراسان‌جنوبی
استان خراسان‌جنوبی ۹۱۶ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد که تاکنون حدود ۷۰ درصد از این روستاها به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند و با توجه به برنامه‌ریزی‌های اداره‌کل ارتباطات خراسان‌جنوبی، تا پایان سال‌جاری بیش‌از ۸۰ درصد از شهرها و روستاهای این استان به اینترنت پرسرعت مجهز می‌شوند. اینها درحالی‌است که پس‌از همه‌گیری ویروس کرونا و با توجه به لزوم تحصیل آنلاین دانش‌آموزان، روند ایجاد دسترسی به اینترنت در خراسان‌جنوبی شتاب بیشتری گرفت، به‌طوری‌که از اواسط سال‌گذشته تاکنون بیش‌از ۹۰ سایت نسل سوم و چهارم تلفن‌همراه در استان راه‌اندازی شده‌است.

لرستان
به‌گفته مسئولان شرکت مخابرات لرستان، اینترنت نسل‌های دوم تا چهارم اپراتور همراه‌اول در بیش‌از ۹۸درصد از مساحت استان قابل دسترسی‌ است و مقدمات پوشش نسل پنجم نیز فراهم شده‌است. براساس برآوردهای موجود، برای تحقق این موضوع ۹۰۰ کیلومتر فیبرنوری جدید باید در لرستان اجرا شود که برنامه‌ریزی‌های لازم دراین زمینه انجام شده‌است. اینها درحالی‌است که در سال‌جاری روستاهای «داربر رازباشی»، «پیرماهی»، «بوگنه رازباشی» و «چنار باشی» واقع در مناطق گردشگری استان با اتصال به شبکه ملی اطلاعات، زیرپوشش اینترنت نسل‌چهارم قرار گرفتند. همچنین قرار است تعداد کمی از روستاهای استان که تاکنون به شبکه‌ اینترنت پرسرعت متصل نشده‌اند، به‌زودی ازاین امکان بهره‌مند شوند. براین اساس پیش‌بینی می‌شود در سال‌تحصیلی پیش‌رو دانش‌آموزان لرستانی، به‌ویژه در مناطق روستایی با مشکلات کم‌تری در زمینه دسترسی به اینترنت مواجه باشند.

مازندران
بیش‌از ۳ میلیون مشترک، یعنی حدود ۱۰۰ درصد از جمعیت این استان کاربر اینترنت هستند و همه شهرهای مازندران زیرپوشش شبکه اینترنت قرار دارند، اما بخشی از روستاهای دورافتاده و کوهستانی مازندران هنوز از زیرساخت‌های مناسب اینترنتی برخوردار نیستند. از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تاکنون تعداد روستاهای متصل به اینترنت درمازندران، با انجام اقدام‌هایی برای گسترش زیرساخت‌های موردنیاز، افزایش یافته و به‌حدود ۲ هزارو ۷۵۰ روستا رسید که بیشتر از تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوارجمعیت دراستان است. اینها درحالی‌است که سکونت برخی دانش‌آموزان در روستاهای زیر ۲۰ خانوارجمعیت سبب شده دسترسی مناسب آنان به اینترنت ممکن نباشد. البته تعداد دانش‌آموزانی که به‌دلیل شرایط مالی نامناسب از تحصیل آنلاین بازمی‌مانند بیشتر از دانش‌آموزانی است که به اینترنت دسترسی ندارند. ازطرفی در شهرها و روستاهای متصل به اینترنت نیز دانش‌آموزانی به‌دلیل نداشتن تبلت و گوشی امکان دسترسی به آموزش‌های آنلاین را ندارند. سال‌گذشته حدود ۴۰ هزار دانش‌آموز مازندرانی امکان دسترسی به آموزش‌های آنلاین را نداشتند که با کمک خیران و برخی نهادها، بیش‌از ۱۰ هزار گوشی‌هوشمند تلفن‌همراه و تبلت برای تعدادی از آنان تأمین شد. درسال‌جاری افت کیفیت اینترنت در مازندران به‌دلیل افزایش تعداد کاربران و ضعیف شدن آنتن‌دهی اپراتورهای تلفن‌همراه را نیز باید به مشکلات آموزش‌آنلاین در مازندران افزود.

ایلام
پوشش اینترنت در شهرها و شهرستان‌های استان ایلام مطلوب است و سال‌گذشته بیش‌از ۲۶۰خانوار روستایی دراین استان به اینترنت پرسرعت مجهز شدند. با این‌حال هنوز برخی از روستاها مانند روستاهای شهرستان آبدانان و سیروان از داشتن اینترنت محرومند و دانش‌آموزان این روستاها درسال تحصیلی ‌گذشته مجبور بودند با طی مسافت طولانی به بالای ثپه‌های روستا بروند تا بتوانند از اینترنت بهره‌مند شوند. مسئولان ایلام اما خبرهای خوبی از تجهیز روستاها به اینترنت می‌دهند و اعلام می‌کنند که امسال ۹۷ درصد مردم ایلام به فناوری روز و ارتباط امن و شبکه اینترنت باکیفیت دسترسی دارند. درحال‌حاضر ۸۶ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان به اینترنت موبایلی تجهیز شده‌اند و تلاش مسئولان این است که در نیمه‌دوم سال‌جاری روستای فاقد اینترنت موبایلی وجود نداشته باشد.

مرکزی
۲۳درصد از جمعیت استان مرکزی در روستاها و ۷۷ درصد در شهرها سکونت دارند و با توجه به پوشش نسل چهارم اینترنت در همه شهرهای استان، بستر ارائه خدمات آموزشی در مناطق شهری کاملا مهیاست. همچنین با توجه به اقدام‌های انجام شده برای توسعه ارتباطات در روستاهای مرکزی و با احتساب ارتقای ۱۰ سایت روستایی از نسل دوم به نسل سوم و چهارم طی هفته‌های اخیر، بیش‌از ۸۵ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوارجمعیت استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند. در راستای تحقق عدالت آموزشی و کاهش شکاف دیجیتال با هدف ایجاد امکان دسترسی برابر دانش‌آموزان مناطق شهری و روستایی به محتوای درسی و منابع آموزشی، طرح اتصال مدارس استان به شبکه ملی اطلاعات از سال‌گذشته آغاز شد و تاکنون ۶۹۵ مدرسه شهری و ۹۱۷ مدرسه روستایی با دریافت یک دستگاه مودم و اشتراک رایگان ۲ ساله و ماهانه ۷۰ گیگ اینترنت، به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند. اینها درحالی‌است که استان مرکزی در سال تحصیلی گذشته موفق به کسب رتبه سوم کشور در زمینه دسترسی دانش‌آموزان به شبکه شاد شد و مسئولان اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان امیدوارند با اقدام‌های انجام شده، این رتبه در سال تحصیلی پیش‌رو ارتقا یابد.

کهگیلویه‌وبویراحمد 
براساس اعلام مسئولان شرکت مخابرات استان کهگیلویه‌وبویراحمد، در ۲سال اخیر علاوه‌بر گسترش خدمات مخابراتی، ۹۸درصد از روستاهای استان از پوشش ارتباطی برخوردار شدند. اینترنت حتی در دورافتاده‌ترین روستاهای استان در مناطق دیشموک، زیلایی و جاهای دیگر برقرار شده‌است. همچنین قرار است همه روستاهای بالای ۲۰خانوارجمعیت استان از اینترنت پرسرعت برخوردار شوند. هرچند با همه تلاش‌های صورت گرفته، بسیاری از مناطق محروم کهگیلویه‌وبویراحمد به‌دلیل پراکندگی، کوهستانی یا صعب‌العبور بودن به اینترنت دسترسی ندارند، به‌طوری‌که اتصال این مناطق به اینترنت سال‌گذشته در دستورکار ویژه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرارگرفت. بنابر اعلام آموزش و پرورش استان، حدود ۴۰درصد از دانش‌آموزان کهگیلویه و بویراحمد به اینترنت دسترسی ندارد یا در مناطقی هستند که سرعت اینترنت پایین است یا تمکن مالی برای خرید گوشی و تبلت ندارند.

خوزستان
براساس اعلام اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان، ۹۳ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوارجمعیت این استان یک شبکه ارتباطی دارند. درمجموع بیش‌از ۵۰درصد از روستاهای این استان به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند و این استان در زمینه توسعه‌یافتگی ارتباطات و فناوری اطلاعات، یازدهمین استان کشور است. همچنین بیش‌از ۹۰درصد شهرهای خوزستان از اینترنت نسل سوم و چهارم تلفن‌همراه بهره‌مند شده‌اند. سال‌گذشته و بعد از همه‌گیری ویروس کرونا اعلام شد که دانش‌آموزان بسیاری از روستاهای خوزستان به‌ویژه در بخش غیزانیه، شهرستان‌های کارون، ایذه، اندیکا و... به‌دلیل آنتن‌دهی ضعیف اینترنت از آموزش آنلاین محروم هستند و به‌همین دلیل در بسیاری از این روستا معلمان به‌صورت حضوری سرکلاس‌های درس حاضر می‌شدند یا کودکان بسیاری به‌ویژه دختران، مجبور به ترک تحصیل شدند. در ماه‌های گدذشته پهنای باند دیتای همراه اول در مراکز روستایی حسن‌آباد اندیکا، سلطان‌آباد رامهرمز، شهرک قدس شوش و کاشکلی و ده‌کهنه‌موزرم ایذه ۴ برابر افزایش یافت.

خراسان‌شمالی
استان خراسان‌شمالی باتوجه به ضعف زیرساخت‌های شبکه ارتباطی در حوزه پوشش اینترنت، در بسیاری از مناطق روستایی و مرزی نتوانسته به این نیاز مردم پاسخ مناسبی دهد. قرارگرفتن استان در رتبه‌های پایانی جدول ضریب نفوذ اینترنت، نشان دهنده مشکلات موجود در خراسان‌شمالی است. مسئولان مربوط در خراسان‌شمالی اما وعده می‌دهند که اینترنت پرسرعت تا پایان سال‌جاری به همه روستاهای خراسان شمالی می‌رسد. اکنون تمام ۲۴ شهر خراسان‌شمالی زیرپوشش اینترنت نسل سوم وچهارم  قرار دارند و ۵۹۰ روستای استان به اینترنت پرسرعت متصل هستند که نشان می‌دهد ضریب نفوذ اینترنت روستایی در استان ۵/۸۱ درصد است. به‌گفته مسئولان اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌شمالی، هزارو ۴۴۶ مدرسه استان به اینترنت پرسرعت متصل هستند و با توجه به اینکه درحال‌حاضر ۸۰ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوارجمعیت استان به اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند، بقیه روستاهای بالای ۲۰ خانوار نیز تا پایان سال‌جاری به اینترنت متصل می‌شوند.

فارس
درحال‌حاضر ۹۷درصد از روستاهای استان‌فارس به اینترنت متصل شده‌اند. به عبارت دیگر همه ۴میلیون‌و ۸۰۰هزارنفر جمعیت استان، به‌جز ۴۳هزار روستایی، از اینترنت بهره‌مند شده‌اند. به گفته مسئولان اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان، بیش‌از ۹۰ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوارجمعیت استان به اینترنت پرسرعت مجهز شده‌اند. همچنین درحال‌حاضر ۳ هزارو ۹۰۰ مدرسه شهری و روستایی در فارس از اینترنت پرسرعت رایگان برخوردارند. در یک ماه گذشته نیز ۶ روستای دیگر فارس به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کردند. این روستاها در شهرستان‌های خنج، لارستان، پاسارگاد و فراشبند قرار دارند.

نظر شما