شناسهٔ خبر: 49714965 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

رسانه ملی به منظور بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد دفاع مقدس برنامه‌های متنوعی برای این هفته در نظر گرفته است

صدا، تصویر، حماسه

جنگ در فرهنگ‌ها و در میان همه ملت‌ها امری ناپسند و مذموم است اما جنگی که در کشور ما اتفاق افتاد جنگ نبود، دفاع بود و دفاعی متفاوت.

صاحب‌خبر -

هشت سال دفاع مقدس، فقط دفاع از آب و خاک و مرزهای فیزیکی کشور نبود بلکه مسأله حفاظت از تمام ارزش‌ها و باورهای ملتی بود که تصمیم گرفته بودند طوردیگری زندگی کنند.

در سال‌های دفاع مقدس باوجود صدمات و لطمات زیادی که به کشور وارد شد اعم از جانی و مالی و اقتصادی، موفقیت‌های بسیاری هم در بخش‌های فنی مهندسی، صنایع دفاعی، پزشکی، ایمونولوژی و خیلی از موضوعات دیگر حاصل شد و نخبگان با تکیه بر توانایی‌هایشان دستاوردهای بزرگی کسب کردند.

به همین دلیل در تمام این سال‌ها رسانه ملی درصدد بوده تا در قالب برنامه‌ای متفاوت روایتگر هشت سال دفاع مقدس باشد و حرف‌های ناگفته این دوران را به زبان‌های متفاوت برای مخاطبان بیان کند.

امسال هم در چهل و یکمین سالگرد دفاع مقدس و به منظور گرامیداشت یاد و خاطره هشت سال دفاع مقدس و ارج نهادن به مقام شامخ شهدا و قدردانی از جانفشانی‌ها و رشادت‌ یادگاران هشت سال دفاع مقدس، شبکه‌های سیما و رادیو و معاونت استان‌ها ویژه برنامه‌هایی متناسب با این ایام پخش می‌کنند.

فیلم‌های سینمایی دفاع مقدسی، مستند، برنامه‌های گفت‌وگو محور، نماآهنگ‌های دفاع مقدس و... از جمله ویژه برنامه‌های شبکه‌هاست که روی آنتن می‌رود.

از مهمات تا رزم آهنگ

ویژه‌برنامه‌های «یادمان»، «مهمات»، «باغ موزه دفاع مقدس» و فیلم‌های سینمایی «گذرگاه» و «حمله به اچ۳» تدارک شبکه یک در هفته دفاع مقدس است.

یادمان: این ویژه‌برنامه که به‌تازگی در گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک سیما، تهیه شده است از شنبه در هفت قسمت پخش می‌شود. در این برنامه که از شنبه ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه پخش می‌شود، هر بار یکی از یادمان‌های هشت سال دفاع مقدس را همچون، اردوگاه دوکوهه، شلمچه، دهلاویه و ... معرفی می‌کند.

مهمات: از دیگر تدارکات این شبکه است که از اولین روز هفته ساعت ۱۷و۲۰دقیقه به موضوع تحلیل دفاع مقدس از نظر فرهنگی، سیاسی و علمی اختصاص دارد.

همچنین دو فیلم سینمایی «گذرگاه» جمعه ساعت ۱و۲۰ دقیقه بامداد و «حمله به اچ ۳» جمعه ساعت۱۵ تقدیم بینندگان شبکه یک می‌شود.

رزم آهنگ: این برنامه هم که در خصوص سرودهای زمان دفاع مقدس ساخته شده، از این شبکه پخش می‌شود. این برنامه که در دو قسمت ساخته شده است با محوریت مصاحبه با شعرا و موزیسین و خواننده سرودهای مذهبی و همچنین نوحه‌های اجرا شده در زمان جنگ تحمیلی تهیه شده است. علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را چهارشنبه ساعت ۸ و ۳۰دقیقه و جمعه ساعت ۱۶ و ۳۰دقیقه مشاهده کنند.

شخصیت‌های دفاع مقدس

شبکه دوی سیما همزمان با هفته دفاع مقدس ویژه برنامه‌های مختلفی را برای بینندگان این شبکه تدارک دیده است. در جشنواره فیلم‌های سینمایی دفاع مقدسِ شبکه دو آثار سینمایی شاخص و جدید با مضمون دفاع مقدس را در این ایام روانه آنتن می‌کند.

کنام دلیران: این برنامه از تولیدات گروه سیاسی شبکه دو است که به تهیه‌کنندگی داوود مرادی در جدول پخش قرار دارد. مستندی در خصوص پرداختن به ابعاد شخصیتی برخی از کسانی که به نوعی در موضوعات مرتبط با سال‌های دفاع مقدس در ارتباط بوده‌اند.

دیدار ماه: گروه اجتماعی فرهنگی برنامه «دیدار ماه» شب شعری با موضوع دفاع مقدس و برنامه محاکات را با حضور مهمانان و کارشناس مرتبط و «در انتهای الوند» با موضوعات متناسب تدارک دیده است.

وارث و خان‌طومان: گروه دانش و اقتصاد مستندهای وارث و خان‌طومان به تهیه‌کنندگی سیاوش چاوشی و کارگردانی سعید چاری و مستند «فاتحان تاریخ» به تهیه‌کنندگی اکبر چراغی و کارگردانی سعید چاری را آماده پخش کرده است.

فاتحان تاریخ: این برنامه در هر قسمت به موضوعاتی از قبیل اتفاقات قبل از ۳۱شهریور۵۹، آغاز جنگ و نیروی هوایی در عملیات کمان۹۹، نیروی دریایی و عملیات مروارید، نقش گروه‌های مردمی،ستون پنجم در جبهه (منافقین) و ... می‌پردازد. همچنین «زنده‌باد زندگی» نیز با توجه به هفته دفاع مقدس از حضور مهمانان مرتبط در این برنامه بهره خواهد برد.

از آسمان: گروه معارف شبکه دو برنامه «از آسمان» را آماده پخش کرده که با رویکرد روایت حماسه آفرینان دفاع‌مقدس از زبان همرزمان و خانواده آنها به صورت ویژه‌ در این ایام پخش می‌شود. این برنامه کاری است از گروه اجتماعی، فرهنگی به تهیه کنندگی امیر خورشیدی فرد. همچنین «دست در دست» به تهیه‌کنندگی هادی خدادی با حضور مهمانان مختلف گفت‌وگو درباره موضوعات مرتبط با این روزها را در دستور کار دارد.

راویان اربعین: این برنامه با رویکرد مشرف شدن کادر درمان به زیارت کربلا و نگاهی ویژه به شهدای مدافع سلامت در سه قسمت روانه آنتن خواهد شد. همچنین برنامه «نشان ارادت» کاری از گروه خانواده به تهیه کنندگی پویان هدایتی در گفت و گو با سرداران پایداری و ایثار، هنرمندان، ورزشکاران و بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون علاوه بر پرداختن به واقعه عاشورا و عرض ارادت ایشان به سید و سالار شهیدان در این ایام به حماسه آفرینان هشت سال دفاع مقدس می‌پردازد.

گروه کودک و نوجوان نیز در برنامه‌های «کافه بازی» و «با ما بیا» از موضوعات مرتبط با افتخارآفرینان دفاع مقدس بهره خواهدبرد.مستندهای «آقا سعید» گفت‌وگویی درباره شخصیت شهید محمدسعید جعفری، اولین فرمانده سپاه منطقه غرب کشور در زمان دفاع‌مقدس، «از زبان نویسنده (من زنده‌ام)» گفت‌وگو با معصومه آباد، از اسرای دوران دفاع‌مقدس، «گلستان یازدهم» گفت‌وگو با بهناز ضرابی‌زاده نویسنده کتاب «گلستان یازدهم» از کتاب‌های شاخص حوزه دفاع‌مقدس و فیلم داستانی «مردم بالادست» درباره رویارویی خبرنگار جوانی به نام لیلا حمیدی با مادر یکی از شهدای معروف اقلید به نام شهید حمید امانی و روش جالب مادر برای کمک به افراد نیازمند از جمله تدارکات ویژه گروه تأمین برنامه شبکه دو برای این ایام است. تمام برنامه‌های جاری شبکه ازجمله «عصر خانواده»، «نمادو» و ... متناسب با هفته دفاع مقدس تولید و پخش خواهند شد.

همراه با شب‌های پرستاره

شبکه سه سیما با برنامه «شب‌های پر ستاره» به استقبال هفته دفاع مقدس می‌رود.

شب‌های پرستاره: این برنامه در قالب یک برنامه ۵۰دقیقه‌ای به‌صورت زنده پنجشنبه اول مهر پخش می‌شود. شب‌های پرستاره روایتگری حاج‌حسین یکتا در مورد شهدای قم است که به صورت زنده به مناسبت هفته دفاع مقدس و یادمان شهدای استان قم در گلزار شهدای علی‌بن‌جعفر برگزار می‌شود.

لحظه‌ها را دریاب: این برنامه به تهیه‌کنندگی امینی موحد در قالب پنج برنامه چهار دقیقه‌ای به صورت کلیپ و فتوکلیپ روی آنتن می‌رود. همچنین برنامه سمت خدا نیز با موضوع مسائل روز پخش خواهد شد.
مخاطب خاص: این برنامه به تهیه‌کنندگی آشتیانی یک برنامه ۶۰ دقیقه‌ای دارد که به صورت زنده از کربلای معلی پخش می‌شود. بقیه برنامه‌های شبکه نیز فضای دفاع مقدسی خواهند گرفت.

وقایع‌نگاری نویسندگان جنگ

شبکه چهار سیما، مجموعه مستندها و برنامه‌هایی را ویژه گرامیداشت هشت سال دفاع مقدس ایران برای پخش در این ایام تدارک دیده است.

قلمستان: این مجموعه مستند به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ابوالفضل توکلی پرتره‌ای از نویسندگان دفاع‌مقدس است که پخش آن از شنبه هفته‌جاری آغازشده و تا جمعه از شبکه چهار ادامه دارد. این مجموعه، پرتره هفت قسمتی از نویسندگانی است که تلاش کرده‌اند با قلم‌شان هشت‌سال دفاع‌مقدس را وقایع‌نگاری کنند. این مجموعه درباره بزرگمردانی است که در این دوران نقش به‌سزایی داشته و در تلاشند نسل امروز و آینده را نسبت به این برهه تاریخی آگاه کنند. پخش این مجموعه از شنبه ۳مهر تا جمعه ۹مهر هر شب ساعت۲۲ از شبکه چهار پخش خواهد شد.

سلام مرتضی: این مستند به مناسب هفته دفاع‌مقدس و ایام شهادت سیدمرتضی آوینی ساعت ۲۳و۳۰دقیقه از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد. این مستند به کارگردانی علیرضا‌ پوریوسف مروری دارد بر زندگی سید شهیدان اهل‌قلم مهندس سیدمرتضی آوینی از دوران طفولیت و خانواده و جوانی و فعالیت‌های هنری سیاسی و اجتماعی او قبل و بعد از انقلاب و همچنین جریان برخوردهای او با افکار روشنفکری. آثار متعدد و مستند او نگاهی دارد بر تحولی که در او پس از انقلاب و شروع جنگ‌تحمیلی ایجاد شد و حضور او در جبهه‌های جنگ و گزارش لحظه‌به‌لحظه از رشادت رزمندگان اسلام و ساخت مستندهایی از این وقایع و مخصوصا مستند روایت فتح که روایت اخلاص، جانبازی و شهادت جوانان این مرزوبوم است.

عکاسی زیر آتش: این مستند با موضوع روایتی از شرایط عکاسی و ثبت لحظات جنگ عکاسان در دوران دفاع‌مقدس از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. پخش این اثر که از امروز پخش می‌شود، روایت عکاسان از لحظات آغاز حمله هوایی رژیم بعث عراق به خرمشهر و مقاومت مردم این شهر در ۸سال دفاع‌مقدس است. تهیه‌کنندگی این مستند را سلیم غفوری و کارگردانی آن را سعید فرجی برعهده داشته است.

او هنوز زنده است: این مستند تک‌قسمتی با موضوع زندگی و کارنامه هنری علی فریدونی، عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی و دفاع‌مقدس و یکی از مجموعه مستند پرتره هنرمندان معاصر ایران است که تولید آن از سال گذشته آغاز شده است. این مستند به تهیه‌کنندگی احمد بلیغ، پنجشنبه اول‌مهر ساعت۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن خواهد رفت.

فیلم‌های سینمایی «روبان قرمز» و «سفر به چزابه» پنجشنبه و جمعه ۱ و ۲ مهر ساعت ۲۰و۳۰دقیقه پخش خواهد شد. سایر برنامه‌های تولیدی و زنده این شبکه نیز همچون «چراغ مطالعه»، «زاویه» و «رودررو» منعطف به این ایام، تولید و پخش خواهند شد.

تاریخچه سینمای دفاع‌ مقدس

شبکه پنج سیما به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع‌مقدس ویژه برنامه‌های شاخصی همچون «گلوله در قاب»، «ماهچراغ»، «یه‌روز تازه»، «تهران۲۰»، مستند «دفاع‌ مقدس»، «عطر عاشقی»، «تا نیایش»، «در شهر» و «در استان»، فیلم‌های سینمایی و... را تدارک دیده است.

گلوله در قاب: این برنامه ترکیبی و گفت‌وگومحور به تهیه‌کنندگی یوسف سلیمی‌نمین و کارگردانی عادل انیسی در هفته دفاع‌مقدس ساعت۱۳و ۳۰دقیقه در قاب شبکه پنج سیما تماشایی می‌شود. این برنامه که در گروه اجتماعی تهیه و تولید می‌شود یک گفت‌وگوی ویژه با سینماگران پیرامون تاریخچه سینمای دفاع‌مقدس است که با اجرای امید روحانی به مدت ۲۵دقیقه تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.

گلوله در قاب: این برنامه در هفت قسمت میزبان چهره‌های فاخر، بزرگان و هنرمندان عرصه‌های مختلف فرهنگ، هنر و سینما مثل: محمدعلی باشه‌آهنگر، مسعود ده‌نمکی، احمد میرعلایی، جواد طوسی، نرگس آبیار، اکبر نبوی، محسن روزبهانی، عبدا... اسفندیاری، محمدتقی فهیم و رضا مقصودی خواهد بود.

ماه چراغ: اولین قسمت برنامه ترکیبی و گفت‌وگو محور «ماه‌چراغ» امروز همزمان با آغاز هفته دفاع‌مقدس ساعت۲۲ از قاب شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رود. این برنامه با هدف آشنایی مخاطبان با ایثار و جانفشانی نیروهای پشتیبان جنگ در دوران دفاع‌مقدس به تهیه‌کنندگی آرش داوودی تولید شده است.

این برنامه روایتی متفاوت از حماسه‌سازان دفاع‌مقدس است که پشت خط‌مقدم جبهه را به تصویر می‌کشد. این برنامه در ۷قسمت ۴۵دقیقه‌ای با ساختار گفت‌وگو و نمایش به موضوعاتی همچون پشتیبانی دفاع‌مقدس در بخش‌های سازمانی، ستادی و مردمی می‌پردازد.


مهمانان این برنامه از ایثارگران و جانبازان شرکت راه آهن هستند که در زمان جنگ‌تحمیلی نقش به‌سزایی در پشتیبانی جنگ داشتند.

انوش معظمی، شاپور کلهر، سالار کریمخانی و ... ازجمله هنرمندان و بازیگران بخش نمایشی برنامه ماهچراغ به‌شمار می‌روند. این برنامه با اجرای سیداحمد نجفی در هفته دفاع‌مقدس هر شب به مدت ۴۵دقیقه ساعت۲۲ تماشایی می‌شود.

سلام تهران: این برنامه صبحگاهی با شروع هفته دفاع‌مقدس از امروز ویژه این مناسبت روی آنتن می‌رود. این برنامه با تغییر لوکیشن (پادگان مراپش ارتش) فضای دفاع‌مقدس را برای مخاطبان تداعی خواهد کرد و فرماندهان ارتش مهمانان این برنامه خواهند بود تا موضوع دفاع‌مقدس را از ابعاد گوناگون بررسی و تبیین کند. برنامه «سلام تهران» کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما در هفته دفاع‌مقدس از ساعت ۸ تا۱۰صبح تماشایی می‌شود.

دست‌خط: این برنامه از تولیدات گروه اجتماعی در هفته دفاع‌مقدس میزبان امیر سرتیپ خلبان حبیب بقایی، فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و مشاور نظامی فرمانده کل‌قوا و حاج‌حسین یکتا، مسوول جمعیت امام رضایی‌ها و روایتگر دفاع‌مقدس خواهد بود و گفت‌وگویی دفاع‌مقدسی با آنها خواهد داشت.

گروه کودک و خانواده شبکه پنج سیما در مناسبت پیش‌رو، برنامه «به خانواده برمی‌گردیم» را با حال و هوای دفاع‌مقدسی به خانواده‌های ایرانی تقدیم می‌کند.

این برنامه در نظر دارد در این هفته و آغاز بازگشایی مدارس، مهمانانی از فرماندهان دفاع‌مقدس همراه خانواده در این برنامه دعوت کند و گپ‌وگفتی پیرامون این مناسبت تقدیم نگاه گرم مخاطبان کند. پلاتو مجریان، میان‌برنامه‌های دفاع‌مقدس، نمایش عکس و ... از دیگر تغییرات این برنامه در هفته دفاع‌مقدس خواهد بود.

برنامه‌های تا نیایش و عطر عاشقی گروه معارف شبکه برای گرامیداشت آغاز هفته دفاع‌مقدس و با هدف ارج‌نهادن به حماسه آفرینان هشت‌سال دفاع‌مقدس معطوف به این مناسبت روی آنتن می‌رود.

عطر عاشقی: این برنامه جمعه ۲مهر به بررسی موضوع نقش سربازان ظهور در تبیین فرهنگ انتظار می‌پردازد و با حضور حجت‌الاسلام کاظم صدیقی موضوع فوق را برای حاضران و بینندگان تحلیل و بررسی می‌کند. همچنین در این برنامه حاج‌علی مهدوی‌نژاد با نوای گرم و دلنشین زیارت آل‌یس را قرائت خواهد کرد. عطر عاشقی کاری از گروه معارف شبکه پنج سیماست که غروب جمعه هر هفته به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیدناصر سجادی و با اجرای سیدرضا نواب ساعت ۱۷و ۲۰دقیقه روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

تأمین برنامه شبکه پنج سیما با پخش مستند دفاع‌مقدس و سینمایی «تنگه ابوقریب» در این ایام با مخاطبان همراه می‌شوند و گروه تهران و شهروندی شبکه پنج سیما با برنامه‌های «در شهر» و «در استان» به پوشش تصویری برگزاری مراسم‌ ویژه این ایام می‌پردازد. همچنین برنامه «تهران۲۰» معطوف به موضوع هفته روی آنتن خواهد رفت.

۵۴ هزار دقیقه خاطره‌انگیز

شبکه‌های استانی صدا و سیما در بخش‌های مختلف سیما، صدا، خبر، فضای مجازی و موسیقی، تولیدات متعددی را در قالب ۸۵۴برنامه با مدت زمان تقریبی ۵۴هزار دقیقه روانه آنتن می‌کنند.

توجه به منظومه فکری و گفتمان دفاع‌مقدس و ماهیت، چرایی و چیستی آن، بازخوانی تاریخ دفاع‌مقدس برای نسل امروز، تشریح ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، تاریخی و امنیتی و همچنین منطقه‌ای و بین‌المللی و تأثیر آنها بر آغاز تهاجم رژیم بعث، توجه به نقش محوری و راهبری حضرت امام و ولایت‌پذیری رزمندگان در پیروزی عزتمندانه، تبیین دستاوردهای دفاع مقدس در ابعاد مختلف، تعمیق و ترویج فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت و همچنین اثرپذیری از قیام حسینی و نیز الگوگیری از تجربیات دفاع‌مقدس برای حل مسائل اساسی کشور، محورهای کلان محتوایی این برنامه‌ها هستند.

براساس محورها و اولویت‌های یادشده، ۸۵۴ عنوان برنامه با موضوع دفاع‌مقدس به مدت ۵۳هزار و ۶۱۶دقیقه در صداوسیمای استان‌ها تولید شده یا در حال تولید است که ۲۵۳ عنوان از آنها با مدت‌زمان ۲۴هزار و ۴۲۰دقیقه در سیما و ۴۰۶ عنوان با مدت‌زمان ۲۷هزار و ۶۶۰ دقیقه در رادیو تولید می‌شوند. همچنین ۲۷ قطعه موسیقایی با مدت‌زمان مجموع ۱۰۷ دقیقه و ۱۶۸ عنوان برنامه با مدت‌زمان ۱۴۲۹ دقیقه هم در فضای مجازی تولید و منتشر می‌شوند.

از مهم‌ترین برنامه‌های سیمای استان‌ها در هفته دفاع‌مقدس امسال می‌توان به تولید و پخش برنامه‌های ترکیبی ۳۰ دقیقه‌ای مشترک سیمای مرکز خوزستان و آبادان و دیگر مراکز از محل لشکرهای عملیاتی استان‌های کشور در یادمان‌های دوران دفاع‌مقدس، مسابقه بزرگ «رزم‌آوران» در مرکز آذربایجان‌شرقی در ۱۵ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای و مسابقه رزمی و میدانی در مرکز گیلان و پخش از دیگر شبکه‌های استانی اشاره کرد.

همچنین ۵۰۰ موشن‌گرافیک برگرفته از زندگینامه شهدا و معرفی شهدای استان‌ها و ۱۱ مسابقه استودیویی با محوریت نام فرماندهان، عملیات‌ها و اطلاعات عمومی در مورد جنگ هشت‌ساله ویژه مخاطبان نوجوان و جوان هم در دستورکار سیمای مراکز قرار داشته است.

در این بین ۴۴ برنامه جوان و نوجوان هم با موضوع دفاع‌مقدس در شبکه‌های تلویزیونی استانی تولید می‌شوند و ۳۰ عنوان برنامه گزارش‌محور از باغ‌موزه‌ها و نمادهای دوران دفاع‌مقدس هم روی آنتن سیمای مراکز می‌رود.

دعوت از خانواده شهدا و تولید آیتم‌های کوتاه از زندگی بانوان شهیده استان‌ها و زنان حاضر در جنگ در ۳۱برنامه خانواده، طراحی قصه زندگی شهدا در قالب آیتم‌های نمایشی کوتاه در ۳۰ برنامه کودک، ۳۳عنوان ویژه‌برنامه اختصاصی هفته دفاع‌مقدس در ۲۹۵قسمت و آیتم‌های کوتاه در برنامه‌های روتین مراکز، از دیگر اقدامات سیمای مراکز در این هفته هستند.

صدای استان‌ها هم تدارک ویژه‌ای برای هفته دفاع‌مقدس امسال دیده‌اند به‌طوری‌که علاوه‌بر ۲۵۵ مستند در ۳۳ مرکز، تولید ۴۵۵ نمایش کوتاه و بلند از زندگی سرداران شهید، شهدای شاخص و عملیات‌های معروف دفاع‌مقدس، ۶۶ بسته صوتی کوتاه با عنوان «اولین‌های دفاع‌مقدس استانی»، ۶۶بسته صوتی کوتاه با عنوان «یه جرعه عاشقی» شامل نکته‌های شنیدنی و جذاب از زندگی شهدا، ۶۶بسته صوتی کوتاه با عنوان «الفبای ایثار» با محوریت خاطرات آزادگان و جانبازان، ۳۰ برنامه در ساختار مسابقه و ۶۶منی فیچر با توجه به نمونه‌های جذاب و شنیدنی در هر استان، در دستورکار بوده است.

در حوزه شعر و موسیقی هم در مجموع ۲۷ قطعه شامل هفت موسیقی محلی، هشت قطعه ایرانی، شش قطعه پاپ، پنج قطعه ارکسترال و یک قطعه آکاپلا تولید شده یا در حال تولید هستند البته تهیه بسته تولیدات از ۹۰ قطعه موسیقی و سرود سه سال اخیر با موضوع دفاع‌مقدس برای بهره‌برداری شبکه‌های رادیویی و فضای مجازی مراکز، دعوت از خوانندگان قطعات موسیقایی و گروه‌های سرود برای حضور در برنامه‌های تلویزیونی و اجرای زنده آثار و تصویرگذاری و تولید نماآهنگ و کلیپ از موسیقی‌های برگزیده مراکز استانی متناسب با هفته دفاع‌مقدس هم جزو برنامه‌های این حوزه به شمار می‌رود.

فضای مجازی مراکز هم با توجه به تاثیرگذاری بالای شبکه‌های اجتماعی، برنامه ویژه‌ای برای این هفته دارند به‌طوری‌که تولید یک قطعه فاخر از سوژه‌های خاص دفاع‌مقدس در هر استان در دستورکار بوده و به‌عنوان‌مثال قطعات ژنرال کوچک در اصفهان، عشق پایدار در ایلام، نفس عمیق در چهارمحال‌وبختیاری، سد خاکی در سمنان، دارالشهدا در خراسان‌شمالی، مدرسه حمید در لرستان، ستاره‌های فارس در فارس، ابوعمار در مازندران، با بابا در سیستان‌وبلوچستان، خلبان شهید حیدری در مهاباد، خلبان شهید میرزایی در گیلان، ایثارگری اقوام در آذربایجان‌غربی، بانوی رزمنده در آذربایجان شرقی، آزادسازی پاوه در کرمانشاه و ایستگاه عاشقی در اردبیل برای این منظور تدارک دیده شده‌اند.

همچنین تولید ۱۶۸ برنامه در قالب‌های مختلف متناسب با فضای مجازی و استفاده از ظرفیت تولیدات کاربرمحور و هم‌افزایی با فعالان مردمی با راه‌اندازی پویش «قهرمان من» هم در دستورکار قرار دارد.

حوزه خبر مراکز هم تدارک ویژه‌ای برای هفته دفاع‌مقدس داشته‌اند به‌طوری‌که علاوه‌بر پوشش برنامه‌های این هفته در بخش‌های مختلف خبری، ۲۱عنوان گزارش ویژه با موضوعاتی همچون دفاع‌مقدس از آغاز تا پایان، طرح شهید سلیمانی امتداد نقش مردمی دفاع‌مقدس، سپاه و بسیج رویش‌های مبارک انقلاب و جنگ، شهدای شاخص جنگ، فهمیده‌های دفاع مقدس، جنگ در ادبیات، سنگرسازان بی‌سنگر و ... تولید شده است.

شبکه «شما» به‌عنوان برآیند شبکه‌های تلویزیونی استانی هم در طول هفته دفاع مقدس امسال برنامه‌های گوناگونی را در نظر گرفته است که شامل جشنواره روزانه فیلم‌های ژانر دفاع‌مقدس، ویژه‌برنامه تولیدی کرانه پایداری با حضور فرماندهان دفاع‌مقدس، خانواده شهدا و ...، پخش مستندهای مدافعان‌حرم و دفاع‌مقدس مراکز شامل آثاری همچون کفن مشکی، خون‌نگاران، محمد امین، سیزده پنجاه و نه، آلفارد، خانه‌ای در آسمان، چل‌چلای سافری، آن یک نفر، یادمان و آخرین روزهای زمستان، ارتباطات ویژه هفته دفاع‌مقدس با مراکز استانی، پخش مجموعه‌های تلویزیونی خاک‌سرخ و وقت صبح و همچنین پخش مسابقه‌های تلویزیونی تولیدی مراکز خواهد بود.

پرداختن به حماسه عظیم تاریخی

شبکه افق سیما با برنامه‌های متنوع به مناسبت هفته دفاع‌مقدس مهمان خانه مخاطبین خواهد بود.

آن روزها: این مستند به تهیه کنندگی عبدا... حاجی محمدی و کارگردانی سید مرتضی سیدی تولید شده و با روایتی از فیلم‌های مستند دهه دوره دفاع‌مقدس از زبان خود فیلم از آن که در هر قسمت با یکی از این فیلمسازان به گفت‌وگو نشسته است، مهمان خانه مخاطبان خواهدبود و قرار است ساعت ۲۰ پخش و تکرار آن روز بعد ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه در قاب شبکه افق جای بگیرد.

دستمال سرخ‌ها: این مستند تک قسمتی به تهیه‌کنندگی حسین اسدی‌زاده و کارگردانی حنظله تاج الدینی تهیه شده و با روایتی از گردان دستمال سرخ‌ها و شهید اصغر وصالی در دوره دفاع‌مقدس در روز پنجشنبه ساعت ۲۲ مهمان خانه مخاطبان خواهد بود.

برادرم نادعلی: این مستند به تهیه‌کنندگی محسن اسلام‌زاده و کارگردانی علی تک‌روستا تولید شده و با روایتی از تلاش خانواده معظم شهید نادعلی برای یافتن پیکر این شهید بزرگوار در روز جمعه ساعت ۲۳ از قاب شبکه افق مهمان دیدگان مخاطبان خواهدبود.

کلاشنیکف‌های آمریکایی: این مستند به تهیه‌کنندگی داوود مرادیان تولید شده و با روایتی متفاوت از چرایی ایجاد جنگ تحمیلی و پاسخ به برخی شبهات در حوزه دفاع‌مقدس روزهای یکشنبه و سه شنبه هفته آینده ساعت ۱۶ در برابر دیدگان مخاطبان شبکه افق قرار خواهدگرفت.

آن روز من هم آنجا بودم: این مستند در مجموعه روایت‌فتح و به تهیه‌کنندگی محمدحسین زینلی و کارگردانی محمدامین زینلی تهیه شده و با روایتی از مخالفت مردم عراق با رژیم بعث این کشور در جنگ تحمیلی و کمک رسانی بسیاری از آنها در بازگرداندن پیکر شهدای جنگ‌تحمیلی دوشنبه هفته آینده ساعت ۱۶ در برابر دیدگان مخاطبان قرار می‌گیرد.

برنامه‌های دیگر شبکه افق همچون قرن۱۴، جهان آرا و... هم در ایام هفته دفاع‌مقدس با موضوعات مرتبط به این ابعاد مختلف این موضوع مهم خواهندپرداخت.

حضور مادران و همسران شهدا

شبکه نسیم با برنامه‌های نمای نزدیک، نمای رادیو و نفس با مخاطبان خود در این ایام همراهی می‌کند.
نمای نزدیک: هر شب ساعت ۲۱ پشت‌صحنه فیلم‌های دفاع‌مقدس همچون دوئل، سرو زیر آب، «چ»، ویلایی‌ها و... را پخش می‌کند.

خوانش کتاب سفر به گرای ۲۷۰ درجه توسط ایوب آقاخانی در برنامه نمای رادیو پخش می‌شود. این برنامه ساعت ۲۲ و ۳۰دقیقه روی آنتن می‌رود. نفس نیز با میزبانی از مادران و همسران شهدا و جانبازان در این ایام ساعت ۲۱ و ۳۰دقیقه از شبکه نسیم روی آنتن می‌رود.

نقش و تأثیر فرماندهان روحانی

شبکه قرآن و معارف سیما به منظور گرامیداشت هفته دفاع مقدس برنامه‌ها و میان‌برنامه‌هایی را برای پخش از این شبکه در نظر گرفته است. برخی از این برنامه‌ها عبارتند از «مستند آسمانی‌ها» که هر روز ساعت ۱۴ و ۱۵دقیقه از شبکه قرآن و معارف سیما به روی آنتن می‌رود.

در این مستند به نقش و تأثیر فرماندهان روحانی در دفاع مقدس پرداخته می‌شود، همچنین برنامه کوتاه «جای خالی قرآن» که به وصیت نامه‌های قرآنی شهدا می‌پردازد در این هفته پخش خواهدشد.

از جمله میان‌برنامه‌هایی که در این شبکه پخش می‌شود، برنامه «مکتب حسینی» است که از آیتم‌های مختلفی اعم از اینفوگرافی و نقل خاطرات رزمندگان دفاع‌مقدس تشکیل می‌شود.

همچنین برنامه «مصباح» که از برنامه‌های ثابت شبکه قرآن و معارف سیماست، در این هفته به موضوع دفاع‌مقدس می‌پردازد. همچنین محفل انس با قرآن کریم در نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها که با حضور رزمندگان و استادان پیشکسوت برگزار می‌شود در این شبکه پخش خواهدشد.

شناسایی عموی شهید یک خانواده

شبکه امید در گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس با پخش برنامه‌هایی ویژه این ایام با مخاطبان نوجوان خود همراه می‌شود.

سریال خاطره‌انگیز «وضعیت سفید»، پویانمایی «شجاعان» درباره یک تیم هوانیروز ارتش است که در ماموریت‌ها و عملیات‌های مختلف دوران دفاع‌مقدس حضور داشته و پویانمایی «پلاک» که درباره شناسایی عموی شهید یک خانواده است که نزد برادرزاده‌اش، سپهر، نگهداری می‌شود و به هنگام رخ دادن یک اتفاق او و خواهرش، ریحانه، را به رویای جبهه‌ها می‌برد، از جمله برنامه‌های این شبکه است که در این ایام پخش می‌شود.

مستندهای همسفر با موضوع بازدید از موزه دفاع‌مقدس شهر همدان؛ فاتحان روایت سال‌های دفاع‌مقدس توسط خلبانان و رزمندگان؛ فصل پنجم مستند مسابقه فرمانده و یار دبستانی نیز روی آنتن می‌رود.

فرمانده: در این مستند مسابقه، یک فرمانده نظامی با کمک دستیارانش مراحل مختلفی را برای رقابت شرکت‌کنندگان تعریف می‌کنند و پس از آموزش‌های اولیه مسابقه آغاز می‌شود و فرمانده و دستیارانش بر عملکرد شرکت‌کنندگان نظارت می‌کنند.

یار دبستانی: این مستند که با موضوع بازگشت یک رزمنده معلم پس از سال‌ها به دبیرستان زمان تحصیل خود و نمایش جای خالی همرزمان شهیدش است، ۳۱ شهریور ماه پخش می‌شود. موشن‌گرافی «دفاع‌مقدس» با آیتم‌های سایه البرز، روایت مجنون، عملیات در تابستان و آبادان نیز در طول این هفته روی آنتن می‌رود.

روایت زندگی شهید عبدالحسین برونسی و شهید حسن باقری در دو قسمت از پویانمایی «چهل شاهد» اول و دوم مهر از شبکه امید پخش می‌شود. روایت خاطرات و وصیت‌نامه شهدا توسط نوجوانان امروز در برنامه «نامه‌هایی از شب‌های بمباران» نیز از دیگر برنامه‌های این شبکه است که تا چهارم مهر روی آنتن می‌رود.

خاطرات دوران دفاع‌ مقدس

شبکه سلامت سیما از امروز برنامه تلویزیونی به امید دیدار را هر شب از ساعت ۲۰ به صورت زنده پخش خواهدکرد.

این برنامه که با طراحی و اجرای اسماعیل باستانی خواهد بود، ترکیبی از برنامه رادیویی و تلویزیونی است که همزمان با آغاز هفته دفاع‌مقدس و همچنین دهه پایانی ماه صفر و آغاز روزهای پاییز به صورت زنده از ساعت ۲۰ تا ۲۱ به تهیه‌کنندگی سید محمدحسین پورفاضلی از شبکه سلامت پخش خواهدشد.

در این برنامه، در گفت‌وگوهایی با اهالی جامعه‌پزشکی به مختصات زندگی و خاطرات دوران دفاع‌مقدس و طبابت پرداخته خواهدشد.

خاطره بازی با فیلم‌های سینمایی با موضوع دفاع‌مقدس و نهضت عاشورا و اربعین، حضور شاعران برجسته و شعرخوانی، روایتگری از تلاش‌ مجاهدان سلامت و همچنین پخش نواهای دفاع‌مقدس و اربعین از دیگر بخش‌های برنامه خواهدبود.

بادیگاردها در تلویزیون

با آغاز هفته دفاع‌مقدس شبکه نمایش از امروز دو باکس ۱۳ و ۲۱ با پخش فیلم‌های دفاع‌مقدسی به استقبال این مناسبت می‌رود.

از جمله فیلم‌های این ایام در ساعت ۲۱ از امروز تا هشتم مهر «چ»، بادیگارد، ویلایی‌ها، هیوا، بوی پیراهن یوسف، نفس، مهاجر، ضدگلوله و روز سوم است. فیلم‌های ساعت ۱۳ نیز خط مقدم، من + دشمن، ژنرال، سما در آتش، هیهات و قهرمان است.

همچنین شبکه تماشا به مناسبت هفته دفاع‌مقدس، مجموعه شکوه یک زندگی، که روایتگر ایثار و تلاش همسران شهداست را پخش می‌کند. رضا بهشتی کارگردان این مجموعه است و بیتا سحرخیز، نازنین فراهانی، عبدالرضا اکبری و... در آن به ایفای نقش می‌پردازند. این مجموعه، ساعت ۱۸ تقدیم مخاطبان شبکه تماشا خواهدشد.

رادیو در هفته دفاع‌ مقدس

شبکه رادیویی ایران با مستقر شدن در استودیوی رادیو آبادان و تولید برنامه زنده «پلاک ۸» به استقبال هفته دفاع‌مقدس می‌رود.

محمدجعفر محمدزاده در خصوص ویژه‌برنامه‌های هفته دفاع‌مقدس گفت: امسال که مزین به ایام اربعین سالار شهیدان است، رادیو ایران با تدارک ۲۱عنوان و به تعداد ۶۰ برنامه و ۱۰۶۹ دقیقه، با دست پر به پاسداشت هفته دفاع‌مقدس می‌پردازد.

دکتر صدیقه اعتمادسعید، مدیر رادیو سلامت درباره ویژه‌برنامه‌های هفته دفاع‌مقدس گفت: برنامه‌هایی چون سپیدجامگان آسمانی، یاد یاران، لیلای ایران، سنگ زیرین آسیاب کد ۹۹ و بسیاری از برنامه‌های دیگر در طول سال در جدول پخش برنامه‌های رادیو سلامت قرار دارند اما به‌طور اخص و ویژه امسال برنامه سربند ایثار توسط گروه بهداشت و تندرستی شبکه رادیویی سلامت و با همکاری مرکز خوزستان به مخاطبان خوب رادیو ارائه می‌شود.

سربند ایثار با ساختار مجله‌ای روایتی است از فعالیت‌ها و اقدامات کادر درمان اعم از پزشکان، پرستاران، بهیاران و ... در طول سال‌های دفاع‌مقدس.

شنیدن این برنامه را به همه مخاطبان رادیو توصیه می‌کنم خصوصا نسل جوانی که شاید خیلی با مقوله دفاع‌مقدس و اتفاقاتی که در آن مقطع تاریخی افتاد آشنایی نداشته باشند و تنها جزئیات و ظواهری را دیده یا شنیده باشند «سربند ایثار» سعی می‌کند با حضور کسانی که خود نقش‌آفرین حماسه‌های دفاع مقدس بودند بخشی از روایات و خاطرات آن سال‌ها را برای مخاطبین عزیز رادیو بازآفرینی کند.

همزمان با فرارسیدن هفته دفاع‌مقدس مسعود کاویانی، مدیر رادیو معارف به تشریح برنامه‌های این رسانه دینی پرداخت. وی اشاره کرد: شبکه رادیویی معارف در راستای بازخوانی دلاوری‌های رزمندگان اسلام در هشت سال دوران دفاع مقدس و بیان جلوه‌های مختلف این رویداد در تاریخ معاصر ایران، برنامه‌های متنوعی را به سمع مخاطبان می‌رساند. برنامه‌های حماسه ماندگار، مهربان باشیم، سلام زندگی، روبه‌راه، حوالی عصر، باغ تماشا، داستان هفته و ... با محوریت این ایام روی آنتن می‌روند.

رادیو فرهنگ ویژه‌برنامه‌هایی را به مناسبت چهلم‌ویکمین سالگرد دفاع‌مقدس ۸۵ برنامه را در قالب ۲۰ عنوان تدارک دیده است.

رادیو فرهنگ ‌با هدف تبیین ارزش‌ها و حماسه‌های دفاع‌مقدس و انتقال این آموزه‌ها به نسل جدید و اهمیت دفاع‌مقدس در حفظ تمامیت ارضی کشور، تبیین فرهنگ ایثار و شهادت، زنده‌نگه‌داشتن خاطره شهدا، جانبازان و اسرا و مفقودین و معرفی دستاوردهای معنوی دفاع‌مقدس با تولید و پخش ویژه‌برنامه‌های مختلف هفته دفاع‌مقدس را گرامی می‌دارد.

شبکه رادیویی ورزش به مناسبت آغاز هفته دفاع‌مقدس و به پاس گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال جنگ تحمیلی ویژه‌برنامه‌هایی را تدارک دیده است. برنامه‌های ۴۰ سردار، مدال‌شان پلاک‌شان، جهان ورزش، صبح و ورزش و ... پخش می‌شود.

ویژه‌برنامه‌ها و نمایش‌های رادیویی هفته دفاع‌مقدس از آنتن شبکه رادیویی نمایش پخش می‌شوند. ویژه‌برنامه «پلاک» روی آنتن رادیو نمایش می‌رود.

برنامه رادیویی «جعبه موسیقی» نیز به همین مناسبت امروز، شنبه سوم و یکشنبه چهارم مهرماه، موسیقی سه فیلم «جایی برای زندگی»، «به نام پدر» و «سفر به چزابه» را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد.

نمایش رادیویی «کانال کمیل» در دو قسمت، روزهای پنجشنبه و جمعه اول و دوم مهرماه ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه بامداد و ۱۴ و۳۰ دقیقه از رادیو نمایش پخش می‌شود.

تلاشگران عرصه ایثار

شبکه آموزش سیما با رویکرد مناسبتی و درون‌برنامه‌ای ویژه برنامه‌های خود را برای بزرگداشت هفته دفاع‌مقدس روی آنتن می‌فرستد.

صبحی دیگر: این مجله صبحگاهی که هر روز از حدود ساعت۹و۲۰دقیقه به مدت ۷۰دقیقه پخش می‌شود ازجمله برنامه‌های شبکه‌هفت خواهد بود که با رویکرد درون‌برنامه‌ای و مناسبتی و با دعوت از تلاشگران عرصه ایثار در دوران دفاع‌مقدس به بزرگداشت مناسبت هفته دفاع‌ مقدس می‌پردازد. همچنین برنامه «دوربین هفت» نیز گزارش‌هایی مرتبط با این مناسبت، تهیه و پخش خواهد کرد.

فاطمه عودباشی - رسانه / روزنامه جام جم

نظر شما