شناسهٔ خبر: 49714905 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

رسیدگی به حقوق قانونی کشاورزان اصفهان با امضای تفاهم نامه حقوق عامه

رییس کانون وکلای اصفهان با بیان اینکه انعقاد تفاهم‌نامه حقوق عامه بین کانون وکلای دانشگاه آزاد اسلامی و دادگستری اصفهان منعقد شده است، گفت: در این تفاهم‌نامه پرداختن به حقوق عامه از جمله وضعیت آب اصفهان و حقوق کشاورزان در دستور کار قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، لیلا رئیسی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در طول سالهای اخیر ما شرایطی به سختی روزهای جاری نداشتیم که حیات کانون وکالت را در معرض خطر قرار داده است.

وی افزود: آیین نامه اجرایی اصلاحی قوه قضاییه و طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کارها که کلیات آن در مجلس تصویب شد، دو چالشی است که به با آن روبروشدیم.

رییس کانون وکلای اصفهان  با انتقاد از تلقی کسب و کار از حرفه وکالت که با اساس و ذات این نهاد غیر تجاری و غیر اقتصادی در تعارض است، ابراز کرد:  باید توجه کنیم که ‏مهم ترین هدف در مشاغل تجاری کسب سود است در حالیکه در نهاد وکالت هدف احقاق حقوق اشخاص است و با این قوانین این گونه تلقی می شود که ‏جان، مال و حیثیت مردم بستری برای چانه زنی و تلاش وکلا برای کسب درآمد است.

نهاد وکالت اگر زیر مجموعه مشاغل کسب و کار باشد فاجعه بزرگی اتفاق می افتد

وی با بیان اینکه ‏نهاد وکالت اگر زیر مجموعه مشاغل کسب و کار باشد فاجعه بزرگی اتفاق می افتد و ترویج این نوع تلقی تنها به ضرر خود مردم است، گفت: ما همیشه بیان داشته‌ایم که قاضی و وکیل در محاکم قضایی دو بال فرشته عدالت هستند.

رئیسی با تاکید بر اینکه در قوانین معتبر وکالتی تاکید شده که وکلا باید مطابق قانون از حقوق موکلان خود دفاع کنند،  گفت: گرفتن حق الوکاله در بازه های زمانی مختلف نشان می دهد که وکلا به وظیفه دفاع از حقوق موکلان خود به درستی عمل می کنند.

وی اضافه کرد: چالش دیگر ما این است که بر اساس همین تلقی غلط در تلاش برای حذف مراحل پذیرش کارآموزان هستند که این امر بدین معناست که افراد بدون توانمندی های علمی وارد این حرفه شده و مجوز وکالت بگیرند.

وکلا قبل از دریافت مجوز ۱۸ ماه کارآموزی سخت را طی می‌کنند

رییس کانون وکلای اصفهان  با بیان اینکه وکلا قبل از دریافت مجوز ۱۸ ماه کارآموزی سخت را طی می‌کنند، اضافه کرد: صلاحیت این افراد به سختی احراز می‌شود و بعد جان و مال مردم به دست آنها سپرده می‌شود اما بر اساس این طرح شرکت در آزمون و کسب نمره ۷۰ درصد شرط دریافت مجوز وکالت است که گاه نمره شش یا هفت حاصل می شود.

وی اضافه کرد: سوال ما این است که چطور در مدارس و دانشگاه ها  حدنصاب نمرات تعیین می شود اما برای وکالت دادگستری نیاز به این کف نیست؟!

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه بالاترین ظرفیت پذیرش وکلا در سال‌های اخیر ۲۲۰ نفر بوده است، ادامه داد: این در حالی است که طرح کسب و کار همه اینها را نادیده می گیرد و در یک دوره دو هزار نفر برای طی دوران کارآموزی مراجعه می‌کنند؛آیا محاکم و مراکز دادگستری ظرفیت حضور فیزیکی این افراد را دارد؟.

وی ادامه داد: سوال ما این است که آیا نظر کانونهای وکلا را که متولیان تخصصی امر هستند سوال کردید، آیا نظر مراجع قضایی را پرسیدید؛ چگونه ممکن است طرحی در مجلس مطرح اما از افراد درگیر در این امر نظری اخذ نشود.

رئیسی با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال کانون‌های وکلا هر گونه هر نوع تنظیم، اصلاح و تغییر لایحه قانونی استقلال از اختیارات کانون های وکلاست، گفت: قوه قضاییه در این ارتباط اصلاحاتی انجام داده که به هیچ وجه مصالح دیده نشد و ما در نهایت ما با آیین نامه ای مواجه شدیم که بخش های تغییر کرده

وی در ادامه با بیان اینکه ما مخالف حذف آزمون وکالت هستیم، گفت: این امر وکلا را از تخصصی بودن دور می‌کند و ما حتماً آزمون ۱۴۰۰ را همچون سالهای قبل برگزار خواهیم کرد.

اساس کانون وکلا حمایت از حقوق عامه است

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با اشاره به اینکه اساس کانون وکلا حمایت از حقوق عامه است، گفت: یکی از اصلی‌ترین ارکان کانون وکلا شعبه معاضدت کانون وکلا است که بدون محدودیت، وکالت‌های تسخیری و معاضدتی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه انعقاد تفاهم‌نامه حقوق عامه بین کانون وکلا، دانشگاه آزاد اسلامی و دادگستری اصفهان منعقد شده است، گفت: در این تفاهم‌نامه پرداختن به حقوق عامه از جمله وضعیت آب اصفهان و حقوق کشاورزان در دستور کار است.

‏رئیسی تصریح کرد: در راستای این تفاهم نامه کارگروهی در دادگستری اصفهان تشکیل شده از جمله حقوق کشاورزان اصفهان مدنظر قرار گرفته است‏.

‏رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه وکلا در اوضاعی که بسیار افراد در قرنطینه تعطیل شدند در کنار پرونده ها موارد معاضدتی را به شکل رایگان رسیدگی کردند، گفت:  وکلای کانون در ارتباط با مردمی که توان پرداختنداشتند حتی بیشتر از موارد قانونی کار کردند  که جای تشکر دارد.

48

نظر شما