شناسهٔ خبر: 49714895 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر اداره میراث فرهنگی قوچان خبر داد

ضبط تعدادی از ابزارآلات حفاری غیرمجاز در قوچان

مصطفی صارمی نیا

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قوچان از ضبط ابزارآلات حفاری غیرمجاز از سودجویان و حفاران غیرمجاز با همکاری نیروهای انتظامی و قضایی شهرستان قوچان خبر داد.

صاحب‌خبر -

جواد رجبی اظهار کرد: برابر پیگیری‌های این اداره و تعامل خوب مقامات قضایی شهرستان تعدادی از ابزارآلات توقیف شده حفاری غیرمجاز با رآی قاضی تعیین تکلیف شدند. دو دستگاه موتور برق، دو دستگاه هلتی، چند دیلم، بیل، کلنگ، طناب سطل لاستیکی، کلاه و .... با دستور دستگاه قضایی به نفع اداره کل میراث فرهنگی ضبط شد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با همکاری بسیار شایسته نیروهای امنیتی انتظامی، قضایی و همچنین با فعال شدن انجمن‌های میراث فرهنگی، توجه بسیار ارزشمندی به حفظ میراث فرهنگی را در پی داشته که موجب شده تا تمام دستگاه‌های دولتی، غیردولتی و عموم شهروندان، خود را برای صیانت و برخورد با تخریب گران میراث فرهنگی شریک و دخیل بدانند.

مدیر اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی قوچان ادامه داد: گزارش‌های مردمی درباره تعرض و تخریب آثار تاریخی، نشان‌دهنده حساس شدن مردم در چند سال اخیر نسبت به داشته‌های فرهنگی و تاریخی است و مردم برای حفظ و حراست از تاریخ و هویت در کنار دستگاه‌ها و نهادهای دولتی حضور پررنگی داشته‌اند.

بر اساس ماده ۵۶۲  قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به ‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی، فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از ۶ماه تا سه سال و ضبط‌ اشیاء مکشوفه به نفع میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود و چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیاء مکشوفه و آلات و ادوات حفاری مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، شهرستان‌ قوچان بالغ بر ۲۰۰ اثر شناسایی ‌شده دارد که از این تعداد ۴۷ اثر در فهرست آثار ملی  و ۲۳ اثر ناملموس به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

نظر شما