شناسهٔ خبر: 49714569 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دانشجو گزارش می‌دهد؛

مصائب زائر اربعین ۱۴۰۰ بودن

با واکسیناسیون جهانی ویروس کرونا و باز شدن مرز‌های مختلف برای سفر به کشور‌های دیگر، مرز‌های هوایی کشور عراق هم با اعلام پروتکل‌های آمادگی خود را برای پذیرش زائر از سراسر جهان برای آیین مراسم اربعین حسینی اعلام کرد. پروتکل‌ها و شرایطی که خواه ناخواه غربالگری خاصی را متوجه متقاضیان این امر می‌کند.

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- شادی رضایی؛ گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ شادی رضایی:پس از مدتی بلاتکلیفی و سردرگمی مردم در خصوص برگزاری یا عدم برگزاری مراسم اربعین در کشور عراق و هم چنین امکان صرفا سفر هوایی به این کشور آن هم با ویزا و هزینه بلیط بالا مدتی قبل کشور عراق با اعلام شرایطی نحوه برگزاری مراسم اربعین سال ۱۴۴۳ هجری قمری را شرح داد.


شرایط ثبت نام اربعین ۱۴۴۳


دوسالی است که به علت پاندمی کرونا و شرایط مرز‌ها و خروج از کشور، ایرانی‌ها از مراسم پیاده روی اربعین و سفر راحت و بی دغدغه به کشور عراق محروم شده اند. حدود یک ماه پیش از آغاز به کار رسمی و عرف موکب داران و افرادی که قصد سفر زیارتی اربعین را دارند سازمان حج و زیارت طی اعلامیه‌ای بیان کرد مسئولیت هیچ مکبی را بر عهده نمی‌گیرد. پس از مدتی قرار بر این شد که فقط موکب داران می‌توانند سفر کنند و تنها مرز هوایی پذیرای این افراد است.


شرط و شروطی هم از سوی دولت عراق مبنی بر اجازه ورود برای افرادی که دو دوز واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند و نیز منفی شدن تست پی سی آر این افراد ۷۲ ساعت پیش از سفر اعلام شد. سپس سامانه سماح متولی ثبت نام و پذیرش زائرین اربعینی شد و از تاریخ ۲۲ ام مرداد ماه سال جاری رسما شروع به کار کرد و از سمت ستاد برگزاری اربعین پروتکل‌ها و شرایطی را برای متقاضیان ثبت نام در سامانه به شرح زیر بیان کرد:


۱. نداشتن بیماری زمینه‌ای و تزریق هر دو دوز واکسن کرونا. (استعلام‌های لازم برای اخذ تأیید تزریق هر دو دوز واکسن کرونا از وزارت بهداشت به صورت سیستمی انجام خواهد شد.)


۲. تأیید اطلاعات هویتی افراد با استعلام از سازمان ثبت احوال (مشخصات افراد در سامانه سماح نمایش داده می‌شود لذا چنانچه مغایرتی در اطلاعات مشاهده گردید می‌بایست از طریق اداره ثبت احوال محل سکونت نسبت به اصلاح آن اقدام گردد.)


۳. دقت در ثبت شماره صحیح گذرنامه و تاریخ انقضای آن، عدم توجه به آن موجب عدم صدور روادید می‌گردد لذا در ثبت شماره گذرنامه نهایت دقت به عمل آید. (گذرنامه می‌بایست حداقل دارای ۶ ماه اعتبار باشد.)


۴. چنانچه تعداد افردی که پیش ثبت نام کرده باشند بیش از ظرفیت تعیین شده توسط کشور عراق باشد، در اینصورت متناسب با ظرفیت اختصاص یافته نسبت به انتخاب افراد تصمیم گیری و اطلاع رسانی خواهد شد. (تأکید می‌نمایند افرادی که قصد دارند با همدیگر اعزام شوند حتماً نسبت به ثبت نام گروهی و در قالب یک گروه اقدام نمایند.)


۵. تکمیل موارد ستاره دار در سامانه الزامی است.


۶. باتوجه به بسته بودن مرز‌های زمینی تشرف به عتبات عالیات جهت شرکت در مراسم اربعین صرفاً از طریق هوایی خواهد بود و داشتن گواهی نتیجه منفی آزمایش PCR برای مسافرت مورد نیاز می‌باشد.


۷. به منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، ثبت نام صرفاً به صورت غیر حضوری خواهد بود.


حالا علاوه بر موکب داران ظرفیتی هم برای زائرین عادی در نظر گرفته شده بود و زین پس سایر مردم هم می‌توانستند به صورت فردی و گروهی اقدام به ثبت نام کرده و پس از پر کردن فرم‌ها و دادن اطلاعات و واریز مبلغ لازم که مبلغی در حدود ۵ میلیون تومان است ثبت نام خود را تکمیل کنند.

مصائب زائر اربعین ۱۴۰۰ بودن


دردسر سفر


مواردی از قبیل باز بودن صرفا مرز هوایی برای سفر زیارتی اربعین و بالا بودن هزینه پرواز‌ها برای بسیاری از مردم و نبود تسهیلات مناسب برای این مورد به خصوص برای دانشجویان، با وجود اینکه سال‌های قبل تسهیلاتی مبنی بر این موضوع از سمت صندوق رفاه دانشجویی در اختیار دانشجویان قرار می‌گرفت، موجب شد بسیاری از متقاضیان زیارت اربعین اقدام به ثبت نام در سامانه سماح نکنند.


همه این موارد و شرایط موجب شد که به نظر برسد زیارت اربعین هم امری رانتی و صرفا مختص قشر خاص با توانایی مالی کافی باشد. شرایط دولت عراق برای پذیرش زائر در سفر اربعین امسال برای ایرانی‌های متقاضی به نسبت سال‌های پیش نسبتا بیش‌تر و سخت گیرانه‌تر بود. شرایط حتی برای موکب داران هم که از ابتدا بنا بر حضورشان و حمایت‌های مختص به این قشر بود هم به گونه‌ای رقم خورد که نتوانستند اقلام مورد نیاز خود را از مرز عبور دهند و دولت عراق با عبور بسیاری از اقلام مانند دارو و وسایل حیاتی و لازم موکب‌ها موافقت نکرد و اعلام داشت که برای تهیه آن‌ها میبایست در خود کشور عراق اقدام کنند و از همانجا خریداری کنند، که این امر با توجه به مواردی من جمله تفاوت ارزش پول ایران و عراق برای بسیاری از موکب داران دشوار بوده و عرصه فعالیتی را برای آن‌ها تنگ کرد و به همین جهت عده‌ای از موکب داران از رفتن صرف نظر کردند. بسیاری از موکب‌ها کوچک‌تر از سال‌های قبل به حیات خود ادامه می‌دهند و یا اینکه امسال موکب خود را برپا نمی‌کنند.

به نظر می‌رسد این موارد ظرفیت محدود ۳۰۰۰۰ نفر، ویزا داشتن، نوع واکسن تزریقی کرونا و دودوزه یا تک دوزه بودن آن، شرایط خاص برپایی موکب، همه این مواردبا وجود این وجود است که خود کشور عراق به لحاظ واکسیناسیون و وضعیت بهداشتی و آمار کرونا و میزان واکسیناسون کرونا، شرایط واضحی ندارد، اما تمام این سختگیری‌ها و شروط را برای ورود ایرانیان اعمال کرده است.


یکی از دلایل و احتمالاتی که در ارتباط با این موضوع مطرح است نیاز و تصمیم دولت عراق برای بهره وری و تولید درآمد از سفر اربعین است چراکه همه ساله با وجود موکب‌های متععد و رایگان تصمیم گیری‌ها قاطعانه‌تر صورت پذیرد تا از سردرگمی متتقاضیان درآمد خاص و قابل توجهی از آن متوجه دولت عراق نمی‌شد، اما با پاندمی کرونا و ملاحظات لازم برای این سفر در شرایط موجود اوضاع را برای ایجاد چنین بهره وری‌ای فراهم نموده است.

مصائب زائر اربعین ۱۴۰۰ بودن


آخر کار


اخبار ضدونقیض و ناواضح و متغیر سفر اربعن امسال حاکی از آن است که سازمان حج و زیارت و کمیته مرکزی اربعین رویکرد و عملکرد مناسبی در مقابل دولت عراق و بررسی اوضاع موجود نداشته و نتوانسته است آنطور که باید وضعیت را مدیریت کند. از طرفی هم پاندمی کرونا و تکمیل نشدن فرآیند واکسیناسیون جهانی و عظیم بودن و بزرگ بودن رویداد پیاده روی اربعین رعایت پروتکل‌ها و شرایط خاص تری را ایجاب می‌کند. اما انتظار می‌رفت رویکرد قاطعانه تری در این راه داشت تا شرایط واضح و مشخص باشد و متقاضیان عادی و موکب داران تکلیف نهایی خود را بدانند و بتوانند در ارتباط با سفر خود تصمیم گیری کنند.

نظر شما