شناسهٔ خبر: 49710847 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مهمترین عناوین اقتصادی ۳۱ شهریور

یارانه پنهان مابه التفاوت قیمت گذاری با قیمت واقعی در اقتصاد/لزوم برنامه‌ریزی آموزشی برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی

لزوم برنامه‌ریزی آموزشی برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی، قاچاق کالا منحصر به مرز و قسمتی خاص از کشورمان نمی‌شود، یارانه پنهان مابه التفاوت قیمت گذاری با قیمت واقعی در اقتصاد کشور است برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان ، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۳۱ شهریور شبستان به شرح زیر است:

لزوم برنامه‌ریزی آموزشی برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی

نشست بررسی طرح پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان با حضور محمدباقر مجتبایی دبیر کل اتاق اصناف ایران، کوروش محمدی رئیس اداره تنظیم و مقرارت قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان ، دکترغریب معاونت مرکز تنظیم و مقرارت قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان و محمدرضا جعفریان ، حمیدرضا رستگار و عبدالحسین کولجی مشاوران مالیاتی اتاق اصناف ایران در اتاق اصناف ایران برگزار شد.

 در این نشست محمدباقر مجتبایی دبیرکل اتاق اصناف ایران با اشاره به اجرای طرح پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان گفت: این قانون از ابتدای سال ۱۴۰۰ می بایست اجرایی می شد که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های اجرایی آن اجرایی نشد.

وی تصریح کرد: در دوسال اخیر سازمان امور مالیاتی به دلیل شرایط کرونایی نتوانست دوره های آموزشی این طرح را برگزار کند و طی مذاکره ای که با وزارت اقتصاد دولت قبل داشتیم برای اجرای این طرح زمان گرفتیم تا شرایط و زیرساختهای لازم این قانون فراهم شود.

دبیر کل اتاق اصناف ایران اظهارکرد: یکی از مسائل مهم در اجرای این قانون، مساله آموزش است که در این راستا کارگروه مشترکی برای برنامه ریزی آموزشی و اجرای فرآیندهای آموزشی این طرح در دست اقدام و برگزاری است.

در ادامه این نشست کوروش محمدی رئیس اداره تنظیم و مقرارت قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی در راستای اجرای این طرح نیاز به همکاری و همراهی اتاق اصناف ایران دارد و بحث آموزش در اولویت برنامه های سازمان امور مالیاتی قرار دارد و وهله اول می بایست آموزش و فرهنگ سازی لازم انجام شود .

رئیس اداره تنظیم و مقرارت قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان تصریح کرد: نوع و نحوه اجرای آموزش در اجرای طرح پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان بسیار اهمیت دارد و پارامترهایی چون شناخت مخاطبان، منطقه آموزشی، رسته های شغلی، سن و میزان تحصیلات و …. باید در بحث آموزش لحاظ شود .

 

توضیح بانک مرکزی درباره محدودیت در تعداد تراکنش‌های کارت‌به‌کارت

به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌های محتمل در تبادلات پولی کشور بر بستر کارت‌به‌کارت، به‌زودی مجموع تعداد تراکنش‌های واریزی که به کارت‌های هر شخص حقیقی(کد ملی) در یک روز انجام می‌گیرد به بیست تراکنش محدود خواهد شد. 

این محدودیت با هدف نظارت هر چه بیشتر بر تبادلات پولی و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از خدمت انتقال وجه کارت به کارت اعمال می شود.

بنابر بخشنامه بانک مرکزی این محدودیت تنها در مورد تعداد تراکنش‌های واریز به کارت اعمال خواهد شد و محدودیتی برای تعداد تراکنش‌هایی که هر فرد به منظور کارت به کارت از کارت‌های بانکی خود به سایر کارت ها در شبکه بانکی انجام می‌دهد، پیش بینی و تعیین نشده است به عبارت دیگر این محدودیت تنها شامل «واریز به» کارت بانکی یک فرد است.

محدودیت تعدادی تعیین شده حاصل رصد و تحلیل هوشمند یک ساله رفتار کاربران است که بر اساس آن، محدودیت در نظر گرفته شده صرفاً تعداد بسیار محدودی از افراد استفاده کننده را در روز تحت تاثیر قرار خواهد داد و بنابراین کارکرد استفاده‌های معمول بدون هیچ مشکلی برقرار خواهد ماند.

از آنجا که خدمت کارت به کارت برای مقاصد شخصی در نظر گرفته شده است، این محدودیت باعث رفع سوءاستفاده‌ها و سالم‌سازی فضای بهره‌برداری کاربران از خدمت کارت به کارت خواهد شد.

 

قاچاق کالا منحصر به مرز و قسمتی خاص از کشورمان نمی‌شود

سید حسن حسینی شاهرودی، دبیرکل انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی شب گذشته (سه شنبه 30 شهریور) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه قاچاق کالا منحصر به مرز و قسمتی خاص از کشورمان نمی‌شود، گفت: این موضوع یک معضل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، حقوقی و مدیریتی است که باید همه در یک ظرف دیده شود.

 

وی با اشاره به اینکه رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور رئیس جمهور است، گفت: در دولت‌های دهم، یازدهم و دوازدهم آیا آقای رئیس جمهور یک جلسه جهت رسیدگی به موضوع قاچاق برگزار کرد؟! در دوره ریاست جمهوری قبل جلساتی برگزار شد، اما محدود؛ البته آن زمان هم این موضوع مورد اعتراض همگان بود که چرا رئیس جمهور اختیار برگزاری جلسه را به فرد دیگری نداده است؛ دقیقاً اجازه و اختیار برگزاری جلسه به هیچ ستاد، کارگروه و شورایی داده نشده بود.

 

دبیرکل انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی هم حجم قاچاق لوازم خانگی را ۳۰ درصد با ارزش دو میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: رقم رسمی این حجم قاچاق؛ یک و نیم میلیارد دلار و میزان غیررسمی آن چهار و نیم میلیارد دلار عنوان شده است؛ با پذیرش این حجم قاچاق کالا؛ حدود یک میلیون فرصت شغلی در حوزه تولید لوازم خانگی را از دست داده ایم.

 

وظیفه ناجا رسیدگی، نظارت و مبارزه با انواع قاچاق سازماندهی شده است

سرهنگ جلال امینی، رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز ناجا شب گذشته (سه شنبه 30 شهریور) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه وظیفه ناجا رسیدگی، نظارت و مبارزه با انواع قاچاق سازماندهی شده  است، گفت: قاچاق کالای ته لنجی هم از اقدامات سازماندهی شده محسوب می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه تاکنون چیزی حدود ۱۶ هزار خودرو و ۱۷ هزار نفر عامل در راستای این رسیدگی‌ها توقیف و دستگیر شده اند و شش هزار و ۶۶۷ میلیارد ریال ارزش کالا‌های توقیفی خودرو‌های شوتی برآورد شده است، گفت: البته در برخورد با خودرو‌های شوتی چالش‌های زیادی وجود دارد، زیرا این خودرو‌ها از مبادی مورد نظارت‌ها عبور نمی‌کنند و مسیر‌ها را دور می‌زنند و بیراهه می‌روند.

 

سرهنگ امینی با اشاره به اینکه در حوزه قاچاق دیگر برخورد قهری و فیزیکی جوابگو نیست، ولی با این حال هزینه‌های جاری رسیدگی به این امور؛ به ناجا تحمیل می‌شود، ادامه داد: در همین راستا برخی از نیرو‌های ناجا مورد صدمه و آسیب قرار گرفته و در حال حاضر در کما به سر می‌برند، البته علت اصلی پیدایش خودرو‌های شوتی؛ وجود و روند رو به افزایش کالای قاچاق و ته لنجی است.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 2 هزار لنج با ظرفیت ۳۰۰ تا ۵۰۰ تن کالا اقدام به واردات کالا به کشور می‌کنند، گفت: این در حالی است که در قانون و دستورالعمل برای هر لنج حدود ۳۰ نیسان واردات کالا تعریف شده است، این آیین نامه توسط هیأت وزیران ابلاغ شده، اما از سال ۹۵ تاکنون این ابلاغیه روی زمین مانده است.

 

شناسه کالا و کد رهگیری از راه‌های برخورد با ورود کالای قاچاق به بازار مصرف کشور است

کیوان گردان، مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت شب گذشته (سه شنبه 30 شهریور) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: باید زمینه لازم جهت برخورد با قاچاق کالا را در کشور ایجاد کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه شناسه کالا و کد رهگیری؛ یکی از راه‌های برخورد با ورود کالای قاچاق به بازار مصرف کشور است، گفت: در این راستا ۲۷۶۶ شناسه کالا ایجاد و در بازار توزیع شده است و برای این تعداد شناسه کالا؛ یک میلیون و ۲۲۴ هزار کد رهگیری توسط تولید کنندگان و فروشندگان ایجاد شده است.

 

یارانه پنهان مابه التفاوت قیمت گذاری با قیمت واقعی در اقتصاد کشور است

هادی قوامی، معاون وزیر اقتصاد شب گذشته (سه شنبه 30 شهریور) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه یارانه پنهان مابه التفاوت قیمت گذاری با قیمت واقعی در اقتصاد کشور است، گفت: کسری بودجه دولت‌ها که به تورم می‌انجامد فشار مضاعفی به دهک‌های پایین جامعه است و کسانی که از یارانه‌های بهره مند می‌شوند دهک‌های بالای جامعه است.

 

وی با اشاره به اینکه رقم یارانه پنهان در اقتصاد ایران حدود ۵۰ هزار میلیارد دلار معادل ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: سهم هر ایرانی از این یارانه روزانه ۴۵ هزار تومان است.

 

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: یعنی یک روز یارانه پنهان هر فرد معادل یک ماه یارانه نقدی است. مجموع ماهانه یارانه پنهان ماهانه برای هر فرد یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است.

 

قوامی بر اساس آمار توزیع یارانه بنزین در سال ۹۹ گفت: یارانه پنهان مستقیم به دهک دهم جامعه حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان از یارانه بنزین استفاده کرده اند و کسانیکه در دهک اول قرار دارند ۱ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان بهره برده اند.

 

پایان پیام/50

نظر شما