شناسهٔ خبر: 49710843 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی ۳۱ شهریور

افزایش فرودگاه‌های مربوط به اربعین از ۶ به ۱۴ فرودگاه /گزارش تفریغ بودجه ۹۹ پیش از موعد قانونی تقدیم مجلس می‌شود

سازمان شانگهای از روابط اقتصادی حمایت می‌کند، گزارش تفریغ بودجه ۹۹ پیش از موعد قانونی تقدیم مجلس می‌شود، افزایش فرودگاه‌های مربوط به اربعین از ۶ به ۱۴، هفته دفاع مقدس یادآور خلق حماسه جاودان امت ایران اسلامی برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان ، سازمان شانگهای از روابط اقتصادی حمایت می‌کند،  گزارش تفریغ بودجه ۹۹ پیش از موعد قانونی تقدیم مجلس می‌شود، افزایش فرودگاه‌های مربوط به اربعین از ۶ به ۱۴، هفته دفاع مقدس یادآور خلق حماسه جاودان امت ایران اسلامی از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در چهارشنبه ۳۱ شهریور است.

سازمان شانگهای از روابط اقتصادی حمایت می‌کند

سید حسین ملائک، سفیر سابق ایران در چین درباره مزایای بانکی و اقتصادی پیمان شانگهای گفت: ابتدا باید عضو کامل بشویم به این مفهموم که تمام پروتکل‌ها را به امضا درآورده و مصوب کرده باشیم سپس به این مسائل بپردازیم زیرا نباید انتظار به دور واقعیت از دولت به وجود آورد. مسئله بعدی این است که باید در نظر داشت این سازمان هیچ تعهدی در مورد مسائل بانکی ندارد و در هیچ یک از دستور کارهایش تسهیل روابط بانکی بین اعضا را مورد اشاره قرار نداده است.  

وی در ادامه اضافه کرد: سازمان مورد اشاره از روابط اقتصادی بین اعضا حمایت به عمل می‌آورد و به آن در قالب تسهیلات عمومی کمک می‌کند.

سفیر سابق چین در ایران درباره دو رزدن تحریم‌ها و کاهش فشار غرب به ایران از طریق سازمان شانگهای یادآور شد: شانگهای به مفهوم سازمان این کار را انجام نخواهد داد، ولی اعضای آن بالاخره در این زمینه فعال خواهند بود زیرا روابط دوجانبه است و این موضوع به ارتباط دو مسئول در این کشورها و میزان رفتار دوستانه آن‌ها برمی‌گردد. 

ملائک درباره مبادلات بین ارزهای کشورهای عضو شانگهای و کمرنگ شدن نقش دلار نیز بیان کرد: استفاده از ارزهای ملی دو کشور زمانی تحقق می‌یابد که با یکدیگر مقدار زیادی منابع تخصیص شده داشته باشند. برفرض وقتی در کشور قرقیزستان هیچ منفعتی نصیب کشور ما نمی‌شود، به کدام دلیل باید با ارز آن‌ها کار کنیم؟ علاوه براین استفاده از دو ارز دارای یک شاخص معامله است که یا با دلار یا با یورو یا فرانک سوئیس باید سنجیده شود، بنابراین الزاما یک شاخص سومی وجود دارد زیرا هیچ یک از این کشورها آنقدر توسعه یافته نیستند که این اتفاق بین آن‌ها صورت گیرد.

وی در این خصوص افزود: مسئله مورد اشاره بین چین و روسیه وجود دارد که بنا شده پول گازی که روسیه به چین می‌دهد با روبل معامله شود، علت این مسئله هم این است که چینی‌ها به قدری سرمایه‌گذاری در روسیه دارند که برای آن‌ها دریافت مقدار روبل مورد نظر و حذف دلارقابل انجام است یا روس‌ها هم به قدری در چین سرمایه‌گذاری دارند که دریافت یوآن قابل انجام است.

سفیر سابق چین دراین رابطه تاکید کرد: حرکت فوق از سوی این دو کشور علاوه براینکه یک اقدام دوستانه به حساب می‌آید درجهت تحکیم ارزهای ملی آن‌ها هم به کار می‌آید، اما ایران که درصدد است برفرض ۴۰ میلیارد از چین به دلیل نفتی که مورد فروش قرار می‌دهیم، یوآن بگیرد و چین هم باید از ما ریال دریافت کند، باید در نظر داشت که این کار درصورتی برای چین صرفه دارد که در ایران کار سرمایه‌گذاری داشته باشد و با آن حقوق کارمندهای خود را پرداخت کند و از آنجا که دو کشور چنین توانایی ندارند، فعلا قرار گذاشتند که ۱۰ درصد را به این صورت پرداخت کنند.

 

گزارش تفریغ بودجه ۹۹ پیش از موعد قانونی تقدیم مجلس می‌شود

مهرداد بذرپاش صبح امروز (چهارشنبه، ۳۱ شهریور ماه) در جریان بازدید رییس مجلس از مرکز ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور  گفت: در دیوان محاسبات در سراسر کشور و با همکاری مدیران و پرسنل موفق شدیم گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ کل کشور را پیش از موعد آماده کرده و امروز در حضور رئیس مجلس شورای اسلامی به قوه مقننه تقدیم می‌کنیم.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور در ادامه با بیان اینکه بودجه مهمترین سند مالی کشور و تفریغ آن مهمترین سند نظارتی بر عملکرد مالی کشور بر اساس بودجه است، اظهار داشت: گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ به مجلس ارائه می‌شود و سپس در دسترس مردم و کارشناسان قرار می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به کاهش زمان تدوین گزارش تفریغ بودجه در سال گذشته که یک ماه زودتر از موعد قانونی صورت گرفت، یادآور شد: امسال نیز توانستیم این گزارش را در شهریور ماه یعنی ۴ ماه زودتر از موعد قانونی آماده کنیم که این کوتاه شدن زمانی به دولت اجازه می‌دهد لایحه بودجه را واقعی‌تر، دقیق‌تر و با نگاه نظارتی دیوان محاسبات بهتر تدوین کند تا شاهد بودجه واقعی‌تری باشیم که احکام آن فاقد عملکرد در سال‌های آتی نباشد.

بذرپاش ادامه داد: به واسطه این اتفاق می‌توان بودجه بهتری را برای برنامه اداره کشور تدوین کرد که اثربخش‌تر باشد و البته همزمان رسیدگی به عملکرد بودجه سال ۱۴۰۰ را نیز آغاز کرده‌ایم و گزارش آن را هر دو ماه تقدیم می‌کنیم که این همان سیاست پیشگیری در برابر مچ‌گیری است که بودجه دارای انحراف کمتری در اجرا می‌شود و این به نفع مردم است.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور در ادامه با بیان اینکه رسیدگی به عملکرد دولت درباره قانون بودجه در حین سال اثربخشی زیادی دارد، گفت: بودجه ۱۴۰۱ با گزارش تفریغ سال ۹۹ و رسیدگی‌های دو ماهه سال ۱۴۰۰ همزمان با روی کار آمدن دولت جدید می‌تواند بودجه ۱۴۰۱ اثربخش‌تر، بهتر و با احکام موثرتر بسته شود.

وی در ادامه با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید و آغاز به کار وزرا عنوان کرد: دیوان در کنار تدوین گزارش تفریغ، احکام اجرا نشده و معطل مانده را به وزرای جدید ارائه می‌کند که پیشنهادات خود برای تدوین بودجه را با نگاه واقع‌بینانه‌تر ارائه کند.

بذرپاش همچنین تصریح کرد: دیوان محاسبات ۷ قانون مرتبط با تولید که طی سال‌های گذشته در مجلس تصویب شد را بررسی کرد و مباحث مربوط به تولید را به صورت جداگانه به وزرا داد تا بر اجرای مفاد قانونی آن همت گمارند و آنهایی که با مشکل عدم اجرا روبرو شده است را بررسی کرده و به مرحله اجرا درآورد که در این زمینه برخی معتقدند که این مشکل به دلیل نبود منابع مالی و یا نبود آیین‌نامه‌های اجرایی صورت گرفته است.

 

افزایش فرودگاه‌های مربوط به اربعین از ۶ به ۱۴ فرودگاه

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت وگو در خصوص هشدار وزیر راه به شرکت های هواپیمایی متخلف در فروش بلیط اربعین با دکتر احمد محمدی فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین به صورت تلفنی گفتگو کرد.

احمد محمدی فر با اشاره به اینکه امسال مسیر هوایی، تنها امکان و راه سفر برای زیارت اربعین توسط کشور عراق پیش‌بینی شده است، گفت: از زمانی که مشخص شد سهمیه ایران برای شرکت در مراسم اربعین فقط 60 هزار نفر است، چارچوب هایی تعیین شد تا این پروازها به نحو درستی انجام شود.

وی ضمن اشاره به اینکه تصمیمات از سوی عراق دیرهنگام اتخاذ و اعلام شد، اظهار کرد: در روزهای اولیه با چالش هایی از جمله گرانی قیمت بلیط هواپیمای ایران به عراق مواجه بودیم. با سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه ها مکاتبه شد و با برنامه‌ریزی که صورت گرفت، بخشی از این مشکلات کاهش پیدا کرده است.

دبیر ستاد مرکزی اربعین از اخذ بلیط هواپیما توسط 35 هزار نفر برای زیارت اربعین خبر داد و بیان کرد: مشکلاتی که در روزهای ابتدایی وجود داشت با تلاش هایی که صورت گرفت به حداقل رسیده است، هر چند ممکن است ایراداتی وجود داشته باشد اما در هر صورت شرایط نسبت به چند روز گذشته بسیار مناسب شده است.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که باعث شد زائرین از تسهیلات بیشتری برخوردار باشند، افزایش تعداد فرودگاه ها است. در ابتدا برای 6 فرودگاه پیش‌بینی شده بود که پروازها انجام بگیرد اما در حال حاضر پرواز از ایران به سمت عراق از 14 فرودگاه صورت می گیرد و بنابراین بسیاری از مردم از استان های خود به نجف پرواز می کنند.

محمدی تراکم زمانی درخواست بلیط برای محدوده های زمانی خاص و درخواست بلیط بازگشت در محدوده زمانی خاص را یکی از مشکلات و چالش های مربوط به زائرین اربعین دانست و اظهار کرد: بیشترین درخواست های بلیط روز 21، 22 و 23 صفر بود و به همین خاطر شاهد تراکم و ناهماهنگی بودیم که البته با تمام امکاناتی که سازمان هواپیمایی کشوری پای کار آورد این مشکلات را به حداقل رساندیم.

 

هفته دفاع مقدس یادآور خلق حماسه جاودان امت ایران اسلامی است

حجت الاسلام و المسلمین سید اسماعیل خطیب در پیامی به مناسبت هفته دفاع مقدس نوشت: ایام‌الله هفته دفاع مقدس را که یادآور خلق حماسه‌ جاودان مقاومت امت مومن و ولایتمدار ایران اسلامی است گرامی داشته، به روح بلند امام عظیم‌الشان (رضوان‌الله تعالی علیه)، شهدای گلگون کفن انقلاب شکوهمند اسلامی، شهدای دوران دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و شهدای عرصه‌ امنیت، ادای احترام و به محضر با سعادت رهبر حکیم و فرزانه، حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)، خانواده معظم شهداء، جانبازان و ایثارگران ظفرمند، ملت آگاه ولایتمدار و آزاداندیشان سراسر پهنه‌ی گیتی سلام و درود می‌فرستم.

 وزیر اطلاعات در این پیام افزود: موفقیت، سربلندی و بهروزی آحاد ملّت شریف و فهیم کشورمان را در این ایام پر برکت که با اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) نیز تقارن یافته است، از درگاه خداوند منان خواهانم.

 

هدفمندی یارانه‌ها به توزیع عدالت در جامعه کمکی نکرده است

رحیم زارع، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شب گذشته (سه شنبه 30 شهریور) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با اشاره به اینکه هدفمندی یارانه‌ها به توزیع عدالت در جامعه کمکی نکرده است، گفت: یارانه‌های پنهان و آشکار بیش از بودجه عمومی کشور است و معادل ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان در کشور است.

 

وی با اشاره به اینکه یارانه انرژی که به دهک‌های درآمدی دهم داده می‌شود ۲۳ برابر یارانه انرژی است که به دهک درآمدی اول داده می‌شود، اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، نزدیک ۱۱ سال می‌گذرد.

 

زارع با اشاره به اینکه بیش از ۷۱ میلیون نفر در کشور یارانه می‌گیرند تقریبا همه گروه‌های درآمدی از پرداخت یارانه نقدی برخوردار می‌شوند، گفت: این مغایر با ارتقای عدالت اجتماعی است. عدم وجود شناسایی دقیق دهک های پایین یکی از مشکلات برخورداری از یارانه های نقدی است.

 

وی با بیان اینکه روزی سه هزار میلیارد تومان افزایش نقدینگی و تورمی است، گفت: یکی از دلایل این تورم اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه ها است. بیش از 10 میلیون نفر از سه دهک پردرآمد جامعه نباید یارانه نقدی بگیرند.

 

 

پایان پیام/50

نظر شما