شناسهٔ خبر: 49709700 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خبرداد:

از توجه به بومی بودن برنامه‌های فرهنگی تا افتتاح موزه صنعت چاپ در همدان

نفیسه پاکیزه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه استان از قومیت‌های کرد، لر، ترک، لک و فارس تشکیل شده، بومی بودن و محلی‌نگری برنامه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، احمدرضا احسانی چهارشنبه ۳۱ شهریور در نشست خبری ضمن‌گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یادآور رشادت‌ها و دلاورمردی‌های کسانی که خوت و جان خود را در راه وطن نثار کردند، اظهار کرد: فرهنگ زمانی می‌تواند در مسیر توسعه و گسترش قرار گیرد که همراهی سایر دستگاه‌ها و ادارات را داشته باشد.

وی با بیان اینکه در صدد تحقق عدالت فرهنگی در سطح استان هستیم، تصریح کرد: در بسیاری از کشورها وزارتی به عنوان فرهنگی وجود ندارند و شهرداری‌ها متولی انجام برنامه‌های فرهنگی و هنری هستند، برنامه‌های اداره کل به سوی توزیع امکانات و اجرای برنامه‌های فرهنگی با توجه به عدالت در سراسر استان در حال برگزاری است.

احسانی با اشاره به اینکه شهرستان‌های فامنین و اسدآباد در هماهنگی با سایر ادارات از دیگر شهرستان‌ها جلو هستند، عنوان کرد: تلاش می‌کنیم تا برگزاری برنامه‌ها و همایش‌ها را به انجمن‌ها  تشکل ها واگذاری کنیم که تا به امروز بخشی از آن محقق شده است.

مدیرکل ارشاد همدان بیان کرد: همانطور که استان از قومیت‌های کرد، لر، ترک لک و فارس تشکیل شده، توجه به بومی بودن و محلی‌نگری برنامه‌ها در حال پیگیری است و در همین راستا جشنوراه گویش‌های محلی در ملایر برگزار شد.

 وی با بیان اینکه توجه به ظرفیت‌های بومی به ارتقای فرهنگ و همچنین پوشش برنامه‌ها در همه مناطق را منجر می‌شود، گفت: از سال گذشته برنامه‌های اجرایی اداره کل در راستای برنامه محوری تدوین و احرا شده است‌ و از ابتدای هر سال تقویم کاری و برنامه‌های فرهنگی تنطیم می‌شود و طبق همان تقویم اجرایی می‌شوند.

احسانی با اشاره به اینکه روز اداره کل فرهنگ و ارشاد استان همدان در دمین سال پیاپی به عنوان دستگاه برتر در جشنواره شهید رجایی تجلیل شد، افزود: روابط عمومی این اداره کل نیز در دو بخش مجزا از بین چهل روابط عمومی وزارتخانه توانست دو رتبه دوم و سوم را کسب کند.

وی تصریح کرد: استان همدان توانست صد درصد اعتبارات تسهیلات چهار درصدی اعطایی به صنوف فرهنگی را جذب کند و علاوه بر آن ۲۰ درصد از سهمیه اعتباری سایر استان‌ها را نیز استفاده کنیم.

وی ادامه داد: این وام به سود فعالان فرهنگی است و تلاش می‌کنیم سقف آن را از این میزان بالا ببریم تا مجموعه‌های فرهنگی بیشتری از این تسهیلات استفاده کنند.

وی از احتمال سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان همدان تا پایان مهرماه خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی و نامه‌نگاری برای حضور وزیر در آیین افتتاحیه موزه صنعت چاپ و همچنین شورای فرهنگ عمومی استان انجام شده است‌.

احسانی با بیان اینکه اعتباری بالغ بر ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان به دلیل تعطیلی پروژه مرکز همایش‌های همدان در طول سالهای گذشته از استان خارج شد، افزود: امیدواریم در سفر وزیر ارشاد به استان همدان، اعتبارات اولیه برای آغاز عملیات عمرانی مرکز همایش‌های همدان جذب شود.

وی از اختصاص یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای تأمین تجهیزات سالن‌ها و مجتمع‌های استان در سال‌جاری خبر داد و گفت: موزه هنرهای معاصر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما این طرح به اعتبارات ملی نیاز دارد که با تزریق ۱۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده، عملیات اجرایی ادامه خواهد یافت.

احسانی با بیان اینکه سینما قدس به پردیس سینمایی تبدیل خواهد شد، تصریح کرد: برای تکمیل این پروژه یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اختصاص یافته و این پردیس با چهار سالن سینما به بهره‌برداری خواهد رسید و ۲۰۰ میلیون تومان نیز برای بازسازی و گسترش سالن‌ سینمای بهمن ملایر در نظرگرفته شده است.

مدیرکل ارشاد استان همدان اضافه کرد: در مجتمع فرهنگی شهید آوینی سالنی با ظرفیت ۳۲۰ نفر وجود دارد که در روزهای آینده به صندلی‌های سالن‌های سینمایی شهر همدان اضافه خواهد شد و به طور مجزا از مجتمع آوینی فعالیت می‌کند.

جشنواره تئاتر کودک در همدان ماندگار است

احسانی با بیان اینکه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان جزء ۱۶ رویداد مهم فرهنگی است، خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان بین استاندار و وزارتخانه در خرداد امضا شد و جشنواره در همدان ماندگار است، اما برای برگزاری این رویداد در سطح بین‌المللی باید سایر سازمان‌ها و ادارات تعامل لازم را در برگزاری این جشنواره داشته باشند، بیشترین هزینه‌های برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان توسط شهرداری تأمین و هزینه می‌شود.

اضافه شدن ۳ بخش به جشنواره تئاتر کودک

وی با بیان اینکه سه بخش نقالی، خیمه‌شب‌بازی و پرده خوانی به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اضافه می‌شود، افزود: فراخوان جشنواره در روزهای آینده منتشر می‌شود و برگزاری جشنواره در اسفندماه امسال پیش‌بینی شده که امیدواریم با تسریع واکسیناسیون شاهد برگزاری حضوری آن باشیم.

وی در ادامه به برنامه‌های اجرا شده در نیمه اول سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: پویش امید و نشاط اجتماعی در استان با ارسال ۹۰۰ اثر با محتوای فرهنگی به این جشنواره برگزار شد.

احسانی با اشاره به برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی و جایزه ادبی در استان، گفت: بزرگداشت روز ملی سینما و تجلیل از پیشکسوتان این عرصه، کنگره ملی آیت‌الله مدنی با اختصاص نزدیک به ۴۸۰ میلیون تومان اعتبار، جشنواره نمایشنامه‌نویسی، گردهمایی روسای انجمن‌های ادبی استان و افتتاح خانه سینمای مستند استان همدان از جمله برنامه‌هایی است که در سال جاری اجرا شده است.

وی افزود: هنرواره ملی مشق سرخ از جمله برنامه‌های این اداره کل بود که ۳۰۳ اثر از ۲۸ استان به دبیرخانه این هنرواره ارسال شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه اولین همایش شعر عاشورایی در دهه اول محرم برگزار شد، اظهار کرد: در شش ماه دوم امسال نیز برنامه‌هایی پیش‌بینی شده که ۵۸ برنامه در طول هفته دفاع مقدس در سراسر استان برگزار خواهد شد.

شناسایی ۱۴ روستای قرآنی در همدان

احسانی از برگزاری همایش روستاهای قرآنی خبر داد و افزود: ۱۴ روستای قرآنی در استان شناسایی شدند که در این راستا فعالان قرآنی این روستاها تجلیل و یادمانی در این ۱۴ روستا نصب خواهد شد.

وی از انتخاب کتاب سال دفاع مقدس استان همدان در هشت مهرماه خبر داد و عنوان کرد: اکران فیلم‌های سینمایی دفاع مقدس در سینماهای استان، برگزاری نمایشگاه‌ هنرهای تجسمی، همایش شعر و داستانک ایثار و شهادت و تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس استان از جمله برنامه‌های هفته دفاع مقدس است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه جشنواره صنعت چاپ استان در نیمه دوم سال برگزار خواهد شد، گفت: ظرفیت خوبی برای راه‌اندازی موزه صنعت چاپ در استان همدان وجود دارد که امیدواریم تا چند روز آینده به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه جشنواره ملی ندای آسمانی در آبان ماه برگزار خواهد شد، گفت: جشنواره تئاتر استانی، جشنواره موسیقی، ویژه‌برنامه‌های هفته کتاب و جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در نیمه دوم سال برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا این نشست با حاشیه‌هایی نیز همراه بود که برخی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای به عملکرد ضعیف خانه مطبوعات استان همدان اعتراض کردند. عدم اطلاع‌رسانی در ثبت‌نام مسکن خبرنگاران و هنرمندان، عدم پیگیری مشکلات خبرنگاران، تعطیلی جلسات و برنامه‌های ویژه رسانه‌ها همچون کارگاه آموزشی، جشنواره مطبوعات با بهانه کرونا از جمله اعتراض‌های خبرنگاران به عملکرد خانه مطبوعات بود.

انتهای پیام

نظر شما