شناسهٔ خبر: 49704024 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نبرد «اسنیدرلاف» در اسلو

تهران - ایرنا - مبارزه «عبدالرشید سعدالله‌یف» ملقب به تانک روس با «کایل اسنایدر» همانند رویارویی «حسن یزدانی» با «دیوید تیلور» آمریکایی از حساس‌ترین مبارزه‌های سال‌های اخیر دنیای کشتی است. «اسنیدرلاف» لقبی است که اتحادیه جهانی به مبارزه ۲ آزادکار نامدار جهان در وزن ۹۷ کیلوگرم داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی سال ۲۰۲۱ جهان روزهای ۱۰ تا ۱۸ مهر در شهر اسلو پایتخت نروژ برگزار خواهد شد. در روز سوم پیکارهای جهانی کشتی آزاد یعنی ۱۳ مهر مدعیان وزن‌های ۹۷ و ۷۰ کیلوگرم به روی تشک خواهند رفت. عرفان الهی دارنده مدال طلای سال ۲۰۲۱ جهان و نقره نوجوانان جهان در وزن ۷۰ کیلوگرم و مجتبی گلیج دارنده مدال طلای امیدهای جهان در وزن ۹۷ کیلوگرم نمایندگان کشورمان در این وزن هستند.

اما این روز به طور حتم تحت تاثیر مبارزه احتمالی «عبدالرشید سعدالله‌یف» دارنده ۲ مدال طلای المپیک از روسیه و ۴ طلای قهرمانی جهان از روسیه و کایل اسنایدر دارنده طلا و نقره المپیک و ۲ طلا قهرمانی جهان از آمریکا قرار خواهد گرفت. این ۲ مدعی به احتمال فراوان در مبارزه فینال برای سومین مرتبه با یکدیگر ملاقات خواهند کرد.

اتحادیه جهانی کشتی در این خصوص نوشت: پس از کسب دومین مدال طلای المپیک در ماه گذشته در ژاپن رسانه‌های محلی از عبدالرشید سعدالله‌یف سوپراستار روسی در مورد حضور احتمالی او در هنرهای رزمی ترکیبی (MMA) سوال کردند که او در پاسخ گفته بود «من به چنین هدفی نیاز ندارم و به آن فکر هم نمی‌کنم.»

سعدالله‌یف از زمانی که در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو برای اولین بار در ۲۰ سالگی به طلای المپیک دست یافت در رقابت‌های ورزشی با صلابت و قدرتمند ظاهر شد؛ به جز یکبار که در فینال پیکارهای جهانی ۲۰۱۷ پاریس در وزن ۹۷ کیلوگرم مقابل اسنایدر شکست خورد.

این کشتی‌گیر که به «تانک روسیه» مشهور شد یکبار دیگر در اسلو و در مبارزه حساس دیگری با رقیب این سال‌های خود یعنی کایل اسنایدر برای کسب پنجمین قهرمانی پیاپی جهان تلاش می‌کند. مبارزه این ۲ آزادکار «اسنیدرلاف»" نام‌گذاری شده است. در سومین مبارزه این ۲ در المپیک توکیو بود که سعدالله‌یف با نتیجه ۶ بر ۳ اسنایدر را شکست داد و مدال طلا گرفت. این دو که تنها با فاصله ۶ ماه به دنیا آمده‌اند، عنوان قهرمانی جهان را در سال ۲۰۱۵ با طلای المپیک در ریو ۲۰۱۶ در وزن‌های مختلف پیگیری کردند.

اسنایدر در نخستین رویارویی خود با سعدالله‌یف در فینال مسابقات جهانی ۲۰۱۷ پاریس موفق شد ۶ بر ۵ حریف خود را شکست دهد اما سعدالله‌یف سال بعد از او انتقام گرفت و در فینال جهانی سال ۲۰۱۸ مجارستان در کمتر از یک دقیقه حریف آمریکایی خود را با ضربه فنی شکست داد. سومین دیدار بالقوه در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ در نورسلطان به دلیل شکست اسنایدر در نیمه نهایی مقابل شریف شریف‌اف قهرمان المپیک ۲۰۱۲ لندن از جمهوری آذربایجان اتفاق نیافتد. سعدالله‌یف آن سال با پیروزی برابر شریف‌اف قهرمان جهان شد. 

در فینال المپیک توکیو، سعدالله‌یف از ناحیه پا دچار مصدومیت شد و مجبور به بازی دفاعی شد. اسنایدر پس از مبارزه فینال وزن ۹۷ کیلوگرم در بازی‌های المپیک توکیو گفت: به طور حتم موقعیت‌هایی وجود دارد که باید در آنها بهتر شوم.این چیزی است که من به آن فکر می‌کنم. باید این حملات را به پایان برسانم.

در مصاحبه سعدالله‌یف با نشریه یاکوتیا اشاره شد که اگر او سه مدال طلای جهان تا بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ را کسب کند و  سپس در پاریس ۲۰۲۴ مدال طلا را بگیرد، به رکورد الکساندر مدوید افسانه‌ای با ۱۰ طلای جهان و المپیک دست خواهد یافت.

سعدالله‌یف در این خصوص گفت: ما کار خواهیم کرد. اگر سلامتی‌ام اجازه دهد، سعی می‌کنم مسابقات جهانی را از دست ندهم، همه جا می‌جنگم و کاری را انجام می‌دهم که به من وابسته است.

با توجه غیبت شریف شریف‌اف دارنده مدال طلای جهان و المپیک از جمهوری آذربایجان در پیکارهای جهانی اسلو، به نظر می‌رسد که تنها ۲ مدعی برای کسب مدال طلا در وزن ۹۷ کیلوگرم حضور دارند از سوی دیگر نباید از دیگر ستارگان تیم‌های دیگر که می‌توانند در اسلو شگفتی‌ساز شوند گذشت. 

«ابراهیم کونیدو» آزادکار کوبایی‌الاصل تیم ملی ایتالیا که مدال برنز المپیک توکیو را در کارنامه دارد. او در مرحله یک چهارم نهایی المپیک توکیو با نتیجه ۶ بر صفر مغلوب اسنایدر شد. او همچنین در مسابقات قهرمانی اروپا در سال ۲۰۲۰ و مسابقات جهانی ۲۰۱۸ مقام سوم را کسب کرد.

«آلبرت ساریتوف» آزادکار روسی‌الاصل تیم ملی رومانی دارنده مدال برنز المپیک ۲۰۱۶ ریو در وزن ۸۶ کیلوگرم در دور اول در توکیو مقابل کانیدو شکست خورد و هدفش این است که در مسابقات اسلو به مراحل بالاتر راه پیدا کند. این آزادکار ۳۶ ساله مدال نقره اروپا در سال ۲۰۲۰ را در کارنامه دارد.

چهار مدعی دیگر این وزن یعنی الیزبار اودیکادزه دارنده مدال برنز ۲۰۲۱ اروپا و ۲۰۱۸  و دارنده مدال برنز جهان در سال ۲۰۱۹ که در بازی‌های المپیک توکیو در همان دور نخست محمدحسین محمدیان را شکست داد. ماگومد گادجی نوراف از مقدونیه، علیشیر یرگالی دارنده مدال نقره سال ۲۰۲۱ آسیا از قزاقستان و سلیمان کارادنیز دارنده مدال نقره اروپا از ترکیه دیگر مدعیان وزن ۹۷ کیلوگرم هستند.

اتحادیه جهانی در حالی به مدعیان وزن ۹۷ کیلوگرم در پیکارهای جهانی ۲۰۲۱ نروژ پرداخته که تنها اشاره‌ای به نام «مجتبی گلیج» نماینده کشورمان کرده است. گلیج دارنده مدال طلای آسیا و طلای امیدهای جهانی است. او تیر ماه امسال و پیش از المپیک توکیو در جام علی‌اف روسیه مقابل سعدالله‌یف قرار گرفت و ۴ بر صفر مغلوب تانک روس شد. گلیج اکنون به یکی از کشتی‌گیران با تجربه تیم ملی تبدیل شده و انگیزه فراوانی برای نشان دادن تواناییی‌های خود دارد. امیدواریم که این آزادکار تنکابنی تیم ملی در بین همه مدعیانی که اتحادیه جهانی از آن نام برد شگفتی‌ساز وزن ۹۷ کیلوگرم در اسلو باشد.

نبرد «اسنیدرلاف» در اسلو

نظر شما