شناسهٔ خبر: 49700960 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

نکات مهم قبل و بعد از واکسن کرونا

صاحب‌خبر -

 

آرزو مسیب‌زاده

مشاور تغذیه و رژیم درمانگر

 

خوشبختانه شرط سنی واکسیناسیون در سراسر کشور برداشته شده و نوبت به اکثریت جامعه برای تزریق واکسن رسیده است. آمارهای بستری و مرگ بعد از تزریق واکسن در بسیاری از کشورهای جهان ازجمله ایران گویای این است که علم بار دیگر بشریت را از یک همه‌گیری وحشتناک نجات داده، احتمال بستری و مرگ را کاهش داده و به امید خدا بشر را دوباره به زندگی عادی بر خواهد گرداند. در ادامه اشاره‌ای داریم به نکات مهمی که باید قبل و بعد از واکسیناسیون رعایت کنیم تا واکسن‌ها ایمنی قوی‌تری در بدن ما ایجاد کنند و همچنین عوارض کمتری در بدن ما بروز کند.

 

نکات مهم قبل از تزریق واکسن

۱- شب قبل از واکسیناسیون خواب و استراحت کافی داشته باشید.

۲- ناشتا و با معده خالی واکسن نزنید خصوصاً اگر ترس از واکسن دارید.

۳- مایعات کافی مصرف کنید.

۴- مواد غذایی ضدالتهاب مانند ماهی، گردو، بادام، زردچوبه، روغن‌زیتون، میوه و سبزی تازه در وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها مصرف کنید.

۵- ماست و منابع پروبیوتیک مصرف کنید.

 

نکات مهم بعد از تزریق واکسن

۱- خوردن سوپ مرغ و سبزی‌های تازه

۲- مصرف مایعات، چای سبز و دم‌نوش‌ها

۳- استراحت حداقل به مدت ۲۴ ساعت

۴- مصرف استامینوفن ساده در صورت وجود درد و تب

۵-پرهیز از مصرف تنقلات ناسالم و فست فودها تا چند روز پس از تزریق واکسن

 

نکته مهمی که لازم است در آخر به آن اشاره کنیم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از جمع شدن در فضاهای بسته حتی بعد از تزریق واکسن است. لازم به ذکر است ایمنی قابل‌قبول در بدن بسته به نوع واکسن ۱۴-۲۸ روز بعد از تزریق دوز دوم واکسن ایجاد می‌شود و تا زمانی که ۷۰٪ جامعه هر دو دوز واکسن را دریافت نکرده‌اند همچنان رعایت پروتکل‌ها الزامی است. به امید واکسینه شدن هر چه زودتر همه مردم ایران و جهان.

نظر شما