شناسهٔ خبر: 49693273 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

تحقق «ما می‌توانیم» در تسریع روند واکسیناسیون

چرا نباید مسائل کشور را به «اف‌ای تی اف» و برجام گره زد؟

صاحب‌خبر -

به گزارش شهرآرانیوز؛ یکی از انتقاداتی که در ماه‌های آخر دولت دوازدهم، همواره ازسوی افکار عمومی در شرایط کرونایی مطرح می‌شد، روند کند واکسیناسیون در کشور بود. اما در پاسخ به این انتقادات و مطالبه مردمی برای تهیه واکسن، دولتمردان وقت، بهانه‌های مختلفی را مطرح می‌کردند. بر همین اساس، علی ربیعی، سخنگوی دولت سابق، در یکی از نشست‌های خبری اش در پاسخ به چرایی تأمین نشدن واکسن، از تأثیرات نپیوستن به «اف‌ای تی اف» برای خرید واکسن سخن گفت و اینکه امکان انتقال پول برای خرید واکسن، موانعی ایجاد کرده است.
با آغاز به کار دولت سیزدهم، یکی از وعده‌های آیت ا... سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس دولت، تهیه واکسن معتبر و انجام پرسرعت و گسترده واکسیناسیون مردم برای مقابله با کرونا بود.

با توجه به اینکه در گذشته گفته شده بود تحریم‌ها و تصویب نشدن لوایح اف‌ای تی اف، مانع جدی برای خرید واکسن است، برخی تحقق چنین وعده‌ای ازسوی رئیس دولت سیزدهم را غیرعملی می‌دانستند. با همه این مسائل، با روی کار آمدن دولت و تشکیل کابینه مدنظر رئیس جمهور، بی آنکه در سرنوشت لوایح اف‌ای تی اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام تغییری ایجاد شود، روزانه اخبار بسیار خوبی درباره ورود پرتعداد واکسن به کشور به گوش رسید و مردم هر روز شاهد فرود هواپیما‌های حامل واکسن به کشور بودند.

تسریع واردات واکسن به کشور موجب شد تزریق واکسن به مردم هم سرعت بگیرد و مراکز بیشتری برای تزریق واکسن راه اندازی شود، حتی فعالیت برخی مراکز شبانه روزی شد. به این ترتیب مشخص شد موضوع اف‌ای تی اف و تحریم‌ها تأثیری در تأمین واکسن کشور نداشته است و دولت توانسته با تعامل و مذاکره با کشور‌های تولید کننده واکسن، گام بزرگی برای تأمین واکسن کشور بردارد.

در همین راستا، به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، رئیس جمهور دیروز در دیدار جمعی از فرزندان و خانواده شهدا با تأکید بر اینکه اگر بر توان داخلی تکیه کنیم، انجام خیلی از کار‌ها ممکن خواهد شد، گفت: متأسفانه شاهد بودیم که بعضی‌ها واردات واکسن یا حتی پیوستن کشور به سازمان شانگ‌های را متوقف بر پذیرش اف‌ای تی اف کرده بودند و حتی در جلسات رسمی نیز بر موضع خود پافشاری می‌کردند.

آیت ا... سیدابراهیم رئیسی تصریح کرد: در فاصله کوتاه سپری شده از دولت سیزدهم اتفاق خاصی نیفتاده است که باعث افزایش واردات واکسن یا پذیرش عضویت کشورمان در سازمان شانگ‌های بشود، الا اینکه کشور‌های همسایه و دوست ما دیدند که دیگر توجه ما صرفا به غرب نیست و ارتباط با همسایگان و کشور‌های منطقه، اولویت سیاست خارجی ایران شده است. عباس سلیمی نمین، تحلیلگر سیاسی، به «برنا» گفت: آقای رئیسی توانست با خیلی از رؤسای جمهور کشور‌هایی که واکسن کرونا در اختیار داشتند، گفتگو و موانع را برطرف کند و امروز در ارتباط با این بیماری جدی، تحولی به وجود آمده که آثارش برای جامعه ما بسیار مثبت است. در این راستا برخی برای اینکه تأثیر تلاش و برخورد صادقانه را به حاشیه برانند، حرف‌هایی می‌زنند که اگر واقعا چنین چیزی توسط دولت قبل می‌توانست انجام بگیرد، خیلی زودتر از این باید انجام می‌گرفت.

سؤال اساسی از دولتمردان سابق

حال این سؤال مطرح است که اگر تصویب نشدن اف‌ای تی اف برای خرید واکسن مشکل ایجاد کرده بود، چگونه است که دولت سیزدهم توانسته بدون تصویب این لوایح، این چنین با سرعت واکسن به کشور وارد کند؟ حجت الاسلام احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اشاره به واردات حجم انبوهی از واکسن کرونا به «فارس» گفت: متأسفانه برخی مدیران دولت سابق، واردات واکسن را به اف‌ای تی اف و مبادلات بانکی گره می‌زدند که با واردات حجم زیادی واکسن در دولت آیت ا... رئیسی این خلاف گویی آنان کاملا روشن شد و واکسینه کردن مردم سرعت گرفته و روسیاهی برای غرب گرا‌ها مانده است.

ضمن اینکه محدودیت‌های سنی تزریق واکسن هم در اکثر استان‌ها برداشته شده است. نماینده همدان در مجلس ادامه داد: تاکنون بیش از ۹۰ هزار ایرانی، جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده اند، در حالی که مقصران اصلی و القاکنندگان این موضوع که واکسن باید از طریق پیوستن ایران به اف‌ای تی اف و با همراهی کشور‌های غربی وارد شود، باید توسط دستگاه قضا محاکمه شوند.

علی حدادی، نماینده مجلس، نیز در توئیتی دراین باره نوشت: «واردات ‎واکسن در حالی سرعت قابل توجه گرفته است که نه مذاکره‌ای به نتیجه رسیده، نه تحریمی برداشته شده و نه ایران اف‌ای تی اف را پذیرفته! بهانه‌های واهی که هشت سال برای توجیه کاستی‌ها و ترک فعل‌ها مطرح می‌شد؛ ولی اکنون مشخص شده مشکل اصلی در داخل بود نه خارج مرزها!».

به نظر می‌رسد که توفیق نیافتن دولت دوازدهم در مقایسه با دولت سیزدهم را نه فقط در موضوع تهیه واکسن، بلکه درباره مشکلات اقتصادی، نیز باید در تفاوت اولویت‌های آن‌ها و گره نزدن مسائل کشور به دیگر موضوعات جست وجو کرد؛ موضوعی که «فایننشال تایمز» نیز به آن اشاره کرده است. این روزنامه با انتشار گزارشی درباره اولویت دولت آیت ا... رئیسی در هفته‌های نخست خود نوشت که اولویت رئیس جمهوری جدید ایران، برخلاف رئیس جمهور گذشته، به جای احیای برجام، تأمین واکسن و واکسیناسیون سریع مردم ایران است.

رئیس جمهور، اقتصاد ایران را از گروگان اروپا خارج می‌کند

عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفتگو با «برنا» درباره عضویت رسمی ایران در پیمان شانگ‌های و تغییر رویکرد در سیاست خارجی دولت سیزدهم در مقایسه با دولت‌های یازدهم و دوازدهم در راستای توجه به همسایگان به جای آمریکا و اروپا گفت: بار‌ها اعلام کرده ایم که تمایل به همکاری با همه کشور‌های دوست را داریم، اما واقعیت امر این است که ارتباطات ما در سال‌های گذشته هر قدر به سمت تعامل با اروپا پیش رفت، بخشی از اقتصاد ایران به دلیل بدعهدی آن‌ها به گروگان گرفته شد.

آقای رئیسی با حضور در پیمان شانگ‌های و جلسه مرتبط با آن، اقتصاد ایران را از گروگان اروپا خارج می‌کند و به نظر می‌رسد ما می‌توانیم سطح بالاتری از مراودات را حتی با اروپایی‌ها داشته باشیم، مشروط بر اینکه اقتصاد ایران را به اروپا گره نزنیم و بدانیم آمریکایی‌ها به دنبال تقویت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی ایران نیستند.

 

نظر شما