شناسهٔ خبر: 49665087 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آغاز دوباره ماجرای کمیسیون پرحاشیه ورزشکاران/ ادامه اختلاف و درگیری یا شروعی تازه؟

کمیسیون ورزشکاران در حالی فردا قرار است تشکیل جلسه دهد که همچنان چالش‌ها و ابهامات زیادی وجود دارد و مشخص نیست سرنوشت این کمیسیون چه خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، آیین‌نامه کمیسیون ورزشکاران در تاریخ 16 اردیبهشت 96 به تأیید هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک و10 مرداد 96 به تصویب کمیته بین‌المللی المپیک رسید. پس از آن، مراحل تشکیل این کمیسیون آغاز شد. در گام نخست باید انتخابات کمیسیون برگزار می‌شد که براساس آیین‌نامه سه گروه از ورزشکاران شرایط کاندیدا شدن را داشتند. اول؛ ورزشکارانی که حداقل در یکی از سه دوره قبل بازی‌های المپیک تابستانی یا المپیک زمستانی حضور داشتند. دوم؛ ورزشکارانی که حداقل در یکی از سه دوره المپیک نوجوانان قبل، موفق به کسب مدال شدند و سوم؛ ورزشکارانی که حداقل در یکی از سه دوره بازی‌های آسیایی تابستانی قبل، موفق به کسب مدال طلا یا در بازی‌های زمستانی قبل موفق به کسب مدال شدند.  

انتخابات کمیسیون ورزشکاران 12 آبان سال 96 برگزار شد. در این انتخابات 125 نفر از مجموع 432 نفر، آرای خود را به صندوق انداختند و در پایان از بین 50 کاندیدا حمید سوریان، هادی ساعی، کمیل قاسمی، کیانوش رستمی، سعید حسنی‌پور، قاسم رضایی، کیمیا علیزاده، حمیدرضا قلی‌پور، یوسف کرمی، مهدی کامرانی، زهرا نعمتی، الهه احمدی، آرش میراسماعیلی، مجتبی عابدینی و علیداد ساوه‌شمشکی بیشترین آرا را کسب کردند. براساس آیین‌نامه مصوب کمیسیون ورزشکاران در اردیبهشت سال 96 در بین نفرات برگزیده باید حتماً سه نفر خانم و یک نفر از ورزش‌های زمستانی حضور پیدا می‌کردند.

نخستین جلسه کمیسیون ورزشکاران به منظور معارفه و دومین نشست با برگزاری انتخابات داخلی به پایان رسید. با رأی‌گیری از میان اعضا، حمید سوریان به‌عنوان رئیس این کمیسیون انتخاب شد. همچنین سعید حسنی‌پور به‌عنوان نایب رئیس کمیسیون ورزشکاران معرفی و مسئولیت سخنگویی و اجرایی هم به آرش میراسماعیلی سپرده شد.

در آبان سال 97 حمید سوریان به دلیل آنچه مشغله کاری عنوان شد، از سمت خود استعفا کرد و به همین منظور مجدداً انتخابات داخلی در این زمینه برگزار شد که از بین یوسف کرمی و آرش میراسماعیلی دو کاندیدای این پست، میراسماعیلی به‌عنوان رئیس کمیسیون ورزشکاران و یوسف کرمی به‌عنوان مسئول اجرایی کمیسیون انتخاب شدند. 14 ماه بعد و در دی ماه سال 98 بار دیگر کمیسیون ورزشکاران دچار حاشیه جدیدی شد و آن هم استعفای جمعی از اعضای آن بود.

در آن زمان زهرا نعمتی، مجتبی عابدینی، کیانوش رستمی، کمیل قاسمی، حمید سوریان، حسن تفتیان و سعید حسنی‌پور هفت عضو کمیسیون ورزشکاران اعلام کناره‌گیری کردند، اما این استعفا از سوی سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک پذیرفته نشد. از طرفی غیبت برخی از ورزشکاران باعث شد تا اعضای جدیدی وارد کمیسیون شوند. حسن تفتیان و افشین نوروزی جایگزین حمید سوریان و کیانوش رستمی شدند، اما این موضوع مطرح بود که کمیسیون با وجود تغییراتی که داشته است، نشست‌های خود را برگزار نمی‌کند.

در مجموع غیبت مکرر برخی از اعضا در نشست‌های کمیسیون ورزشکاران و استعفای جمعی دیگر از اعضا، در دی ماه سال 98 کمیسیون را به تعطیلی کشاند.

با افزایش حواشی در کمیسیون ورزشکاران و با توجه به اهمیت جایگاه این کمیسیون رئیس کمیته ملی المپیک شخصاً وارد ماجرا شد و پیگیری‌های لازم برای رفع نواقص و مشکلات را آغاز کرد. در همین راستا اصلاح آیین‌نامه را به‌عنوان اصلی‌ترین برنامه قرار داد. بالاخره در 25 خرداد ماه سال 99 و در شصت‌وسومین نشست هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک آیین‌نامه کمیسیون ورزشکاران اصلاح شد.

با تصمیم اعضای هیئت اجرایی مصوب شد ریاست کمیسیون ورزشکاران که یک ساله بود، به دو سال افزایش پیدا کند. پیش از این آرش میراسماعیلی ریاست این کمیسیون را بر عهده داشت. همچنین تعداد اعضای کمیسیون از 15 نفر به 17 نفر افزایش یافت و دو نفر از این اعضا توسط رئیس کمیته ملی المپیک انتخاب و معرفی می‌شدند.

در نهایت مرداد 99 انتخابات رئیس و نایب رئیس کمیسیون ورزشکاران برگزار شد و در پایان هادی ساعی و مجتبی عابدینی با کسب 8 رای از مجمع 15 رای به عنوان رئیس و نایب رئیس این کمیسیون انتخابات شدند.

انتخابات کمیسیون ورزشکاران که مدت‌ها است دستخوش حواشی بود به گمان بسیاری می‌توانست پایانی بر دو دستگی اعضا و آغاز مسیر همدلی اعضا باشد اما از چند روز قبل از انتخابات مشخص شد که این انتخابات در یک مسیر عادی پیش نمی‌رود و حاشیه‌ها دامن‌گیر آن شد به طوری که اوج آن مصاحبه سوریان و ساعی علیه یکدیگر بود اتفاقاتی که حتی در فضای مجازی، فدراسیون‌های کشتی و تکواندو را مقابل هم قرار داد.

بحث دیگر مربوط به عدم تائید آیین نامه کمیسیون ورزشکاران توسط IOC بود که مشخص بود پاشنه آشیل اعتراض‌ها در انتخابات خواهد بود.  انتخاب بهداد سلیمی و حمیده عباسعلی به عنوان گزینه‌های منتخب رئیس کمیته ملی المپیک نیز با اعتراضاتی زیر پوستی همراه بود که در جریان انتخابات علنی شد.

موضوع به همین جا ختم نشد و در ساعات پایانی شب انتخابات خبر دوپینگی شدن یکی از ورزشکاران عضو در کمیسیون ورزشکاران نیز به صورت کاملا خودجوش رسانه‌ای و این ورزشکار از جمع اعضا کنار گذاشته شد.

این انتخابات با چالش زیاد و بحث بین ورزشکاران برگزار شد و آنچه‌ همگان در انتخابات دیدند نشان می‌داد که  باید روزهای پر چالش و پراختلاف را در کمیسیون ورزشکاران شاهد باشیم. از همان زمان  می‌شد به صورت قطعی گفت این مسیری که کمیسیون ورزشکاران در پیش گرفته نه منفعتی برای ورزشکاران دارد و نه برای ورزش ایران در مجامع جهانی تاثیر خواهد داشت و این کمیسیون، تنها میدانی خواهد بود برای ایجاد حواشی و خبرسازی برای رسانه‌ها و رقابت درون گروهی برخی جریان‌ها.

بعد از آن انتخابات کمیسیون ورزشکاران تشکیل جلسه داد و قرار شد بحث معیشت و بیمه ورزشکاران در دستور کار قرار گیرد اما تمام وعده‌ها در حد شعار از سوی اعضای این کمیسیون باقی ماند و نتیجه نزدیک به چهار سال تشکیل این کمیسیون تنها هیچ بود برای ورزشکارانی که خارج از کمیسیون دلخوش به این وعده‌ها بودند.

 دوره چهار ساله کمیسیون، آبان ماه به پایان می‌رسد و باید مجدداً انتخابات اعضای آن برگزار شود. حالا قرار است اعضای این کمیسیون فردا کنار هم جمع شوند. در این نشست سیدرضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک نیز حضور خواهد داشت اما آنطور که خبرنگار تسنیم از اعضای این کمیسیون کسب اطلاع کرده هیچ دستور جلسه‌ای برای این جلسه اعلام نشده و احتمال غیبت برخی از اعضا نیز وجود دارد.

اهمیت این کمیسیون زمانی دوچندان می‌شود که 6 نفر اعضای این کمیسیون حق رای در انتخابات کمیته ملی المپیک دارند و از حالا جریان‌ها و گروه‌های مختلفی به دنبال این هستند که این 6 رای را برای انتخابات کمیته برای خود کنند. باید دید در جلسه فردا روند کار چگونه پیش می‌رود و آیا زمانی برای برگزاری انتخابات کمیسیون ورزشکاران درنظر گرفته می‌شود و یا اینکه مانند 4 سال گذشته، کمیسیونی جنجالی در پیش خواهیم داشت. جلسه فردا یا ادامه درگیری‌ها و مشکلات خواهد بود یا شروعی تازه برای کمیسیونی که هیچ وقت رنگ آرامش را ندید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما