شناسهٔ خبر: 49654068 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

توصیه به سهامداران؛ بهترین اقدام چیست؟

پیش بینی بورس فردا 29 شهریور 1400/هیجان منفی در بورس

اقتصادنیوز: با بازگشایی کامودیتی ها، بخشی از تک سهم ها منتظر فرصت برای بهبود روند معاملات هستند. اگرچه فشار سمت عرضه همچنان با هیجان به نفع فروشندگان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، معاملات بازار سهام در روز دوم هفته با چالش سنگینی روبه رو شد و البته در روز یکشنبه، هیجان این بار فروش ها بدون منطق سفارش های بالایی را در بازار به ثبت می رسانند. در کنار فروش های هیجانی که بازار را یکدست فروشی کرده، شاخص هم در حال از دست دادن کانال 1.4 میلیون واحد است. در صورت از دست دادن مرز فعلی میتوان منتظر ورود شاخص به کانال پایین تر هم بود. اگرچه محدوده مقاومت 1.400 میلیون واحد تا 1.420 میلیون واحد در نظر گرفته شده است اما فشار عرضه ها میتواند آخرین سنگر مقاومت را هم از کف دهد.

شاخص های عملکردی بازار در روز یکشنبه نشان میدهد که سرانه خرید و فروش میانگین حقیقی ها به ازای هر نماد به نفع فروشندگان است و نسبت تعداد نمادهای دارای صف فروش نسبت به نمادهای دارای صف خرید 4 برابر است. با این وصف ارزش معاملات خُرد به زیر 6 هزار میلیارد تومان رسید و با این وضعیت عملکردی، سیگنال های قوی برای خریداران فعلا غیرفعال است (جدول زیر برگرفته از کانال خلاصه بازار است).

توصیه حرفه ای ها به سهامداران و آماتورها در شرایط منفی بازار، دوری گزینی از هیجان، تعیین حد ضرر و تعیین سهام در محدوده خرید با تعیین بازه های زمانی در یک فرآیند پلکانی است. هیجان حاضر در بازار، اکنون فشار سمت عرضه را بیشتر کرده و سمت تقاضا را در وضعیت انتظار و تردید قرار داده است.

در شرایط کنونی رویدادهای مربوط به افزایش تدریجی نرخ سود بانکی همسو با تغییرات نرخ ارز و رویدادهای سیاسی مربوط به سفر وزیر امور خارجه به نیوریورک و سخنرانی ابراهیم رییسی رئیس جمهور در مجمع سالانه سازمان ملل به تناسب موقعیت کنونی بازار را بیشتر به سمت عرضه هدایت کرده اند. البته هم آهنگ با این موقعیت، نظرسنجی «اقتصادنیوز» هم نشان میدهد همچنان فشارها در سمت عرضه نبض هیجان را در دست دارند. اگرچه در ساعت پایانی فشار سمت عرضه در روز یکشنبه نسبت به ابتدای معاملات کمتر شد اما بخشی از معاملات دوشنبه، کامودیتی ها را پیگیری می کند.

نگاه کارشناس | شرایط فعلی بازار چه می‌گوید؟

  • امیرحسین واعظ، کارشناس بازار سرمایه

شرایط فعلی بازار چه می‌گوید؟ شاخص‌کل همچنان رو به پایین در حرکت است، از سقفی که در تاریخ 7 شهریور به ثبت رساند، حدود 10 درصد پایین آمده است. اندیکاتورها از منظقه خرید هیجانی به مرز فروش هیجانی نزدیک شده‌اند. ارزش معاملات خرد که 7 شهریور به بالای 17 هزار میلیارد تومان رسیده بود،حالا در یک مسیر نزولی به کمتر از 6 هزار میلیارد تومان در روز رسید. ارزش صف فروش‌ها سنگین نیست، نمی‌توان شباهتی بین حجم و ارزش صف فروش‌ها با دوران نزولی بورس پیدا کرد.

این موارد چه چیزی را نشان می‌دهد؟ فروشنده سنگین و پرقدرتی در بازار وجود ندارد اما در سوی دیگر نیز خریداران دلیل قاطعی برای خرید ندارند. اگر چشم سهامداران به دلار باشد، نمودار بازار ارز نشان می‌دهد که احتمال افت قیمت‌ها، بیشتر است. اگر سهامداران پیگیر اخبار باشند، بهانه‌ای برای رشد قیمت سهام پیدا نمی‌شود. طرح و برنامه های دولت نیز بر احتمال کاهش قیمت ارز، مسکن و حتی خودرو دلالت دارد. اگر هم سهامداران دنبال نسبت ریسک به ریوارد بهتری هستند، باید همچنان منتظر بمانند.

بهترین اقدام چیست؟ اگر همان اوایل شهریور نقد کرده‌اید، همین الان هم گزینه‌های جذابی برای خرید پیدا می‌شود! اگر استراتژی مارتینگلی دارید یا قصد میانگین کم کردن دارید، بهتر است پله‌های خرید را با فاصله زمانی مناسب انتخاب کنید. اگر نقدینگی مناسبی در دسترس ندارید، بهترین کار بررسی سبد سهام و اصلاح گزینه های پرریسک و با نمادهایی است که از کف تاریخی خود فاصله زیادی پیدا نکرده‌اند.

نظر شما