شناسهٔ خبر: 49638579 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

محققان چینی می گویند؛

ارتباط مشکلات شایع چشم با ریسک بالای ابتلا به زوال عقل

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد بیماری هایی که می توانند با افزایش سن به قوه بینایی آسیب برسانند نیز با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط هستند.

صاحب‌خبر -
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، به گفته محققان چینی، دژنراسیون ماکولا وابسته به سن، آب مروارید و بیماری چشمی مرتبط با دیابت با احتمال بیشتر ابتلاء به زوال عقل مرتبط هستند. با این حال، یک بیماری شایع دیگر چشم موسوم به گلوکوم (آب سیاه)، با خطر زوال عقل ارتباطی ندارد.

محققان تأکید کردند که مطالعه جدید نمی‌تواند ثابت کند که مشکلات بینایی باعث زوال عقل می‌شود، فقط به نظر می‌رسد که این دو با هم مرتبط هستند. در صورت اضافه شدن سایر بیماری‌های مزمن، خطر زوال عقل حتی بیشتر می‌شود.

دکتر «ژیان وان شانگ» چشم پزشک در آکادمی علوم پزشکی گوانگدونگ چین، در این باره می‌گویند: فشار خون، دیابت، سکته مغزی، بیماری‌های قلبی و افسردگی ارتباط بین بیماری چشم ناشی از دیابت و آب مروارید را با زوال عقل تحت تأثیر قرار می‌دهند.

مکانیسم یا دلیل دقیق اینکه بیماری چشم می‌تواند خطر ابتلاء به زوال عقل را افزایش دهد، در این مطالعه به طور کامل مشخص نشده است.

در این مطالعه داده‌های مربوط به بیش از ۱۲۳۰۰ بزرگسال بریتانیایی ۵۵ تا ۷۳ سال بررسی شد. این افراد بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ مورد ارزیابی قرار گرفتند و تا اوایل ۲۰۲۱ تحت نظر بودند.

در طول این مدت بیش از ۲۳۰۰ نفر مبتلا به زوال عقل شدند.

محققان دریافتند در مقایسه با افرادی که در ابتدای مطالعه مشکلات بینایی نداشتند، خطر زوال عقل در افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن ۲۶ درصد، در افراد مبتلا به آب مروارید ۱۱ درصد و در بیماران مبتلا به بیماری چشمی مرتبط با دیابت ۶۱ درصد بیشتر بود.

گلوکوم با افزایش خطر ابتلاء به آلزایمر ارتباطی ندارد، اما با افزایش خطر ابتلاء به زوال عقل عروقی، مانند آنچه ممکن است پس از سکته مغزی اتفاق بیفتد، مرتبط است.

به گفته محققان، شرکت کنندگانی که علاوه بر مشکلات چشمی، مبتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و افسردگی بودند، در مقایسه با افرادی که بیش از یک مشکل بینایی داشتند، بیشتر دچار زوال عقل شدند.

برچسب‌ها:

نظر شما