شناسهٔ خبر: 49638254 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

هزینه تولید برنج مازندران 28 هزار و 500 تومان است

اگر چه یکی از بهانه های افزایش قیمت برنج داخلی طی چند ماه اخیر افزایش هزینه تولید اعلام شده است ، ولی مسئولان جهاد کشاورزی می گویند که همان کشف قیمت اولیه برنج جدید سال جاری بر اساس پوشش هزینه تولید و سود و منافع کشاورز بوده است و افزایش قیمت بعدی به بهانه هزینه تولید دیگر موجه نیست.

صاحب‌خبر -

مدیر زراعت برنج جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که امسال نیز همانند سال قبل ۲۱۵هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت برنج رفت و با پایان یافتن برداشت ، یک میلیون و ۳۰۰هزار تن شالی تولید شد که از این میزان حدود ۹۰۰هزار تن برنج سفید به دست می آید ، گفت : هزنیه تمام شده امسال هر کیلو برنج سفید کیفی ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان کارشناسی شد و قیمت ۳۳هزار تومان امسال به نسبت هزینه تولید کم بود.

به گزارش جماران، خلیل حقیقی در گفت گو با ایرنا در عین حال افزود: با این وصف ، کشاورزان بخشی از  محصولشان را با این قیمت فروختند ، اما قیمت این محصول  از  ۳۳ هزار تومان تا  طی سه هفته اخیر به ۴۰ هزار تومان افزایش یافت که البته با توجه به هزینه تولید و مهمتر افزایش قیمت برنج های خارجی ، این قیمت  تقریبا واقعی برای تولید کنندگان است.

وی هشدار داد : اگر کشاورز همه محصولش را در این مدت دو هفته اخیر که آماده فروش نیز است ، می فروخت به طور یقین نبض بازار در اختیار دلالان قرار می گرفت ، چرا که اکنون حدود ۶۰ ردصد محصول همچنان دراختیار کشاورزان قرار دارد و کشاورز محصولش را طی چند روز اخیر به هر دلیلی عرضه نکرد و نفروخته است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران گفت: تاب آوری شالیکاران در نگه داشتن محصولشان بیشتر شده است ، اما با توجه به این که بخشی از مشتریان کشاورزان دوستان و اقوام هستند و از طرفی آنان نسبت به سود منطقی قانعند، ثابت ماندن ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان قیمت در عمده فروشی ها و عرضه آنان حداکثر تا ۴۵ هزار تومان برای مصرف کننده کاملا طبیعی و منطقی است.

وی افزود : اگر مقوله نظارت بر بازار مورد توجه مسئولان قرا نگیرد و بازار به دست دلالان بیفتد،با توجه به واردات برنج با ارز آزاد ، قیمت برنج کیفی تولید داخل بیش از پیش افزایش  می باید.

حقیقی بیان داشت: کشاورزان و تولید کندگان مازندران کاملا اطلاع دارند که دولت در سال های گذشته با کنترل میزان واردات و همچنین جلوگیری از خارج شدن ارز دولتی و نیمایی برای واردات برنج خارجی ، حمایت خوبی از برنجکاران  داشت و این حمایت امسال نیز از کشاورزان صورت گرفت که مطمئنا در این شرایط شالیکاران موقعیت مصرف کنندگان را درک کرده و نسبت به عرضه محصولشان اقدام می کنند که البته طبق گزارش های میدانی این وضعیت وجود دارد و خرید فروش از رونق نسبی برخوردار است.

وی مقوله صادرات برنج را در افزایش قیمت اخیر منتفی دانست و گفت: اگرچه برنج کیفی طارم مازندران طرفدار زیادی درکشورهای اروپایی و حتی آمریکایی دارد و سال گذشته در سه مرحله ۲۵ تنی صادرات صورت گرفت ، اما با توجه به رقم بسیار پائین صادرات  ، دراین مرحله  موضوع صادرات برنج کیفی شمال اثری نداشته است.

وی بورسی شدن برنج را درافزایش قیمت طی سه هفته اخیر را بی تاثیر ندانست و گفت : طبق اعلام رسمی برنج مازندران از ۲۱ شهریور امسال از طریق مرکز بین‌المللی تجارت برنج ایران مستقر در آمل وارد بورس شد.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما