شناسهٔ خبر: 49634363 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

جزئیات برگزاری مصاحبه دکتری در دانشگاه استنفورد/ دانشجویان برای نقاط ضعفشان راهکار ارائه می‌دهند

دانشجویان در مصاحبه دکتری دانشگاه استنفورد باید نقاط ضعف خود را بیان کرده و راهکارهای لازم برای رفع آن را به مصاحبه‌کنندگان ارائه دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دانشگاه استنفورد یکی از معرف‌ترین دانشگاه‌های آمریکا است و هر ساله در لیست ۱۰ دانشگاه برتر رنکینگ‌های مختلف قرار می‌گیرد. این دانشگاه در رتبه‌بندی ۲۰۲۱ شانگهای رتبه دوم، در رتبه‌بندی CWUR رتبه ۳، در رتبه‌بندی ۲۰۲۲ تایمز رتبه ۴ و در رتبه‌بندی QS رتبه ۳ را کسب کرده‌ و همین امر منجر شده است تا بسیاری از  دانشجویان در جهان بخواهند در دانشگاه استنفورد ادامه تحصیل دهند.

برخی از فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری دانشگاه استنفورد تجربیات خود را از نحوه برگزاری مصاحبه این دانشگاه، جزئیات ارائه سوابق پژوهشی و نحوه پاسخگویی به سوالات مصاحبه‌کنندگان را در سایت این دانشگاه به اشتراک گذاشته‌اند که در ادامه به تشریح آن پرداخته‌ایم.

ضرورت تهیه چکیده از مقالات پژوهشی دانشجویان

دانشجویان مقطع دکتری پس از مشخص شدن زمان مصاحبه، باید از مسئولان دانشگاه بپرسند که مصاحبه‌کنندگان چه انتظاری از آنان دارند. به عنوان مثال دانشجویان باید از اطلاعاتی مانند امکان تامین هزینه سفر برای مصاحبه، نحوه لباس پوشیدن، مدارک، رزومه و غیره مطلع شوند. دانشجویان باید درباره اعضای هیئت علمی و افرادی که قرار است در مصاحبه حضور داشته باشند نیز اطلاعات کسب کنند. مطالعه مقالات و سوابق پژوهشی دانشجویان دکتری دانشگاه استنفورد می‌تواند گزینه مناسبی برای مصاحبه شونده به شمار رود.

دانشجویان باید پیش از مصاحبه پژوهش‌هایی که در گذشته انجام داده‌اند را مرور کنند. اگر نتایج پژوهش آنان در قالب مقاله در یک کنفرانس منتشر یا ارائه شده است، بهتر است چکیده‌ای از مقاله تهیه کنند. دانشجویان باید بتوانند خلاصه امور پژوهشی گذشته خود را به صورت شفاهی در مدت زمان یک تا ۲ دقیقه به مصاحبه‌کنندگان توضیح دهند. نحوه تشریح پژوهش‌ها در مدت زمان کوتاه نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دانشجویان باید به‌طور کامل طرح مسئله پژوهش خود را بیان کرده و مشخص کنند در فرآیند تحقیقاتی خود چه چیزی را به طور خاص تکمیل و به چه نتایجی دست پیدا کرده‌اند.

اولویت‌های پژوهشی دانشجویان پیش از مصاحبه دکتری مشخص شود

دانشجویان باید پیش از مصاحبه تعیین کنند که برای امور پژوهشی مقطع دکتری چه مواردی برایشان در اولویت قرار دارد. از جمله این موارد می‌توان به امکانات تحقیقاتی خاص، توسعه تحقیقات به صورت حرفه‌ای، استفاده از پتانسیل گروه‌های دانشجویی، فرصت‌های همکاری و غیره اشاره کرد. 

شرکت در مصاحبه ساختگی

دانشگاه استنفورد به دانشجویان توصیه می‌کند پیش از برگزاری در مصاحبه اصلی، با لباس رسمی و مدارک خود مصاحبه‌ای ساختگی ترتیب دهند و از فرآیند برگزاری آن فیلمی تهیه کنند، در این صورت با نقاط ضعف خود آشنا خواهند شد.

دانشجویان برای شرکت در مصاحبه دکتری دانشگاه استنفورد باید لباسی رسمی و راحت انتخاب کرده و زمانبندی اسلایدهای فایل پاورپوینتی که از سوابق و طرح‌های پژوهشی خود آماده کرده‌اند را متناسب با توضیحات خود مرتب کنند.

پوشیدن لباس حرفه‌ای و رسمی حتی برای مصاحبه‌های مجازی دکتری به دانشجویان کمک می‌کند از نظر ذهنی برای مصاحبه آماده شوند. دانشجویان حین مصاحبه باید با اشتیاق در مورد کار خود صحبت کرده و دستاوردهای تحقیقاتی یا رشد حرفه‌ای خود را در طول دوران تحصیل بیان کنند. 

دانشجویان باید نقاط ضعف خود را شناسایی کنند

مصاحبه‌کنندگان دانشگاه استنفورد از دانشجویان می‌خواهند که در زمینه نقاط ضعف خود صحبت‌کنند، دانشجویان باید پاسخ‌های صریح و منطبق با واقعیت را برای این سوال بیان کرده و راهکارهای لازم برای رفع نقاط ضعف خود را در آینده بیان کنند.

اشتیاق بیش از حد دانشجویان هنگام صحبت کردن، یک امتیاز منفی در مصاحبه دکتری دانشگاه استنفورد تلقی می‌شود. دانشجویان باید بکوشند در توضیحات خود حد تعادل را رعایت کنند.

وقتی مصاحبه کنندگان یا اعضای هیئت علمی نظر خود را در مورد امور پژوهشی دانشجویان بیان می‌کنند، دانشجو باید تنها به توضیحات آن‌ها گوش دهد، از هرگونه توجیه بپرهیزد و نظرات و پیشنهادات آن‌ها را یادداشت کند.

دانشجویان بهتر است پس از مصاحبه دکتری، به مصاحبه کنندگان ایمیلی ارسال کرده و از زمانی که برای مصاحبه صرف کرده‌اند تشکر کنند و منتظر اعلام نتیجه مصاحبه بمانند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما