شناسهٔ خبر: 49634273 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیت‌الله رمضانی: درس‌های توحیدی و عدالت‌خواهی را از اربعین بگیریم

تهران- ایرنا- دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) از اربعین به عنوان بزرگترین همایش مسلمانان یاد کرد که می‌توان درس‌های توحیدی و عدالت‌خواهی را در آن فرا گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از مجمع جهانی اهل بیت(ع) آیت الله رضا رمضانی در مراسم افتتاحیه رسمی فعالیت های اربعین حسینی در آمریکای لاتین گفت: درس‌های توحیدی و عدالت خواهی و مقابله با خودگامگی را باید از مجالس عزای حسینی و اربعین گرفت. امام خمینی(ره) وقتی می‌خواهد نهضت حسینی را تحلیل کند، می‌فرماید گریه برای امام حسین(ع) باید جنبه سیاسی و اصلاحی داشته باشد. بنابر این اگر جامعه امروز بشری روح عاشورایی و اربعینی پیدا کند، زمینه رشد فرد، خانواده و جامعه فراهم خواهد شد.

اربعین، بزرگترین همایش مسلمانان

 نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری افزود: بزرگترین همایش مسلمانان را باید اربعین بدانیم. امام حسین(ع) متعلق به همه ملل و همه مذاهب است. او معلم و مربی آزادگان است و درس‌های مهم عدالت خواهی، مقابله با خودکامگی و ظلم، امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم‌ها و آموزه‌های سیدالشهدا (ع) وجود دارد. امام حسین(ع) نه فقط متعلق به شیعیان، بلکه همه مسلمانان و نه فقط مسلمانان بلکه همه پیروان ادیان ابراهیمی و نه فقط همه پیروان ادیان ابراهیمی بلکه متعلق به همه بشر است و این ظرفیتی جهانی و بین المللی است.

وی یکی از ظرفیت‌های اربعین را ظرفیت عاطفی و احساسی عنوان کرد و افزود: عاشورا و آن اتفاقی که تا اربعین در سال ۶۱ هجری رخ می‌دهد عاطفی‌ترین و احساسی‌ترین حقیقت را در خود نشان می‌دهد. جریان و حرکتی عاطفی‌تر و احساسی‌تر از عاشورا و اربعین را نمی‌توان پیدا کرد و این احساس و عواطف نسل به نسل منتقل شده است. 

رمضانی ادامه داد: قیام سیدالشهدا طی ۱۴۰۰ سال، تحولات و انقلاب عظیم درونی ایجاد کرده است. جمعیت بسیار بزرگی برای ادای احترام حضور پیدا می‌کنند و از مال و جانشان هزینه می‌کنند برای اینکه عاشورا و اربعین زنده بماند. این شوکت عظیم در اربعین سال به سال افزایش پیدا می‌کند.
 

آیت‌الله رمضانی: درس‌های توحیدی و عدالت‌خواهی را از اربعین بگیریم


زیباترین خدمت را در پیاده روی اربعین ببینید

وی با اشاره به همه گیری ویروس کرونا که دنیای بشری را فراگرفته و توفیق حضور در راهپیمایی اربعین را از بسیاری سلب کرده ابراز امیدواری کرد که خدای متعال این بلیه را از جامعه بشری پاک کرده و مسلمانان و غیرمسلمانان با جمعیت ۲۰ میلیونی و بیشتر در اربعین حضور پیدا کنند.

رمضانی یکی دیگر از دستاوردهای راهپیمایی اربعین را جنبه معنوی آن دانست و گفت: در طول راهپیمایی اربعین در نجف و کربلا معنویت بسیاری مشاهده می‌شود. عبادت، ذکر مراثی و مناجات توجه به اهداف امام حسین (ع)، تعالیم عاشورا و بسیاری دیگر از مسائل در اربعین کاملا مشهود است و زیباترین خدمت را می‌توانید در اربعین ببینید.

وی یکی از درس‌های اربعین را امید سرشار به بهترین نوع زندگی و چشیدن طعم عدالت و از بین رفتن ظلم و ستم استعمار، زر و زور و تزویر عنوان کرد و گفت: فضای فکری و ساختاری جامعه باید این امید را باور داشته باشد. امام حسین(ع) خون دل خود را در راه خدا بذل کردند و مردم را از جهالت و نادانی نجات دادند. در زیارت اربعین آمده عده‌ای از خودکامگان، دنیاطلبان و جاه طلبان در مقابل بهترین‌ انسان‌ها ایستادند و کار به جایی می‌رسد که سر از بدن امام جامعه و ولی خدا جدا می‌کنند و بر سر نیزه می‌گذارند. 

بایکوت خبری اربعین از سوی رسانه های بین المللی

دبیر کل مجمع اهل بیت (ع) اربعین را همایش بزرگ الهی از همه ادیان و ملل دانست و گفت: در جریان اربعین متاسفانه ما با بایکوت خبری مواجه هستیم و برخی رسانه‌ها در پوشش معنویت، عشق، ایثار و محبت راهپیمایی اربعین حسینی کوتاهی می‌کنند.

نظر شما