به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمانشاه، فردین منصوری رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی استان در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه ابعاد تربیتی در آموزش مجازی مغفول مانده، اظهار کرد: آموزش دو بعد تعلیم و تربیت دارد که ابعاد تربیتی آن خیلی مهمتر از ابعاد مرتبط با آموزش و تعلیم است، چون حتی افرادی هم که تحصیل درست و حسابی نداشته باشند، باید آموزشهای رفتاری را دیده باشند تا بتوانند در جامعه زندگی کنند، این در حالیاست که در آموزش مجازی این بعد از فرآیند تعلیم و تربیت مغفول میماند.
منصوری ادامه داد: فرآیند تعلیم و تربیت اگرچه خاص یک سال نبوده و یک جریان ادامهدار چندین ساله است، اما آسیبهای آموزش و کلاس درس مجازی در ابعاد مختلف و به ویژه در ابعاد تربیتی در دانشآموزان باقی میماند و اثرات خود را در بلندمدت نشان خواهد داد.
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استانبا تاکید بر اینکه محیط مدرسه تعلیم دهنده است، تصریح کرد: دانشآموزان سرکلاس درس حضوری از شخصیت و رفتار معلم درس میگیرند، در حالی که این بعد از تعلیم و تربیت در آموزش مجازی جایی ندارد.
منصوری اساس آموزش را تعامل عنوان کرد و افزود: بالاترین سطح یادگیری زمانی اتفاق میافتد که معلم و دانشآموز با هم تعامل رودرور داشته باشند، لذا آموزش مجازی هرگز جای آموزش حضوری را نمی گیرد.
منصوری سپس یکی از بالاترین سطوح یادگیری در بین دانشآموزان را خاص حضور در گروه همسالان عنوان کرد و یادآور شد: دانشآموز در مدرسه در کنار سایر دانشآموزان هم سن و هم جنس خود طرز رفتار در جمع را میآموزد، به عنوان مثال میآموزد که اگر یک رفتار منفی داشته باشد از گروه طرد خواهد شد، لذا برای پذیرش در گروه همسالان ناچار به احترام گذاشتن به قوانین خواهد شد و از این طریق پایبندی به قانون در زندگی را خواهد آموخت، در حالی که فقدان این بعد از یادگیری در آموزش مجازی مشکلات تربیتی زیادی را متوجه دانشآموزان خواهد کرد.
منصوری با بیان اینکه دانشآموزان با حضور در گروه همسالان، رفتارهای جمعی و اجتماعی را یاد میگیرند، اضافه کرد: حضور در کلاس و مدرسه تاثیر بسیار زیادی بر یادگیری و شکلگیری شخصیت اجتماعی دانشآموزان دارد و حضور در جمع میتواند رفتارها و تعاملات دانشآموزان را در جامعه افزایش دهد.
وی ادامه داد: دانشآموزان در مدرسه و در تعامل با گروه همسالان تواناییهای جسمی و ذهنی خود را افزایش داده و خیلی از مراودات را میآموزند، چون این دانشآموزان قرار است در آینده در جامعه زندگی کنند، لذا باید قوانین و قوائد زندگی اجتماعی را فرا بگیرند تا بعدا در زندگی دچار مشکل نشوند.
منصوری تاکید کرد: یادگیری زندگی مسالمت آمیز مستلزم زندگی کردن و حضور در اجتماع است و در فرآیند آموزش غیرحضوری این بعد از ابعاد تعلیم و تربیت نادیده گرفته میشود.
وی تاکید کرد: آموزش و حضور دانشآموزان در فضاهای آموزشی بسیار ضروری است، چون از نظر پژوهشگران فضای مجازی دانشآموزان را به تنهایی و انزوا عادت میدهد و آنها نمیتوانند رفتار و تعاملات اجتماعی مناسب را داشته باشند.
این مشاور مدرسه سپس یکی دیگر از نقاط ضعف آموزش مجازی را دقیق نبودن ارزیابیها در این شیوه عنوان کرد و افزود: ضمن اینکه معلم نمیتواند نظارت درستی بر حضور دانشآموزان در کلاس درس مجازی داشته باشد و ممکن است هر کسی به جای او سر کلاس حاضری بزند، در فرآیند ارزشیابی و امتحانات نیز امکان نظارت درست و حسابی بر امتحان دادن دانشآموزان نیست که البته دیده شده خانوادهها هم بیشتر از اینکه در کنار معلمها باشند، در کنار فرزندانشان قرار میگیرند و چه بسا در تقلب کردن در امتحانات به دانشآموزان کمک هم بکنند.
منصوری ادامه داد: وقتی خانوادهها سرکلاس درس مجازی حاضر شده و به جای دانشآموز حاضری می زنند، دانش آموز ضمن اینکه مطالب درسی را یاد نمیگیرد و از درس جا می ماند، نظم و انضباط را هم نمیآموزد و با این مقوله بیگانه می شود.
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به مشهود بودن افت آموزش از نظر کیفی در کلاسهای درس مجازی، گفت: اگرچه در شرایط کرونایی به واسطه احتمال بالای شیوع بیماری آموزش مجازی یکی از بهترین انواع آموزش بود که به کمک امر تعلیم و تربیت آمده و اجازه نداد آموزشها در دوران کرونا تعطیل شود، اما قطعا این شیوه آموزشی جای کلاس درس واقعی را نخواهد گرفت و دانشآموزان همه مقاطع از مجازی شدن آموزشها لطمه خواهند دید.
نظر شما