شناسهٔ خبر: 49609223 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می‌دهد؛

استقبال مردم خراسان شمالی از واکسن برکت| تقاضای روز افزون در مراکز واکسیناسیون

بجنورد- بعد از تولید واکسن ایرانی برکت شاهد استقبال مردم خراسان شمالی از این واکسن بودیم اما متأسفانه چند روزی است که شهروندان با مراجعه به مراکز واکسیناسیون با نبود واکسن مواجه می‌شوند.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان‌ها: کرونا بیش از دو سال است که بر سلامت و اقتصاد مردم تأثیر گذاشته و در این مدت سبک زندگی‌ها تغییر کرده و همه حسرت روزهایی را می‌خورند که بدون ترس زندگی می‌کردند. در همان ماه‌های ابتدایی شیوع این بیماری واکسیناسیون به‌عنوان راهکاری جهانی در دستور کار کشورهای مختلف قرار گرفت و چند کشور با ساخت و دریافت مجوز اضطراری مصرف، واکسیناسیون مردم خود را شروع کردند.

با ورود اولین محموله واکسن اسپوتنیک به ایران، واکسیناسیون کرونا با اولویت کادر درمان آغاز شد. در کنار تلاش و برنامه‌ریزی برای واردات واکسن، فرایند ساخت اولین واکسن ایرانی کرونا - کووایران برکت – که زمزمه‌های ساخت آن از سوی ستاد اجرایی فرمان امام از سال گذشته آغازشده بود از اواخر پاییز به‌صورت جدی وارد فاز مطالعات و اجرا شد.

دانش بومی
کلنگ احداث سایت تولید واکسن برکت با اتکای کامل به دانش بومی ۲۷ آذرماه به زمین زده شد و به‌این‌ترتیب و به گفته ستاد اجرایی بعد از هند و چین، بزرگ‌ترین سایت تولید واکسن برمبنای ویروس غیرفعال را ساخت و درنهایت سال ۱۴۰۰ به فهرست شش کشور تولیدکننده واکسن کرونا پیوست و اعلام شد که این واکسن ایمنی بخشی بیش از ۸۵ درصدی دارد.

ایران در سال ۱۴۰۰ به فهرست شش کشور تولیدکننده واکسن کرونا پیوست

با تزریق واکسیناسیون گسترده به همه گروه‌های سنی زندگی کمی به روال خود برگشته است و در همه مراکز واکسیناسیون شاهد مراجعه بالای مردم برای تزریق واکسن هستیم که خراسان شمالی نیز از این حیث مستثنی نبوده و شاهد استقبال مردم این استان از واکسن تولید ایرانی هستیم که چند روزی است خراسان شمالی کمبود واکسن برکت دارد و بسیاری از شهروندان با مراجعه به مراکز با نبود واکسن مواجه می‌شوند.

مسئولان علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرده اند که برای تزریق مرحله دوم واکسیناسیون، حدود ۲۰ هزار دُز واکسن برکت کمبود داشتیم که با پیگیری‌ها ۱۵ هزار دُز دریافت و پنج هزار دُز دیگر نیز در دو روز آینده دریافت خواهد شد.

استقبال مردم خراسان شمالی از واکسن برکت | تقاضای روز افزون در مراکز واکسیناسیون

مردم به شایعات توجه نکنند
یکی از دریافت‌کنندگان واکسن کوو برکت در خراسان شمالی در گفتگو با بازار؛ می‌گوید: برای دریافت واکسن با دوست و آشنایانی که واکسن تزریق کردند مشورت گرفتم و به این نتیجه رسیدم که من و خانواده‌ام نیز واکسن برکت تولید داخل کشور خودم را تزریق کنم.

مریم دانشور مقدم اظهار می‌دارد: من و خانواده‌ام که دوز اول واکسن را  دوهفته‌ای است که برکت تزریق کرده‌ایم هیچ‌گونه عوارضی چه در هنگام تزریق و چه بعد از دریافت واکسن برکت نداشته‌ایم و واکسن دوز دوم را نیز در زمان نوبت حتماً خواهیم زد.  به مردم کشور خودم توصیه می‌کنیم که به شایعات فضاهای مجازی توجه نکنند زیرا واکسن باعث جلوگیری از بیماری شدید و مرگ می‌شود و هر چه زودتر برای تزریق این واکسن اقدام کنند.

هیچ‌گونه عوارضی چه در هنگام تزریق و چه بعد از دریافت واکسن برکت نداشته‌ایم

یکی از دریافت‌کنندگان واکسن برکت در استان نیز در گفتگو با بازار؛ ایمنی‌زایی واکسن کوو ایران برکت  را بسیار خوب بیان می‌کند و می‌گوید: بنده و پدر و مادرم  این واکسن کرونا را در فاز اول دریافت کرده‌ایم این واکسن عارضه جدی ندارد تنها مانند واکسن‌های دیگر محل تزریق کمی درد دارد که آن نیز طبیعی است.

محسن رنجبر می‌افزاید: بیش از یک سال است که تعدادی از جوانان نخبه و دانشمند کشورمان زیر نظر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) مشغول تولید واکسن داخلی بانام کوو ایران برکت هستند در روزهایی که واکسن کوو برکت وارد چرخه واکسیناسیون شده شاهد اعتماد مردم به دستاورد دانشمندان کشورمان هستیم تا جایی که واکسن خودمان را به واکسن‌های خارجی ترجیح می‌دهند لیکن باید گفت واکسیناسیون تنها و بهترین راه برای شکست زنجیره انتقال کروناست؛ پیشنهاد می‌کنم مردم هرچه زودتر برای دریافت واکسن اقدام کنند.

استقبال مردم خراسان شمالی از واکسن برکت | تقاضای روز افزون در مراکز واکسیناسیون

حمایت از تولید ایرانی
یکی دیگر از شهروندان خراسان شمالی در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اینکه توان علمی دانشمندان متخصص کشورمان بالاتر از خارجی‌ها است و از ابتدای سال منتظر بودم تا نوبت تزریقم برسد و واکسن کوو ایران برکت تزریق کنم، گفت: من و همسرم باهم برای تزریق واکسن رفتیم و همسرم واکسن خارجی را ترجیح داد که  پس از تزریق واکسن، همسرم برعکس من چند روز در خانه به دلیل استفاده واکسن خارجی تب کرد، و اکنون به دلیل رضایتم از واکسن ایرانی همه‌ی دوستان را نیز توصیه کرده‌ام که واکسن برکت تزریق کنند.

سینا ملکی با بیان اینکه وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی واکسن برکت را دریافت کردند نشان دادند که اعتماد به تولید داخلی دارند لذا بنده نیز به نشانه حمایت از تولید ملی واکسن را دریافت کردم، ابراز کرد:  خوشحال هستیم که دست توانمند دانشمندان و متخصصان ما توانسته واکسن بومی کرونا را تولید کند و نام  کشورمان را در کنار کشورهای دارای فناوری تولید واکسن قرار دهد.

خوشحال هستیم که دست توانمند دانشمندان و متخصصان ما توانسته واکسن بومی کرونا را تولید کند

محسن لطفی دیگر شهروند بجنوردی که واکسن ایرانی دریافت کرده است نیز در گفتگو با بازار؛ می‌گوید: واکسن کرونا چیز بدی نیست و همه‌ی مردم باید برای دریافت آن هر چه زود اقدام کنند و خودشان را از خطر دور کنند قبل از تولید واکسن ایرانی بااینکه جز افرادی بودم که می‌توانستم واکسن خارجی را دریافت کنم اما منتظر تولید واکسن ایرانی بودم که به‌محض تولید و تزریق به افراد به‌منظور حمایت از تولیدات داخلی و حمایت از دسترنج دانشمندان کشورم برای دریافت آن به مراکز بهداشتی مراجعه کردم.

کمبود واکسن برکت
خانم رحمانی دیگر شهروند بجنوردی نیز که برای تزریق واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده بود می‌گوید: برای تزریق واکسن برکت چند روزی است به دو مرکز در سطح شهر مراجعه کرده‌ام که هیچ‌کدام واکسن ایرانی نداشتند و گفته‌اند چند روز دیگر مراجعه کنید.

بررسی های خبرنگار بازار نیز نشان می دهد که به دلیل تقاضای بالای مربوط به واکسن کرونای برکت ساخت ایران، برخی مراکز جامع واکسیناسیون عمومی به خصوص در شهرستان های کوچکتر خراسان شمالی، واکسن برکت کم امده و مردم همچنان تقاضای آن را به واسطه بی عوارض بودن دارند.

عوارض آستارازانکا و دیگر واکسن های خارجی که 24 ساعت تب و لرز و سردرد بسیار شدید به نحوی که فرد دریافت کننده تقریباً در خانه بستری می شود، سبب شده تا مردم به سمت واکسن برکت روی بیاورند واکسنی که نقاهت بعد از تزریق را ندارد.

نظر شما