شناسهٔ خبر: 49608865 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

معرفی زنان شهیده استان گیلان (۲)

به جهت اهمیت تبیین نقش‌آفرینی نقش زنان در دوران انقلاب و دفاع مقدس، به معرفی زنان شهیده استان گیلان پرداخته می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، تاریخ معاصر شاهد حضور زنان در برهه‌های حساس است. به راستی که نقش زنان در دوران انقلاب و دفاع مقدس و پس از آن بسیار پررنگ و حائز اهمیت است. زنان در جریان نهضت امام خمینی (ره) هم به عنوان پیرو ولایت و هم در نقش مادر و همسر به پیروزی انقلاب کمک کردند. همانگونه که در صدر اسلام شاهد دفاع زنان از جبهه حق بودیم، زنان مسلمان ایران نیز با الگوگیری از آموزه‌های دینی در راستای تکوین و دوام انقلاب نقش آفرینی کردند. در این راستا قصد داریم به معرفی زنان شهیده استان گیلان و نقش آنان در دوران انقلاب و دفاع مقدس بپردازیم.

شهیده «تهمینه حسن پور دارستانی»

شهیده «تهمینه حسن پور دارستانی» در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۵۵ در شهرستان «رودبار» متولد شد و در کنار خانواده به ادامه تحصیل پرداخت. وی بسیار مقیّد به حفظ حجاب و رعایت شئونات اسلامی بود؛ پس از عزیمت خانواده به تهران در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۶۶ بر اثر بمباران هواپیمای بعثی در «وحیدیه» به شهادت رسید.

شهیده «طاهره حدادنژاد»

شهیده «طاهره حدادنژاد» در سال ۱۳۳۸ در شهرستان «انزلی» متولد شد. پس از طی دوران متوسطه با آقای «محمدمهدی لطف زرعی» ازدواج نمود. در سال ۱۳۶۷ هنگامی که او و همسرش به همراه فرزندشان «فرزین» برای انجام کار‌های روزانه عازم شده بودند صدای غرش هواپیما‌های بعثی به گوش رسید؛ لحظاتی بعد او در کنار همسر و فرزندش فرزین به شهادت رسید در حالی که دختر بچه‌ای هفت ماهه نیز باردار بود.

شهیده «فاطمه شاد»

شهیده «فاطمه شاد» فرزند «غلامحسین» در سال ۱۳۴۴ در روستای «بیجارخاله» پیربازار شهرستان «رشت» در یک خانواده مذهبی دیده به جهان گشود. از همان کودکی به فراگیری قرآن پرداخت و از فعالان انجمن اسلامی خواهران روستا بود. وی سرانجام در سال ۱۳۶۶ بر اثر اصابت راکت هواپیمای عراقی به اتفاق خانواده در پیربازار رشت به شهادت رسید.

شهیده «زهرا اسلامی»

شهیده «زهرا اسلامی» در سال ۱۳۳۱ در شهرستان «آستانه اشرفیه» دیده به جهان گشود. وی پس از ازدواج به حصارک کرج عزیمت نمود. ثمره این ازدواج سه دختر و یک پسر بود. وی در سال ۱۳۶۵ بر اثر بمباران جنایتکاران بعثی در حصارک کرج به درجه شهادت رسید.  

شهیده «شهربانو شادمان»

شهیده «شهربانو شادمان» در سال ۱۳۴۰ در خانواده‌ای با ایمان و اعتقادات مذهبی در شهرستان «شفت» به دنیا آمد. خانواده وی از نظر اقتصادی در حدی متوسط قرار داشتند. در سال ۱۳۶۵ محله «حسین آباد» شهرستان «رشت» مورد بمباران متجاوزان بعثی قرار گرفت و در آن منطقه به شهادت رسید.

شهیده «عاطفه عبادزاده»

شهیده «عاطفه عبادزاده» در سال ۱۳۶۰ در شهرستان «رضوانشهر» دیده به جهان گشود. در سال ۱۳۷۱ هنگامی که منافقین در جنگل‌های تالش مستقر بودند وی که برای انجام کاری به بیرون رفته بود در هنگام درگیری منافقین با برادران سپاه در حین تیراندازی یک تیر به او اصابت می‌کند و به شهادت می‌رسد.

شهیده «مریم مسیبی»

شهیده «مریم مسیبی» در سال ۱۳۲۶ در شهرستان «لاهیجان» متولد شد، در سن ۱۹ سالگی ازدواج نمود و صاحب ۵ فرزند شد. پس از ازدواج به اتفاق پدر و همسرش به تهران عزیمت نمودند. وی در بمباران هوایی در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۶۷ در حالیکه همسر و دو فرزندش بیرون از منزل بودند به همراه پدر و سه فرزند خویش در زیر آوار ناشی از بمباران ماند و به شهادت رسید.

شهیده «معصومه نظری»

شهیده «معصومه نظری» در سال ۱۳۴۳ در پیربازار رشت متولد شد؛ تا مقطع سوم راهنمایی در آن جا درس خواند و بر اثر مشکلات مالی ترک تحصیل کرد. وی در نوجوانی مادر و در سن ۱۷ سالگی پدرش را از دست داد و با عمه اش زندگی کرد. در سال ۱۳۶۶ با شهید «مهدی شاد» ازدواج کرد.

وی بسیار خوش اخلاق و مهربان بود، مسجد و روضه سیدالشهداء را خیلی دوست داشت؛ سرانجام در شب ۱۲ اسفند ۱۳۶۶ در منزل مسکونی «غلامحسین شاد» بر اثر بمباران دشمن بعثی به شهادت رسید.

شهیده «ام البنین ربانی»

 شهیده «ام البنین ربانی» در روستای «افرمجان» شهرستان «رودسر» دیده به جهان گشود. وی در کنار تحصیل و کسب علم به مادرش در کار‌های کشاورزی کمک می‌کرد؛ در سال ۱۳۵۲ طبق سنت پیامبر (ص) ازدواج نمود و به شهرستان «کرج» نقل مکان کرد و در «اسلام آباد» ساکن شد. وی دارای چهار فرزند شد که دو پسرشان به نام‌های «جواد» و «محمد» به همراه ایشان در سال ۱۳۶۷ بر اثر اصابت یکی از بمب‌های دشمن به درجه شهادت نائل آمدند.

انتهای پیام/

نظر شما