شناسهٔ خبر: 49608849 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اثبات جرم و احقاق حق به کمک پرینت مکالمات و پیام‌ها

با درخواست از مراجع قضایی و برای اثبات برخی جرائم امکان گرفتن پرینت مکالمات و پیام‌ها وجود دارد.

صاحب‌خبر -

سعید نقدی وکیل دادگستری در گفت وگو باخبرنگار حوزه حقوقی – قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پرینت قانونی پیام‌های واتس اظهار کرد: دیتابیس و شرکت خدمات دهنده پیام رسان‌هایی مانند اینستاگرام، واتس آپ و تلگرام در ایران نیست بنابراین امکان گرفتن پرینت پیام‌های این پیام رسان‌ها وجود ندارد علاوه بر این این شرکت‌ها طبق قوانین خود الزامی به افشای موضوعات اشاره شده ندارند.

نقدی ادامه داد: اما تحت برخی شرایط امکان پرینت از پیام‌های عادی و درخواست گرفتن ریز مکالمات اپراتور‌های ایرانی وجود دارد. اپراتور‌های تلفن همراه طبق قانون جرائم رایانه‌ای مکلف هستند اطلاعات تماس و پیام را تا ۶ ماه ذخیره و نگهداری کنند.

این وکیل دادگستری گفت: بنابر آنچه گفته شد امکان پرینت ریز مکالمات و پیام‌ها تا ۶ ماه گذشته شامل اطلاعاتی مانند تاریخ، مدت زمان و شماره‌ای که با آن تماس گرفته شده با دستور مرجع قضایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای این درخواست باید دلیل خاصی وجود داشته باشد اظهار کرد: ایجاد مزاحمت یا رابطه نامشروع از جمله این موارد هستند همچنین درخواست ریز مکالمات و پیام با این دلایل به دادسرا تقدیم می‌شود و در صورت موافقت دادیار یا بازپرس پرونده به پلیس فتا ارجاع داده می‌شود.

نقدی بیان کرد: پلیس فتا به اپراتور‌ها نامه می‌زند، جواب به فتا ارسال شده و پلیس فتا این اطلاعات را به دادسرا می‌فرستد، البته با درخواست فرد و نظر قاضی ممکن است کپی این پرینت‌ها به شاکی یا مشتکی عنه (کسی که علیه او شکایت شده است) داده شود، زیرا مشتکی عنه حق دارد مستندات را ببیند تا بتواند دفاعیات خود را ارائه دهد و از طرفی ممکن است تنها مستندات پرونده همین پرینت‌ها باشد بنابراین با موافقت قاضی، شاکی نیز به این پرینت دسترسی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

نظر شما