شناسهٔ خبر: 49608425 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

ایران می‌تواند پیوند دهنده کشورهای عضو شانگهای باشد/ شانگهای برای رسیدن به افق‌های راهبردی خود نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت‌های ایران است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: علت اینکه ایران اسلامی به عضویت شانگهای در آمد و کشورهای عضو هم بر این عضویت صحه گذاشتند، اساساً موقعیت ژئوپلیتیک خود ایران و ظرفیت های بی نظیری است که ایران اسلامی دارد و ایران می‌تواند پیوند دهنده کشورهای عضو شانگهای باشد.

صاحب‌خبر -

«ابراهیم عزیزی»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره اهمیت پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای اظهار کرد: سازمان شانگهای و عضویت ایران در این سازمان را باید از دو جنبه مورد بررسی قرار داد. علت اینکه ایران اسلامی به عضویت شانگهای در آمد و کشورهای عضو هم بر این عضویت صحه گذاشتند، اساساً موقعیت ژئوپلیتیک خود ایران و ظرفیت های بی نظیری است که ایران اسلامی دارد و ایران می‌تواند پیوند دهنده کشورهای عضو شانگهای باشد. همچنین از جنبه اقتصادی و از جنبه انرژی و سایر ظرفیت های که به طور طبیعی در اختیار ایران اسلامی است، کشورهای عضو شانگهای به این ظرفیت ها نیازمند هستند.

او افزود: از کشورهای عضو شانگهای تنها کشوری که بیشترین تولید و بیشترین صادرات نفت را دارد ایران است و این فرصت بی نظیری است که به عنوان انرژی، ایران اسلامی دارد. ایران موقعیت جغرافیایی و پل ارتباطی بین اروپا، آفریقا، آسیا است که این مهم می تواند سازمان شانگهای را به اهداف خود برساند.

عزیزی ادامه داد: قطعا جمهوری اسلامی ایران ضمن اینکه از ظرفیت شانگهای استفاده می کند، می تواند این ظرفیت ها را به کمک این سازمان بیارورد و برتری اقتصادی، امنیتی، دفاعی، و برتری های همه جانبه شانگهای را به همراه داشته باشد بنابراین موضوع اول خود موقعیت ژئوپلیتیک و فرصت های خوب ایران است.

نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: موضوع دوم به اهداف برمی گردد، باتوجه به راهبردها و سیاست هایی که شانگهای دارد و اگر بخواهند به اهداف خود برسند، باید از ظرفیت ایران اسلامی به عنوان  بازیگر اصلی این صحنه‌ حداکثر بهره برداری و استفاده را ببرند. در واقع خود شانگهای برای رسیدن به افق های راهبردی خود نیازمند بهره گیری از ظرفیت های ایران است.

او اضافه کرد: موقعیت ایران برای شانگهای مهم است و شانگهای هم برای رسیدن به اهداف بلند مدت خود نیازمند بهره گیری از ظرفیت های بی نظیر جغرافیایی ژئوپلیتیک و سیاسی امنیتی و  تبادلات اقتصادی است که ایران اسلامی می تواند منشا آن باشد. این دو موضوع باعث شد که ایران اسلامی به عضویت شانگهای در بیاید و اعضای شانگهای از این موضوع استقبال کردند. 6

بیشتر بخوانید:

  • مساله افغانستان پیچیده اما شناخته شده است و راه حل‌‌ها غامض اما در دسترس هستند/ ساختارهایی که امریکا در افغانستان ایجاد کرد، سست بنیان بود
  • اعطای دکترای افتخاری دانشگاه ملی تاجیکستان به آیت الله رئیسی

نظر شما