شناسهٔ خبر: 49607659 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وعده بلینکن به اسرائیل برای کمک به پیشبرد روند سازش با کشورهای عربی

نیویورک- ایرنا- آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در نشست مجازی به مناسبت سالگرد روند سازش رژیم اسرائیل با برخی کشورهای عربی، وعده داد که به این رژیم در این روند کمک خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

 بلینکن روز جمعه به وقت محلی با حضور در نشست مجازی با مقامات امارات، اسرائیل، مراکش و بحرین در توضیح اقدامات دولت بایدن مدعی شد: ما به تقویت روابط فزاینده اسرائیل با بحرین، مراکش، امارات متحده عربی و همچنین با سودان که توافقنامه ابراهیم (سازش) را امضا کرده و کوزوو که روابط خود را با اسرائیل در ابتدای سال برقرار کرد، کمک خواهیم کرد.
این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا با تشریح اقدام اول مبنی بر کمک به تقویت روابط  کشورها با رژیم اسرائیل، افزود در اقدام دوم، برای تعمیق روابط دیرینه اسرائیل با مصر و اردن که شرکای حیاتی برای ایالات متحده، اسرائیل و فلسطین به حساب می آیند، تلاش خواهیم کرد.
وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد در اقدام سوم کشورهای بیشتری را تشویق می کنیم تا از مسیر امارات، بحرین و مراکش پیروی کنند. ما می خواهیم حلقه دیپلماسی مسالمت آمیز را گسترش دهیم زیرا به نفع کشورهای منطقه و جهان است که مانند هر کشور دیگری با اسرائیل رفتار کند.
بلینکن مدعی شد که عادی سازی منجر به ثبات، همکاری بیشتر و پیشرفت متقابل می شود که منطقه و جهان در حال حاضر به شدت به آن نیاز دارند.
این مقام ارشد آمریکایی ادامه داد امسال سال اول ها بود زیرا ما شاهد تعمیق روابط دیپلماتیک هستیم و اولین سفارت اسرائیل در ابوظبی، اولین سفارت امارات متحده عربی در تل آویو راه اندازی شد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از این با اعلام برگزاری این نشست در پیامی به مناسبت نخستین  سالروز امضای توافق سازش برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی، بر حمایت قاطع واشنگتن از این توافق تاکید کرد.
ند پرایس خواستار همکاری اسرائیل و کشورهای منطقه برای ایجاد صلح بین اسرائیل و فلسطین شد.
قرارداد سازش میان امارات متحده عربی و بحرین با رژیم صهیونیستی ۱۵ سپتامبر سال ۲۰۲۰ (۲۵ شهریور ۱۳۹۹) به صورت رسمی در حضور دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا امضا شد و این دو کشور کوچک عرب حاشیه خلیج فارس رابطه چندین ساله غیرعلنی خود را با صهیونیست ها آشکار و رسمی کردند.
از توافق نامه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی موسوم به "توافق ابراهیم"، در کشورهای عربی و اسلامی از آن به عنوان "توافق شرم" یاد می‌شود.
مغرب  پس از امارات و بحرین، روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرده است.

نظر شما