شناسهٔ خبر: 49605990 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

هشتگانه‌ای در باب زمانه و کارنامه زنده‌یاد حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان

یاد‌ها و یادمان‌هایی از «روحانی مجاهد»

روزنامه جوان

قال‌الله تعالی: «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَهُ وَمِنهُم مَن ینتَظِرُ» اول: در ایام نوجوانی و در اوایل دهه ۵۰ و شروع طلبگی، با روح‌الله حسینیان همکلاس شدیم. او چند سال بزرگ‌تر از من بود. جدی و کوشا. خوش برخورد و همپای جمع و جماعت. درس خوان و پرشور و در رفاقت وفادار و صادق.

صاحب‌خبر -

قال‌الله تعالی: «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَهُ وَمِنهُم مَن ینتَظِرُ»
اول: در ایام نوجوانی و در اوایل دهه ۵۰ و شروع طلبگی، با روح‌الله حسینیان همکلاس شدیم. او چند سال بزرگ‌تر از من بود. جدی و کوشا. خوش برخورد و همپای جمع و جماعت. درس خوان و پرشور و در رفاقت وفادار و صادق.
دوم: مدرسه حقانی محیطی پر از آگاهی، علم آموزی، انضباط، معنویت، مسئولیت‌شناسی و هوشیاری، زمان‌شناسی، شور مبارزه و دفاع از اسلام و مقابله با ظلم و طاغوت بود. خانواده‌ای صمیمی و یکرنگ شکل گرفته بود: استادان و مربیانی بزرگ و بزرگوار، فرهیخته و اندیشمند، خودساخته، استوار در هدف و جدی در راهنمایی که به تعلیم و تربیت طلاب اهتمام داشتند. مدرسه حقانی پیشگام در تحول فکری و فرهنگی، الگوی مکتبی، مدیریت اسلامی و نمادی از بلوغ مکتب شیعی، برای ایجاد بنای نوین جامعه اسلامی و تمدن فاخر اسلامی بود و کارگزاران آن از امناء، مدیران، اساتید، مربیان و محصلان در منظومه این دوران‌سازی نقش‌آفرین بودند.
سوم: سال‌های سخت اختناق دهه ۵۰ و بزرگداشت‌های ۱۵ خرداد در فیضیه و بسته شدن آن و شهادت بزرگانی، چون مرحوم غفاری، موجب اشتعال شور انقلابی سربازان خمینی شد و اردو‌های آمادگی برای حادثه بزرگ شکل گرفت. تظاهرات پراکنده، شعارنویسی، پخش اعلامیه و سخنرانی و سفر‌های تبلیغی و به دنبال آن موج دستگیری‌ها، کانون‌های انقلابی را سامان داد و انرژی متراکمی را فراهم کرد تا اینکه در شهادت مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی و ۱۹ دی و روز‌های پس از آن تا ۲۲ بهمن، حادثه‌ای عظیم را رقم زد. در همه این لحظات و صحنه‌ها، حسینیان از مردان میدان بود: مقاوم و صبور، آگاه و هوشیار و پرتلاش در علم و عمل و تبلیغ.
چهارم: بروز انقلاب و استقرار جمهوری اسلامی و روز‌های سخت و پرحادثه و اتفاقات پی در پی، از لحظات به یادماندنی است. مردان و زنان حماسه آفرین قهرمانانه ایستادند و تغییرات بنیادین در ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به وجود آوردند. ابتدای انقلاب تا پایان جنگ تحمیلی، از لحظات نادر و برجسته تاریخ ایران است. انسان‌هایی آگاه و مسئولیت‌شناس، پا به پای ملت با همه سرمایه و توان و در اوج اخلاص و وفاداری، گردنه‌های سختی را پشت سرگذاشتند و دوران جدیدی از تمدن ایرانی اسلامی را خلق کردند. روح‌الله حسینیان، از یاران مصمم و همراهان جدی و تأثیرگذار این دوران بود. ایجاد امنیت، مقابله با اشرار و حضور در مناطق پرخطر، اعمال حاکمیت و تثبیت نظام انقلابی از دغدغه‌های اصلی او بود. تلاش پیگیر و بی‌وقفه او در دفاع از آرمان‌های اسلامی و انقلابی و حقوق مردم و مبارزه قاطع با مفاسد و مفسدین گواه این مدعاست.
پنجم: فعالیت سیاسی و شرکت در تشکل‌های سیاسی و نقش‌آفرینی در محیط اجتماعی، بخش قابل توجهی از زندگی مرحوم حسینیان را تشکیل می‌دهد. بدون شک همت بلند، جسارت در موضع گیری، استقامت و قاطعیت و قوت روحی او در برخورد با حوادث و موضوعات سیاسی و اجتماعی، او را به عنصری تأثیرگذار در عرصه عمومی تبدیل کرده بود. مشارکت در تأسیس جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی و جبهه پایداری و حضور در مجلس و مسئولیت‌هایی که به عهده داشت، به خوبی بر این نقش‌آفرینی دلالت می‌کند.
ششم: فصل پربار دیگر از زندگی او، نشاط فرهنگی و علمی و حضور در مرکز اسناد انقلاب اسلامی است. در سال ۱۳۷۳، با دعوت برادر بزرگوارمان حجت‌الاسلام والمسلمین جناب سیدحمید روحانی، برای عضویت در هیئت امنا دعوت شدیم. آقای حسینیان ضمن حضور در هیئت امنا، مدیریت مرکز اسناد را به عهده گرفت. در ۲۵ سال مسئولیت مرحوم حسینیان، شاهد تحولات فراوان و دستاورد‌های قابل توجهی بودیم. مرکز اسناد هم اینک از همکارانی: عالم، آگاه، مجرب، دلسوز و پرتلاش برخوردار است. خوشبختانه امروز با انتشار نزدیک یکهزار و ۵۰۰ عنوان کتاب و وجود چند صد پژوهش آماده انتشار و جمع‌آوری حدود ۶ میلیون سند و ۵۰۰ هزار عکس و مصاحبه با بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از شخصیت‌های دوران انقلاب و اندوخته‌های فراوان دیگر، شاهد انباشت سرمایه‌ای ارزشمند و ماندگار هستیم و نقش جناب حسینیان در این مجموعه، بسیار پررنگ است.
هفتم: فعالیت‌های پژوهشی و علمی مرحوم حسینیان چشمگیر و قابل توجه است. او در این مقطع به لطف همت، پشتکار و ذهن محققانه و تحلیلی و قوت فکری و علمی خود، آثار با ارزش و مفیدی را برجای گذاشت. مجموعه کتاب‌های او در تفسیر، تاریخ، حکمرانی، حقوق و اسلام شناسی، قابل توجه و بسیار مورد استفاده است. بی‌شک این بخش از زندگی او نیز شایسته تجلیل و تقدیر است.
هشتم: مرحوم حسینیان با این پیشینه و انبوهی از تجربه و آگاهی، می‌توانست منشأ آثار و برکات فراوان دیگری باشد که تقدیر الهی به گونه‌ای دیگر رقم خورد و وی به سرای باقی شتافت. اما بدون تردید می‌توان شهادت داد که او پنج دهه عمرش را سراسر در کوشش و پژوهش و خدمت و انجام وظیفه و رسالت مداری و ایفای تعهدات الهی و انسانی سپری می‌کرد. طُوبی لَهُ وَ حُسنُ مَآبٍ.
مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین حسینیان این «روحانی مجاهد» را برای همه تلاش‌ها، فداکاری‌ها و خدمات شخصی و جمعی، آثار قلمی و جایگاه اجتماعی و مدیریتی‌اش باید ستود. او آزاده بود و مقاوم، مردانگی و یکرنگی مرامش بود و در دفاع از آرمان‌ها و باورهایش لحظه‌ای درنگ نداشت. او دغدغه‌مند بود و مسئولیت‌شناس، ولایتمدار و انقلابی و از مؤمنان صادق و استواری که مصداق این آیه کریمه بود: مِنَ المُومِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُو اللهَ عَلَیهِ..؛ و مشمول این وعده الهی که: إِنِّ الِّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللهُ ثُمِّ استَقَامُوا تَتَنَزِّلُ عَلَیهِمُ المَلَائِکهُ أَلِّا تَخَافُوا وَلَا تَحزَنُوا وَأَبشِرُوا بِالجَنِّهِ الِّتِی کنتُم تُوعَدُونَ..؛ و چنین باد. امیدواریم خداوند منان و غفار، تلاش‌های صادقانه او را به بهترین شکل قبول و بهترین پاداش را به او عنایت کند و از لغزش‌های همه ما درگذرد و ما را در ادامه این راه سخت، پرفراز و نشیب و البته افتخارآفرین و تحول‌زای انقلاب اسلامی، موفق بدارد و ما را پاسدار راه پیشگامان صادق و شهیدان سرافراز و امام خوبی‌ها خمینی بزرگ (رحمه الله علیه) قرار دهد و به آنان ملحق و با آنان محشور گرداند. آمین رب العالمین.

نظر شما