شناسهٔ خبر: 49605786 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیسی در جمع دانشجویان دانشگاه ملی تاجیکستان:

روابط دانشگاه‌های ایران و تاجیکستان بیش از پیش تقویت شود

سید مهدی حسینی

رئیس‌جمهور کشورمان بر لزوم تقویت بیش از پیش روابط دانشگاه‌های ایران و تاجیکستان تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور بعد از ظهر امروز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر به تاجیکستان در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه ملی این کشور حضور یافت.

وی در جمع اساتید و دانشجویان با تاکید بر لزوم تقویت ارتباط بین دانشگاه‌های تاجیکستان با دانشگاه‌های کشورمان، خاطرنشان کرد: امروز یکسری کامل از تجهیزات نانوتکنولوژی از سوی ایران به دانشگاه ملی تاجیکستان اهدا شد و زمینه پذیرش دانشجو از تاجیکستان نیز در دانشگاه‌های ایران کاملاً فراهم شده است.

رئیس‌جمهور افزود: دانشگاه‌های ایران در رشته‌های فنی و مهندسی، پزشکی و علوم انسانی به پیشرفت‌های بسیار خوبی در تراز جهانی دست یافته‌اند و آماده‌ایم تجربیات خود در این زمینه را در اختیار تاجیکستان و دیگر کشورهای همسایه قرار دهیم.

رئیسی همچنین با تشکر از اهدای دکترای افتخاری دانشگاه ملی تاجیکستان به وی گفت: برای بنده عنوان طلبگی حوزه‌های علمیه بر هر عنوان دیگری برتری دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه منطقه ما مهد علم، فرهنگ و تمدن است، گفت: وقتی تاریخ منطقه را مرور می‌کنیم به اسامی اندیشمندان، ادیبان، شعرا و نامداران زیادی برخورد می‌کنیم که مدنیت، فرهنگ و تمدن متعالی منطقه مرهون تلاش و فکر و اندیشه آنها است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه فرهنگ دینی امروز مردم در پرتو پروراندن آموزه‌های دینی در قالب شعر و هنر و فرهنگی شکل گرفته که حاصل تلاش عالمان و نامداران این منطقه است، افزود: بزرگان فرهنگی این منطقه آموزه‌های دینی را در قالب شعر و هنر به مردم عرضه کردند و لذا شناخت این شخصیت‌ها و آثار گرانقدر آنها برای محققان بسیار مهم و ارزشمند است.

رئیسی با اشاره به اینکه امروز فرهنگ حاکم بر مراکز علمی و دانشگاهی ما جدای از فرهنگ اسلامی ما نیست، اظهار داشت: وقتی به منطقه آسیا نگاه می‌کنیم می‌بینیم که بیشتر ذخایر فرهنگی و علمی در اینجا انباشته شده و گنجینه بزرگ علم و فرهیختگی و ادیان ابراهیمی در این منطقه به مردم عرضه شده است.

وی تاکید کرد: امروز دانش پایه همه تحولات است و تحولاتی قابل قبول و ماندگار هستند که بر دانش متکی باشند. تحولی که بر دانش متکی نباشد، در هر عرصه‌ای که باشد اعمال سلیقه است و تحول به حساب نمی‌آید. بر همین اساس دانشگاه به عنوان مرکز علم و دانش نقش مهمی در تحولات اقتصادی و سیاسی جوامع دارد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر علم با اخلاق و تعهد همراه نباشد، نه تنها گره‌ی از مشکلات جامعه باز نمی‌کند بلکه خود به گره کوری تبدیل می‌شود، گفت: امروز جوامع غربی مدعی سردمداری علم و دانش هستند، اما آیا این علم و دانش باعث شده که حقوق انسان‌ها و حرمت فرهنگ ملت‌ها از سوی آنان محترم شمرده شود!

رئیسی اضافه کرد: امروز شاهد هجوم گسترده غرب به حقوق انسان‌ها و هویت فرهنگی جوامع دیگر هستیم و هر جا نیز مقاومتی علیه هجوم فرهنگی آنها دیده می‌شود به دنبال تغییر ذائقه آن جامعه می‌روند تا زمینه را برای تحمیل فرهنگ خودشان فراهم کنند.

وی دانشگاه را چشم بیدار و مرکز رصد علم و فرهنگ و داشته‌های هر ملتی عنوان کرد و اظهار داشت: ما باید از تجارب همه ملت‌ها استفاده کنیم، اما نمی‌توانیم و نباید نسخه تجویز شده غربی‌ها را برای مشکلات خودمان اجرا کنیم، مگر اینکه این نسخه بومی شود. نسخه‌های غربی باید در اختیار عالمان و دانشمندان قرار گیرد تا بررسی شده و با فرهنگ و ذائقه بومی ما تطبیق داده شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش به اولویت یافتن روابط با همسایگان در سیاست خارجی دولت سیزدهم اشاره و تصریح کرد: در دوره جدید توسعه روابط با کشورهای دوست و همسایه مثل تاجیکستان در اولویت دیپلماسی ایران قرار دارد. این روابط به نفع دو ملت و کشور و به نفع آینده بسیار روشن منطقه می‌دانیم و آن را با قوت ادامه خواهیم داد.

نظر شما