شناسهٔ خبر: 49605423 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مواد غذایی که تعادل هورمون‌ها در بدن را حفظ می‌کنند

متخصصان می‌گویند تعادل هورمونی را می‌توان با کمک مصرف برخی مواد غذایی خاص تسهیل کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایتینگ وِل، هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در بدن دارند و عدم تعادل هورمونی می‌تواند باعث بروز طیف گسترده‌ای از مشکلات جدی از ناباروری تا ابتلا به دیابت شود. با این حال، خوشبختانه برخی مواد غذایی می‌تواند به تعادل هورمونی بدن کمک کند.

بسیاری از مردم زمانی که یک ماده غذایی خاص را انتخاب می‌کنند بیشتر به کالری آن و مسائل جانبی مانند فایده و ضرر آن برای سلامتی توجه دارند و تقریبا هیچ گاه به تاثیرات آن روی تعادل هورمونی اهمیتی نمی‌دهند. هورمون‌ها پیام‌های شیمیایی بدن هستند که باعث رشد و نمو، متابولیسم، هضم غذا، باروری، بروز استرس و حالت‌های مختلف می‌شود.

بیش از ۲۰۰ هورمون در بدن انسان تولید می‌شود. استروژن، تستوسترون، کورتیزول، انسولین، لپتین، گرلین و هورمون‌های تولید شده در تیروئید مشهورترین هورمون‌هایی هستند که هر روزه برای کارکرد بدن تولید می‌شوند.

بهترین مواد غذایی برای ایجاد تعادل هورمونی در بدن شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- سبزیجات چلیپایی: این سبزیجات به ویژه بروکلی و جوانه کلم بروکلی بهترین مواد غذایی برای متابولیسم استروژن در کبد است. از دیگر سبزیجات چلیپایی می‌توان به جوانه بروکسل، گل کلم، کلم پیچ، کلم، کلم برگ چینی (پاک چوی) اشاره کرد. تحقیقات نشان داده است مصرف این سبزیجات می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های ناشی از افزایش سطح استروژن در بدن را کاهش دهد.

۲- سالمون و تن ماهی آلباکور: چربی و کلسترول از مواردی است که در ساختار هورمون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدن برای ساختن هورمون‌های جنسی مانند استروژن و تستوسترون به میزان کافی کلسترول نیاز دارد. برای این کار بهتر است از رژیم غذایی پیروی کنید که حاوی سطح بالای اسید چرب امگا ۳ بوده و چربی‌های اشباع شده کمی دارد. ماهی سالمون، تن ماهی آلباکور، گردو، تخم کتان، روغن زیتون و آووکادو از منابع غنی امگا ۳ است؛ همچنین تحقیقات نشان داده است سالمون به ثبات هورمون گرسنگی کمک می‌کند و ویتامین D موجود در آن منجر به تنظیم سطح هورمون تستوسترون در زنان می‌شود.

عوارض هولناک برهم خوردن تعادل هورمونی در بدن و راهکار‌های جلوگیری از آن/ منتشر نشود

۳- آووکادو: این میوه دارای سطح بالایی از ترکیب بتاسیتوسترول است که نقش مثبتی بر سطح کلسترول خون و ایجاد تعادل در هورمون کورتیزول دارد. استرول گیاهی موجود در آووکادو همچنین باعث تنظیم استروژن و پروژسترون می‌شود که نقشی حیاتی در تنظیم چرخه قاعدگی و تخمک گذاری دارند.

۴- میوه‌ها و سبزیجات اورگانیک: تحقیقات نشان داده است میوه‌ها و سبزیجاتی که در فرآیند تهیه آن‌ها از آفتکش استفاده شده است می‌تواند باعث ناباروری و عقیمی در انسان شود. بسیاری از آفتکش‌ها به صورت اختلال در عمکرد هورمون‌ها خود را نشان می‌دهند. از این رو بهتر است از میوه‌ها و سبزیجات اورگانیک استفاده کنید.

از دیگر مواد غذایی که می‌تواند برای ایجاد تعادل هورمونی در بدن مفید باشند می‌توان به مواردی همچون مصرف کربوهیدرات‌های حاوی فیبر بالا و مصرف مواد غذایی حاوی پروبیوتیک اشاره کرد؛ همچنین مواد غذایی فرآوری شده، غذا‌های سرخ شده، شکر و شیرین کننده‌های مصنوعی، و نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند باعث برهم خوردن تعادل هورمونی بدن شود.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما