شناسهٔ خبر: 49604815 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

آموزش خاموش و روشن کردن کامپیوتر از راه دور

صاحب‌خبر -

خاموش و روشن کردن کامپیوتر از راه دور مسئله بسیار پیچیده‌ای نیست و در این مطلب قرار است به روشی ساده نحوه انجام آن به شما آموزش داده شود. با گجت نیوز همراه باشید.

مقالات زیادی هستند که نحوه روشن و خاموش کردن کامپیوتر از راه دور را توضیح داده‌اند. با این حال، برخی از این مقالات، این موضوع را همانند یک مسئله پیچیده شبکه‌ای ارائه کرده‌اند. برخی دیگر نیز مسائل فنی زیادی را وارد آن کرده‌اند و همین سبب شده تا مسئله به این سادگی به یک مسئله بسیار پیچیده تبدیل شود. در این مطلب، قرار است به ساده‌ترین روش ممکن، نحوه روشن و خاموش کردن کامپیوتر از راه دور به شما آموزش داده شود.

خاموش و روشن کردن کامپیوتر از راه دور با قابلیت Wake-on-LAN

به لطف قابلیت استاندارد شبکه‌ای Wake-on-LAN که در بیشتر ارتباطات اترنت پشتیبانی می‌شود، این کار به سادگی ممکن است. با فعال شدن این قابلیت، یک کامپیوتر یا گوشی هوشمند شما قادر خواهد بود تا یک بسته معادل یک سیگنال روشن یا ON را به کامپیوتر دیگری در همان شبکه محلی بفرستد.

۱. تنظیمات کامپیوتر از راه دور

گرچه بسیاری از آداپتورهای شبکه اترنت مدرن از قابلیت Wake-on-LAN پشتیبانی می‌کنند، اما ممکن است در برخی از آنها، این قابلیت به صورت پیش‌فرض فعال نشده باشد. برای آنکه که کامپیوتر مقصد پس از دریافت بسته قادر به روشن شدن باشد، شما باید این قابلیت را در دو مکان نسبتا بی‌ربط به یکدیگر فعال کنید:

۱. در داخل منوی BIOS/UEFI کامپیوتر

۲. در تنظیمات آداپتور شبکه ویندوز ۱۰

بسته به تولیدکننده مادربورد سیستم کامپیوتری شما، مکان این قابلیت در بایوس کامپیوتر شما متفاوت است و از همین رو، ما قادر نیستیم که دستورالعمل خاصی برای آن ارائه کنیم. با این حال، شما باید دستورالعمل مادربورد کامپیوتر خود را برای اطلاعات بیشتر بررسی کنید. معمولا گزینه مربوط به این قابلیت در بخش گزینه‌های مربوط به شبکه است.

پس از اینکه قابلیت Wake-on-LAN را بر روی منوی BIOS/UEFI فعال کردید، به صورت عادی وارد ویندوز شوید. در داخل ویندوز، Device Manager را باز کنید. در ویندوز ۱۰، شما می‌توانید با فشردن کلید ویندوز + X آن را باز کنید. راه دیگر این است که در منوی ویندوز ۱۰، عبارت Device Manager را تایپ کنید و سپس بر روی آن کلیک کنید.

تنظیمات آداپتور شبکه

۱. دسته Network adapters را باز کنید و بر روی آداپتور شبکه خود، دوبار کلیک کنید (یا اینکه راست کلیک کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید). به تب Advanced بروید و فهرست موجود در بخش Property را بررسی کنید و گزینه Wake on Magic Packet را پیدا کرده و آن را فعال کنید.

Network adapters

۲. در همین مکانی که قرار دارید، به تب Power Management بروید. در آنجا، اطمینان حاصل کنید که گزینه دوم و سوم فعال شده باشند.

Power Management

۳. در نهایت، برای روشن کردن این کامپیوتر از راه دور، شما به آی‌پی آدرس این کامپیوتر نیاز دارید. اگر آی‌پی آدرس کامپیوتر خود را ندارید، دکمه ویندوز + R را فشار دهید و سپس عبارت cmd را در آن بنویسید و سپس اینتر بزنید تا خط فرمان باز شود. عبارت ipconfig را بدون هیچ چیز اضافی در آن بنویسید و سپس اینتر را فشار دهید تا دستور اجرا گردد. آدرس مورد نظر شما، در جلوی عبارت IPv4 Address قرار گرفته است.

IPv4 Address

حال، شما می‌توانید این کامپیوتر را خاموش کنید و به سراغ کامپیوتر اصلی و مبدا بروید.

۲. نرم‌افزار WakeMeOnLan

همانطور که دیدید، انجام تنظیمات و ساخت یک میانبر خاموش کردن در کامپیوتر مقصد بسیار ساده است و به راحتی توسط تنظیمات ویندوز قابل انجام است. با این حال، برای روشن کردن یک کامپیوتر از راه دور، شما باید بسته‌ را به آن ارسال کنید. راه‌های بسیار زیادی برای روشن کردن کامپیوتر از راه دور وجود دارد. با این حال، ساده‌ترین و سریع‌ترین روش برای این کار، استفاده از ابزار رایگان WakeMeOnLan است.

۱. نرم‌افزار را از سایت رسمی آن از طریق این لینک دانلود کنید.

WakeMeOnLan

۲. این ابزار همانند یک نرم‌افزار پرتابل است و نیازی به نصب ندارد. با این حال، فایل آن در داخل ZIP قرار دارد. یک فولدر در محل دلخواه خود ایجاد کرده و سپس، محتوای دانلود شده را در آن استخراج کنید. حال، شما می‌توانید میانبرهای واقعی بسازید تا کامپیوتر دیگر را از راه دور خاموش و روشن کنید.

extract the contents of the downloaded archive

۳. ساخت میانبرهای روشن / خاموش

ابزار WakeMeOnLan دارای رابطه گرافیکی مناسبی است اما دستورات خط فرمان را نیز پشتیبانی می‌کند. ما از این ویژگی بهره می‌گیریم تا از ابزار WakeMeOnLan به عنوان چاشنی پنهان پشت یک میانبری استفاده کنیم که کامپیوتر راه دور را روشن خواهد کرد.

۱. بر روی بخش خالی در صفحه دسکتاپ راست کلیک کرده و مسیر New > Shortcut را در منوی ظاهر شده بروید و آن را انتخاب کنید.

New Shortcut

۲. در صفحه ظاهر شده، مسیر فایل اجرایی نرم‌افزار WakeMeOnLan را در کادر زیر قسمت Type the location of the item وارد کنید. علاوه بر این، می‌توانید از بخش جستجو در سمت راست، مسیر فایل را پیدا کنید. سپس، پس از ایجاد یک فضای خالی، عبارت wakeup YOUR_REMOTE_PC’s_IP\ را قرار بدهید. در عبارت ذکر شده، به جای عبارت YOUR_REMOTE_PC’s_IP، آدرس آی‌پی کامپیوتر مقصد را وارد کنید.

Type the location of the item

۳. نام مناسبی برای میانبر ایجاد شده وارد کنید. در اینجا، از نام BlackBox_ON استفاده شده است. سپس بر روی دکمه Finish کلیک کنید و اولین میانبر شما آماده استفاده است.

BlackBox_ON

۴. همانند قبلی، یک میانبر دیگر بسازید. برای این میانبر، می‌توانید از عبارت shutdown به جای نرم‌افزار، استفاده کنید. پس به جای وارد کردن مسیر فایل اجرایی نرم‌افزار، شما عبارت shutdown /s /m \\REMOTE_PC’s_NAME را در کادر وارد خواهید کرد. در قسمت آخر این عبارت نیز نام کامپیوتر مقصد را وارد کنید که در این مورد، BlackBox نام دارد.

BlackBox_OFF

۵. برای این میانبر نیز یک نام مناسب انتخاب کنید. در اینجا، از نام BlackBox_OFF استفاده شده است. سپس بر روی دکمه پایان کلیک کنید تا میانبر خاموش نیز ایجاد شود.

BlackBox_OFF

حال، میانبرهای شما قابل استفاده هستند.

وارد شوید، انتقال دهید و خارج شوید

با وجود اینکه این میانبرها با تکنولوژی استاندارد و قابل فهمی ساخته شدند اما استفاده از آنها، حسی جادویی دارد. با استفاده از این‌ها، شما دیگر لازم نیست تا راه‌های پیچده‌ای برای این کار را دنبال کنید یا برای روشن کردن یک کامپیوتر دیگر، زحمت حرکت کردن به خود بدهید. در عوض، شما بر روی میانبر برای روشن کردن در صفحه دسکتاپ خود کلیک می‌کنید و متوجه می‌شوید که کامپیوتر دیگر روشن شده است.

Get In, Transfer, Get Out

سپس می‌توانید با استفاده از فایل منیجر محبوب خود، از پوشه‌های مشترک بین دو کامپیوتر بهره ببرید و می‌توانید فایل‌ها را بین این دو کامپیوتر به راحتی انتقال دهید.

در نهایت، بر روی میانبر خاموش کردن کلیک می‌کنید و تمام. کامپیوتر مورد نظر به راحتی خاموش می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما