شناسهٔ خبر: 49604684 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در پایان‌نامه دانشجویی بررسی شد؛

حذف داروهای پرمصرف کووید-۱۹ با استفاده از روش تخریب نوری

تهران- ایرنا -حذف داروهای پرمصرف کووید ۱۹ با استفاده از خاصیت فتوکاتالیستی اکسید تیتانیوم و اکسید بتا بیسموت در پایان‌نامه یک دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم و مهندسی محیط زیست مورد بررسی قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا، باتوجه به اینکه تجمع داروها در محیط زیست به خصوص در بدنه آبی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی از جمله مقاومت بدن انسان به داروها و جهش انواع میکروب‌ها شود، لذا حذف داروهای پرمصرف کووید- ۱۹ با استفاده از خاصیت فتوکاتالیستی اکسید تیتانیوم و اکسید بتا بیسموت در پایان‌نامه کارشناسی ارشد فاطمه کارگر دانشجوی رشته علوم و مهندسی محیط زیست دانشگاه اردکان مورد بررسی قرار گرفته است.

دکتر اکرم بمانی خرانق عضو هیأت علمی گروه علوم و مهندسی محیط زیست دانشگاه اردکان و استاد راهنمای این پایان‌نامه با عنوان "بررسی خاصیت تخریب نوری داروهای پر مصرف برای درمان کووید- ۱۹ از جمله هیدروکسی کلرکین سولفات با استفاده از نانوکامپوزیت TiO ۲ -β-Bi ۲ O ۳" اعلام کرد: استفاده از مواد فتوکاتالیستی با توجه به پایداری بالا و سازگاری زیاد با محیط زیست، مقرون به صرفه می‌باشد.

وی افزود:لذا این پژوهش با هدف بررسی خاصیت فتوکاتالیستی نانوکامپوزیت TiO ۲ -β-Bi ۲ O ۳ توسط نور خورشید و لامپ UV، درون راکتور ناپیوسته انجام شد.

دکتربمانی می گوید:با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش می‌توان بیان کرد که نانوکامپوزیت مورد نظر با توجه به راندمان بالای تخریب و پایداری قابل توجهی که در استفاده مجدد دارد، می‌تواند به عنوان روشی قابل اعتماد و مؤثر در حذف آلاینده های دارویی از منابع آبی به حساب آید.

طبق اعلام وزارت علوم،  نتایج حاصل از این پژوهش با عنوان "Synthesis of modified beta bismuth oxide by titanium oxide and highly efficient solar photocatalytic properties on hydroxychloroquine degradation and pathways" در مجله معتبر Journal of Photochemistry & Photobiology A: Chemistry با ضریب تأثیر ۴/۲۹۱ به چاپ رسیده است.

همچنین از این پایان‌نامه مقاله دیگری نیز تحت عنوان "مروی بر فناوری‌های مختلف برای حذف آنتی‌بیوتیک‌ها از محیط‌های آبی با تأکید بر فناوری‌های جدید" در مجله پژوهش در بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد مورد پذیرش قرار گرفته است.

نظر شما