شناسهٔ خبر: 49599572 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پوتین در جریان برگزاری اجلاس شانگهای خواستار شد؛

لزوم اتخاذ مواضع مشترک در خصوص افغانستان پس از خروج آمریکا

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با سخنرانی در اجلاس شانگهای ضمن تاکید بر لزوم اتخاذ مواضع مشترک درخصوص افغانستان پس از خروج آمریکا از عضویت ایران در سازمان شانگهای استقبال کرد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه طی سخنانی بر لزوم اتخاذ خط مشی مشترک در شرایط خطرات پس از تشدید اوضاع در افغانستان و خروج ایالات متحده از آمریکا تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، ولادیمیر پوتین که به صورت ویدئو کنفرانس در اجلاس سران همکاری شانگهای سخن می‌گفت، تاکید کرد: باید از ظرفیت‌های سازمان همکاری شانگهای برای جلوگیری از اشاعه تروریسم، قاچاق مواد مخدر و افراط گرایی از افغانستان استفاده شود.

وی اظهار داشت: باید دولت جدید افغانستان را به انجام تعهداتش در راستای حفظ صلح و ثبات در این کشور تشویق کنیم. در واقع تغییر قدرت در افغانستان بدون خشونت و خونریزی رخ داد و این یک نقطه مثبت است. طالبان در حال حاضر اغلب مناطق افغانستان را کنترل می‌کند و دولت جدید باید به وعده‌هایش درباره صلح، زندگی عادی عمومی و تضمین امنیت سراسری عمل کند.

پوتین خاطرنشان کردد: همه ما اهمیت زیادی برای همکاری میان سازمان همکاری شانگهای با کشورهایی قائل هستیم که به دنبال گفتگوی آزاد و برابر با سازمان ما هستند. در همین راستا، روسیه از تصمیم ایران برای طی کردن فرآیند عضویت در سازمان همکاری شانگهای که برای تصویب به شورای سران کشورها ارسال شده، استقبال می‌کند.

وی با استقبال از عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای تصریح کرد: ما همیشه طرفدار مشارکت کامل ایران در این سازمان بوده‌ایم زیرا این کشور نقش مهمی در اوراسیا ایفا کرده و مدتهاست که با سازمان همکاری شانگهای همکاری مثبتی دارد.

بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، امروز جمعه (۲۶ شهریور) با حضور سران ۱۲ کشور عضو و ناظر از جمله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز شد.

در این اجلاس منطقه‌ای، علاوه بر رئیس جمهور تاجیکستان به عنوان کشور میزبان، سران قرقیزستان، قزاقستان، بلاروس، پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز حضور دارند و روسای جمهوری روسیه، چین، هند و مغولستان نیز به صورت مجازی در این نشست شرکت کرده‌اند.

نظر شما