شناسهٔ خبر: 49596654 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

کارگاه کاربرد مدل‌های سری زمانی منقطع در تحلیل اثر سیاست‌های بخش سلامت

کارگاه آموزشی مجازی "کاربرد مدل‌های سری زمانی منقطع در تحلیل اثر سیاست‌های بخش سلامت" از سوی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی و با حضور جمعی از اندیشمندان، متخصصین و دانشجویان حوزه سلامت برگزار شد.

صاحب‌خبر -

کارگاه آموزشی مجازی "کاربرد مدل‌های سری زمانی منقطع در تحلیل اثر سیاست‌های بخش سلامت" از سوی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی و با حضور جمعی از اندیشمندان، متخصصین و دانشجویان حوزه سلامت برگزار شد.

دکتر محسن بیاتی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سیاست‌گذاران بخش سلامت همواره با سوالاتی در مورد برنامه‌ها و مداخلات کلانی که در سطح ملی یا منطقه‌ای اجرا کرده‌اند، مواجه هستند. سوالاتی مانند اینکه این برنامه‌ها چقدر موثر بوده اند؟ اینکه آیا اصلاحات مختلف انجام‌شده در بخش سلامت موفق بوده‌اند یا خیر؟ در حقیقت در بسیاری از مداخلات سلامت که امکان اجرای برنامه در دو گروه شاهد و مورد وجود ندارد، استفاده از این مدل‌ها برای برآورد تاثیر مداخلات در مقاطع زمانی مختلف بسیار مفید و موثر خواهد بود.

بیاتی افزود: برای پاسخگویی به این سوالات پیش‌روی سیاست‌گذاران سلامت، محققان روش تحلیل سری زمانی منقطع را پیشنهاد می‌دهند. این روش بطور اولیه در ارزیابی سیاست‌های بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و آموزشی کاربرد داشته است، ولی اخیرا در بخش سلامت بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این روش محدودیت‌های روش‌های مرسوم کارآزمایی بالینی تصادفی برای بررسی اثر مداخلات درمانی را ندارند و در عین حال دارای نقاط قوت قابل توجهی در ارزیابی تاثیر مداخلات در سطح کلان هستند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز تأکید کرد: با استفاده از روش سری زمانی منقطع تاثیرات کوتاه مدت و بلندمدت برنامه‌های کلان بخش سلامت روی پیامدهای مورد نظر قابل بررسی و برآورد است. این روش به داده‌های تجمیعی نسبتا قابل دسترس نیاز دارد و همچنین با استفاده از نرم‌افزارهای آماری مختلفی مانند STATA قابل تحلیل است.

وی افزود: در ایران اخیرا استفاده از این روش توسط محققان بخش سلامت افزایش یافته است. مطالعات مختلفی در ارزیابی برنامه‌ها و اصلاحات کلان بخش سلامت در ایران مانند برنامه پزشک خانواده، طرح تحول سلامت، برنامه بیمه روستایی و ... منتشر شده است.

بنا بر اعلام روابط عمومی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، در کارگاه آموزشی مجازی "کاربرد مدل‌های سری زمانی منقطع در تحلیل اثر سیاست‌های بخش سلامت"، علاوه بر بیان اصول و مبانی تحلیل مدل‌های سری زمانی، روش تحلیل این مدل‌ها و کار با نرم‌افزار STATA برای تحلیل‌های سری زمانی به طور مقدماتی آموزش داده شد. در پایان نیز نمونه‌های از مطالعات مختلفی که با استفاده از مدل‌های سری زمانی در کشور انجام شده است، ارائه شد.

پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی با هدف دانش‌افزایی و ارتقاء توانمندی متخصصان حوزه سلامت اقدام به برگزاری کارگاه‌ها و وبینارهایی در ابعاد مختلف حوزه سلامت می‌کند که امید است این برنامه‌های آموزشی نقش موثری در ارتقاء توانمندی متخصصان، اندیشمندان و دست‌اندرکاران بخش سلامت داشته باشد.

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما