شناسهٔ خبر: 49576946 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

فرجام وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال چه خواهد بود؟

اقتصادنیوز: یک کارشناس اقتصادی با اشاره به وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال گفت: : نگاه تک‌بعدی به بخش مسکن نگران کننده است، من فرجام خوبی برای این شعار نمی بینم.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، وحید شقاقی‌شهری درباره وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، با تاکید بر اینکه دخالت و ورود دولت برای ساخت و ساز مسکن پیامد روشنی را ندارد، افزود: ما با مهاجرت ساکنان روستاها به شهرها و مهاجرت ساکنین شهرهای کوچک به کلانشهرها روبرو هستیم. چون آمایش سرزمینی انجام نشده است و زیرساخت‌ها و الزامات قدرت و ثروت در سرزمین به خوبی توزیع نشده است.

وی با ذکر مثالی از تجربه جهان برای توسعه متوازن تصریح کرد: در شهرهای بزرگ دنیا، با احداث قطارهای حومه‌ای سریع، مشکل مسکن در شهرها حل شده است، ولی در کشور ما زیرساخت‌های ناکافی در حمل و نقل باعث می‌شود فرد ایرانی مجبور شود برای اشتغال به کلانشهرها مهاجرت کند.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: این نشان می‌دهد بخش مسکن یک بخش تک بعدی و جزیره‌ای نیست، ولی متاسفانه وزارت راه و شهرسازی در این باره تحلیل تک بعدی دارد.

فرجام وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال چه خواهد بود؟

او در توضیح این مطلب ادامه داد:آنها صرفا از زاویه ساخت و ساز مسکن مساله را تحلیل می کنند. در حالی که همه به این نتیجه می‌رسیم که مسکن در سیستم اقتصادی تعریف می‌شود که بحث‌های رفاهی، مهاجرت، اشتغال، آمایش سرزمینی، ارتباطات و تمرکززدایی در آنها دخالت دارد.

شقاقی نتیجه‌گیری کرد: نگاه تک‌بعدی به بخش مسکن نگران کننده است و با این سیاق من فرجام خوبی برای این شعار متصور نیستیم.

وی به تجربه مسکن مهر اشاره کرد و متذکر شد: در عین حال باید توجه داشت که اجرای تک بعدی این سیاست‌ها می‌تواند بار تورمی بالایی نظیر آنچه در مسکن مهر ایجاد شد را به اقتصاد تحمیل کند.

نظر شما