شناسهٔ خبر: 49575684 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

افشای فرمان محرمانه ترامپ برای خروج فوری ارتش آمریکا از افغانستان

بر اساس کتابی که به تازگی منتشر شده، دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت آمریکا به پایان دادن جنگ افغانستان مصمم بود و هشت روز پس از برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ در یادداشتی محرمانه دستور بازگشت همه نیروهای ارتش آمریکا تا نیمه ژانویه ۲۰۲۱ را امضا کرده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین، ایرنا به نقل از تارنمای سی‌ان‌ان نوشت: باب وودوارد و رابرت کاستا روزنامه نگار واشنگتن پست و روبرت کاستا خبرنگار سیاسی در کتاب خطر (پریل) افزوده اند که ترامپ در ۱۱ نوامبر این دستور محرمانه را صادر کرد و  هیچ گاه روند عادی فرمان های نظامی را نپیمود و به دست وزارت دفاع، مشاور امنیت ملی و رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، نرسید.

این کتاب می افزاید: ترامپ غیرقابل پیش بینی و تنش زا، تمامی اعضای شورای امنیت ملی خود را دور زده بود. ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش، کریس میلر سرپرست وزارت دفاع "پنتاگون" و کش پیتل رئیس دفتر او، نیز همگی با رسیدن این یادداشت به پنتاگون گیج و سردرگم شدند.

در عنوان این فرمان محرمانه نوشته شده بود: یادداشت برای سرپرست وزارت دفاع: عقب نشینی از سومالی و افغانستان؛ من به این وسیله به شما دستور عقب نشینی همه نیروهای آمریکا را از جمهوری فدرال سومالی تا پیش از ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ و جمهوری اسلامی افغانستان تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ می دهم. همه نیروهای متحدان و شریکان امریکا را از این دستور آگاه و دریافت این دستور را تائید کنید.

میلی پس از دریافت این یاداداشت با خشم گفت که برای رویارویی با ترامپ به کاخ سفید می رود. و به همراه میلر و پیتل به کاخ سفید رفت و رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی کاخ سفید را در جریان قرار داد که از آن ابراز ناآگاهی کرد.

ترامپ در برابر اوبراین تائید کرد که این یادداشت جعلی نبوده و خودش آن را امضا کرده است. سپس اوبراین به ترامپ پیشنهاد کرد که پیش از اجرایی شدن این دستور، با مقام های بلندپایه ملاقات کند و در پی موافقت ترامپ، این دستور لغو شد.

این یادداشت نشان می دهد که برنامه ترامپ و دستیارانش مانند میلر برای خروج از افغانستان، بهتر و سازماندهی شده تر از برنامه جو بایدن جانشین او برای خروج از افغانستان نبوده است.

به نوشته وودوارد و کاستا در پریل، این یادداشت یکی از علل نگرانی میلی در باره سرکشی ترامپ پس از انتخابات نوامبر بود و او را واداشت که پس از شورش ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه) به تلاش برای محدود کردن اختیارات ترامپ برای حمله نظامی یا کاربرد تسلیحات هسته ای، بدون مشورت با او، اقدام کند.

بر اساس همین کتاب، میلی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در روزهای پایانی ریاست جمهوری دونالد ترامپ از ترس برنامه ریزی او برای حمله به چین، موضوع را به مقامات این کشور آسیای شرقی اطلاع داد و ۲ بار محرمانه با لی زوچنگ همتای چینی خود تماس گرفت.

نویسندگان این کتاب مدعی هستند که تماس‌های تلفنی پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ۳۰ اکتبر ۲۰۲۰ (۹ آبان ۹۹) و دو روز پس از غائله ساختمان کنگره آمریکا در ۸ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۹ دی ۹۹) انجام شد.

در این کتاب آمده است که میلی پس از بررسی اطلاعاتی در مورد اینکه مقامات پکن از قصد واشنگتن برای حمله به چین در زمان برگزاری رزمایش آمریکا در دریای جنوبی چین آگاه شدند، با زوچنگ تماس حاصل کرد.

میلی به مشاورانش دستور داد تا اقدام عجولانه‌ای در مورد دستور احتمالی ترامپ برای استفاده از نیروهای هسته‌ای انجام ندهند و اگر ترامپ به دنبال استفاده از قدرت خود برای حمله هسته‌ای بود، ابتدا به او اطلاع دهند.

وی همچنین با دیگر مقامات ارشد از جمله جینا هاسپل رییس سازمان سیا و پائول ناکاسون رییس آژانس امنیت ملی در مورد لزوم آگاهی از اقدام غیرمنطقی احتمالی ترامپ گفتگو کرده بود.

نظر شما