شناسهٔ خبر: 49572956 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اجرای ۷ طرح آبیاری تحت فشار در روانسر/انجام عملیات اجرایی زیرسازی مرحله اول جاده گیلانغرب به مرز سومار

از ابتدای امسال تاکنون با اجرای ۷ طرح آبیاری تحت فشار ۶۳ هکتار از زمین‌های کشاورزی روانسر به سیستم‌های آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، سیاوش کهزادی مدیر جهاد کشاورزی روانسر گفت : برای اجرای طرح‌ها در مجموع هفت میلیارد و ۲۵۷ میلیون ریال یارانه از سوی دولت پرداخت شده است.

او گفت : هم اکنون ۱۸ طرح دیگر به مساحت ۳۰۰ هکتار طراحی و آماده اجرا است.

او افزود: از ابتدای اجرای طرح سیستم‌های آبیاری تحت فشار تاکنون، بیش از پنج هزار و ۸۳۲ هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان روانسر به این سیستم‌ها مجهز شده است.

کهزادی افزود: قبل از سال ۸۷ فقط ۴۱۸ هکتار از زمین‌های کشاورزی روانسر به سیستم‌های تحت فشار مجهز بود که این میزان اکنون به مرز شش هزار هکتار رسیده است.

عملیات اجرایی زیرسازی مرحله اول جاده گیلانغرب به مرز سومار انجام می شود

سرپرست فرمانداری شهرستان گیلانغرب گفت: عملیات اجرایی زیرسازی مرحله اول جاده گیلانغرب به مرز سومار در محور «زله زرد» به طول ۶ کیلومتر با ۱۰۰ درصد تعهدات پیمانکار انجام شده که تکمیل و احداث این جاده نوید بخش آینده‌ای روشن برای رونق اقتصادی و توسعه استان کرمانشاه است.

حشمت رضایی افزود: احداث جاده گیلانغرب به سومار به طول ۵۸ کیلومتر در چهار قطعه تعریف شده و مرحله دوم این پروژه نیز به طول ۲۹ کیلومتر هم اکنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

او افزود: این پروژه با توجه به برنامه زمان بندی عقب است، اما در حال رفع موانع به منظور تسریع در روند تکمیل پروژه هستیم و قطعه پایانی به زودی به پیمان خواهد رفت.

سرپرست فرمانداری گیلانغرب گفت: تکمیل این پروژه علاوه بر اینکه مسافت گیلانغرب به مرز سومار را ۲۰ کیلومتر کوتاه خواهد کرد کاهش زمان ۴۵ دقیقه‌ای در این محور را نیز به دنبال دارد.

رضایی ادامه داد: افق طرح در راستای تکمیل کریدور ارتباطی مرکز کشور به غرب و همچنین کشور عراق، دسترسی آسان مناطق مختلف کشور به عتبات عالیات و کاهش مسیر دسترسی تا کربلای معلی به مقدار ۵۰ کیلومتر و همچنین تا پایتخت عراق به مقدار ۷۰ کیلومتر است.

او از دیگر افق برنامه ریزی شده برای این طرح را رونق اقتصادی در روستا‌ها و شهر‌های مسیر و کل استان کرمانشاه، تسهیل در امر صادرات و واردات، کاهش تصادفات محور قدیمی و دیگر مزایا در بخش‌های کشاورزی و دامپروری بیان کرد.

سرپرست فرمانداری گیلانغرب گفت: با عنایت و پیگیری مسئولان ارشد استان کرمانشاه منابع مالی این پروژه به موقع تزریق شود تا در زمان مقرر به بهره برداری برسد، چون مرز سومار امن‌ترین و نزدیک‌ترین نقطه به عتبات عالیات و پایتخت عراق محسوب می‌شود .

هزار و ۶۰۰ هکتار مزارع هرسین زیر کشت ذرت

امسال از سطح هزار و ۶۰۰ هکتار مزارع زیر کشت ذرت در شهرستان هرسین ۵۸ هزار تن محصول برداشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هرسین با بیان اینکه از این میزان سطح زیر کشت ۸۰۰ هکتار به صورت علوفه‌ای و ۸۰۰ هکتار نیز به صورت دانه‌ای بوده است، گفت: امسال ۵۰ هزار تن ذرت علوفه‌ای در هرسین برداشت شده که هر هکتار حدود ۷۰ میلیون تومان برای کشاورزان در آمد زایی دارد.

یاری پور افزود: ۸ هزار تن ذرت دانه‌ای از اراضی این شهرستان برداشت شده است که هر هکتار این محصول حدود ۵۲ میلیلون تومان در آمدزایی داشته است.

او ادامه داد: ذرت این شهرستان با توجه به کیفیت بالا بازار خوبی دارد و در کارخانه‌های خوراک دام و صنعت مرغداری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی هرسین با اشاره به توسعه روش‌های نوین آبیاری در این شهرستان گفت: در تلاشیم با ترویج روش‌های نوین در بین کشاورزان به میزان قابل قبولی مصرف آب را کاهش دهیم به همین منظور در کشت ذرت روش سیفونی جایگزین روش غرقابی شده است .

انتهای پیام/د

نظر شما