شناسهٔ خبر: 49569562 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

بهاروند سفیر ایران در انگلیس:

اعتماد به آمریکا نداریم؛ تحریم‌ها باید در عمل برداشته شود

سفیر ایران در انگلیس با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران به آمریکا اعتماد ندارد و احیای دوباره برجام نیازمند رفع عملی و قابل راستی آزمایی تحریم ها است.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| محسن بهاروند در گفت‌وگو با شبکه آر تی بیان داشت که جمهوری اسلامی برای حل اختلافاتش با سایر کشورها رویکرد مذاکره را در پیش می‌گیرد و در خصوص برجام هم «ما مسائلی داریم که گمان می‌کنیم باید با سایر طرف‌ها حل کنیم.»

 

به گزارش ایرنا، وی افزود: ما به تضمین نیاز داریم که اگر دوباره یک نفر مانند ترامپ قدرت را در آمریکا دست گرفت حاصل مذاکرات را نابود نکند. درباره منطقه و سایر مسائل که به برجام و مذاکرات هسته‌ای ارتباطی ندارد گفت وگو نمی کنیم. همچنین باید اقدام عملی سایر مشارکت کنندگان برجام را در خصوص رفع تحریم‌ها مشاهده کنیم چون نمی توانیم عضو توافقی باشیم و تعهدات آن را بپذیریم اما از مزایای آن محروم باشیم. باید بین تعهدات و حقوق برجام توازن برقرار باشد

 

سفیر کشورمان تصریح کرد که مطالبات جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات برجام، به ویژه در مورد آینده آن و ضمانت طرف آمریکایی، کاملا منطقی است. بهاروند خاطر نشان کرد که اعتماد به آمریکا از بین رفته و آن ها باید این وضعیت را ترمیم کنند.

توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 و اتحادیه اروپا در سال 1394 به امضا رسید و به موجب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد. اما دونالد ترامپ در 18 اردیبهشت 1397 به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

 

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

 

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

 

افغانستان

 

بهاروند در بخش دیگری از این مصاحبه به سووالات درباره اوضاع افغانستان پاسخ داد و گفت که این کشور سرزمین تحولات غافلگیرانه است. وی قیاس وضعیت زنان افغانستان و ایران را نادرست دانست و با ارائه آمارهایی در این زمینه بیان داشت که شمار زنان تحصیل کرده در ایران حتی بیشتر از مردان است و آن‌ها به سطوح عالی‌رتبه دولت راه یافته‌اند

 

این درحالیست که سفیر کشورمان، طالبان را یک گروه نظامی توصیف کرد و گفت که اگر آن ها به دنبال تشکیل دولت هستند باید به تعهدات بین المللی خود پایبند باشند. «باید دولتی فراگیر در کابل تشکیل شود که حق اقلیت‌های قومی و مذهبی و حقوق زنان مورد توجه قرار گیرد.»

 

او در پاسخ به سووالی درباره تعاملات تهران با طالبان، به یک هزار کیلومتر مرز مشترک میان ایران و افغانستان اشاره کرد و گفت که جمهوری اسلامی نسبت به تحولات افغانستان نگرانی‌هایی را دارد و از پیش از اشغال این کشور توسط آمریکا و متحدانش، با طالبان مذاکره می‌کرد.

 

بهاروند علاوه بر مسائل حقوق بشری؛ تروریسم، افراطی گری، قاچاق مواد مخدر و انسان را یک مقوله نگران کننده برای ایران در خصوص تحولات افغانستان دانست. او با اشاره به اینکه حدود 3 میلیون افغانی در ایران زندگی می‌کنند یادآور شد که جمهوری اسلامی درحالی نیازمندی‌های برادران افغان را تامین می‌کند که از سوی جامعه جهانی کمک چندانی دریافت نمی‌کند.

 

سفیر کشورمان در پاسخ به این سووال که ادعای غرب درباره کمک مالی به همسایگان افغانستان، با توجه به تحریم‌های ایران چگونه صدق می‌کند گفت: تحریم یک استثنا است اما کمک‌های بشردوستانه به پناهجویان و پرداختن به مسائل خطرناک دنیا مقوله دیگری است. سیاست برخی کشورها این است که به طور مستقیم با طالبان گفت‌وگو و شاید به آن ها کمک می‌کنند بعد در سطح بین المللی مسائل دیگری را مطرح می‌کنند که به آن وقعی نمی‌گذارند.

 

بهاروند درباره ماحصل 20 سال اشغال‌گری خارجی در افغانستان هم گفت: میراث ناتو در افغانستان قابل پنهان کردن نیست و ما امروز شاهد این میراث هستیم. این کشور دچار هرج و مرج است و دولتی روی کار نیست. وی افزود که اگر قرار است در افغانستان دولت تشکیل شود باید فراگیر باشد. چون بافت اجتماعی افغانستان قبیله‌ای و متنوع است و هیچ گروه و ایدئولوژی خاصی نمی‌تواند در این کشور حاکم باشد.

 

بهاروند در پاسخ به این سووال که آیا طالبان به ایران مانند سایر کشور تضمینی داده است گفت: ما به طور مکرر به طالبان گفته‌ایم که نباید برای تروریست‌ها در افغانستان یک بهشت امن ایجاد کنند. ما تروریست خوب و بد هم نداریم و با تمام اشکال آن مخالفیم.

نظر شما