شناسهٔ خبر: 49563830 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات برجامی ؛

آمریکا: آماده برداشتن تحریم‌های ناسازگار با برجام هستیم/ روسیه: پس از احیای برجام گفتگو درباره برنامه موشکی ایران مجاز است

صاحب‌خبر -
آمریکا: آماده برداشتن تحریم‌های ناسازگار با برجام هستیم/ روسیه: پس از احیای برجام گفتگو درباره برنامه موشکی ایران  مجاز است
خبرگزاری آریا-بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل مدت زمانی که باقیمانده است تا ایران بتواند بمب هسته ای بسازد را دو تا سه ماه دیگر اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل ازاسپوتنیک، بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل به مجله فارن پالیسی گفت که ایران می تواند ظرف دو یا سه ماه مواد و توانایی های لازم برای تولید بمب هسته ای را داشته باشد.
به گفته گانتس، ایران تنها به دو تا سه ماه فرصت نیاز دارد تا مواد و توانایی های لازم برای تولید یک بمب هسته ای را داشته باشد. وی همچنین در مورد رقابت احتمالی تسلیحات هسته ای در منطقه در صورت موفقیت ایران در عبور از آستانه هسته ای هشدار داد.
وزیر دفاع اسرائیل در ادامه افزود: خروج اخیر نیروهای آمریکایی از افغانستان می تواند در دراز مدت به ایران و حامیانش اجازه دهد تا با اطمینان بیشتری عمل کنند. به گفته وی، نباید به تهران اجازه داد تا از این وضعیت به این نتیجه برسد که "تنها کاری که باید انجام شود این است که قوی و قاطع بمانیم و غرب تسلیم می شود

آمریکا، آماده برداشتن تحریم‌های ناسازگار با برجام هست
معاون موقت نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین در نشست شورای حکام گفت واشنگتن آماده است تحریم‌های ناسازگار با برجام را رفع کند.
 معاون موقت نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین در نشست شورای حکام تصریح کرد آمریکا آماده برداشتن «تحریم‌های ناسازگار با برجام» است.
در بیانیه «لوئیس بونو» در نشست شورای حکام آمده است: "یالات متحده با هماهنگی نزدیک با متحدان و شریکانش به دنبال تضمین بازگشت دوجانبه به برنامه جامع اقدام مشترک از طریق دیپلماسی است. این توافق، یکی از دستاوردهای کلیدی دیپلماسی چندجانبه و ابزاری حیاتی برای مرتفع کردن نگرانی‌های دیرپای جامعه بین‌المللی از برنامه هسته‌ای ایران است."
در ادامه این بیانیه آمده است: "خانم‌ها، آقایان، ما این اهداف را با حسن نیت دنبال می‌کنیم و روشن کرده‌ایم که آماده رفع تمامی تحریم‌های ناسازگار با برجام در صورت پایبندی ایران به تمامی تعهداتش در این توافق هستیم."
او تأکید کرد: "ما از ایران می‌خواهیم بدون تأخیر به مذاکرات برگردد و از انجام اقدامات تنش‌آمیزی که تنها ادامه کارمان را دشوارتر می‌کند خودداری کند. ایران باید با فوریت بیشتری به سمت برجام حرکت کند نه اینکه از آن دور شود."

ریابکوف: پس از احیای برجام گفتگو درباره برنامه موشکی ایران  مجاز است
ریابکوف در مصاحبه ای گفت: "ما از آمریکایی ها و اروپایی ها می خواهیم در مذاکرات احیای برجام واقع بین باشند".
به گزارش اسپوتنیک، سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز سه شنبه اظهار داشت، روسیه از آمریکا و اروپا می خواهد در مذاکرات احیای برجام واقع بین باشند.
وی در ادامه گفت که مسکو تنها پس از احیای برجام، امکان گفتگو در خصوص برنامه موشک بالستیک ایران را مجاز می داند.
ریابکوف در مصاحبه با "آر.تی عربی" گفت: " ما از آمریکایی ها و اروپایی ها می خواهیم در مذاکرات احیای برجام واقع بین باشند".
ریابکوف گفت: "اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد، می توان در مورد این موضوعات (برنامه موشک های بالستیک ایران ، نفوذ ایران) گفتگو کرد ... ما از آمریکایی ها و اروپایی ها می خواهیم واقع بین باشند تا ابتدا به برجام بازگردیم، سپس متوجه خواهیم شد چه زمان و چگونه می توانیم در مورد این موضوعات و یا موضوعات دیگر بحث کرد".
زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیش از این گفته بود که: "کوتاهترین راه برای باگرداندن دوباره توافق هسته ای از طریق بازگشت دوسویه واشنگتن و تهران به تعهدات آنها که توسط برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، بدون ضمائم و استثناء تعیین شده است، می گذرد. روسیه قصد دارد از هر طریق ممکن در این امر مشارکت داشته باشد."

بِنِت:‌ به هر قیمتی مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شویم
 «نفتالی بنت» نخست وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه گفت که تل آویو می‌خواهد با متحدان علیه ایران همکاری کند اما مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود حتی اگر باید به تنهایی اقدام کند.
وی که با شبکه 12 رژیم صهیونیستی مصاحبه می‌کرد، افزود: « ما به دوستانمان در آمریکا و همچنین کشورهای منطقه، برنامه اقدام را ارائه دادیم و ما خرسند خواهیم بود که در کنار اقدامات مستقل ما، شرکای ما نیز اقدام کنند».
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه این مصاحبه گفت: «در هر صورت، مسئولیت اینجاست و ما به هر قیمت، مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهیم شد».
رژیم صهیونیستی تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای در منطقه غرب آسیا بوده و بر اساس برخی گزارش‌‌ها، این رژیم در زرادخانه خود بین 200 تا 300 کلاهک هسته‌ای را نگهداری می‌کند.
از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تا کنون از امضای پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) خودداری کرده است و به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اجازه بازرسی از تاسیسات خود را نمی‌دهد این در حالی است که ایران عضو این پیمان است و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تا کنون انحرافی را در برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گزارش نداده‌اند.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه مصاحبه خود با شبکه 12 این رژیم در پاسخ به سوالی درباره انتقادها از «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر سابق این رژیم درباره تلاش‌هایش علیه ایران گفت: «تصویر کامل این موضوع بسیار سخت است که نادیده گرفته می‌شود اما من معتقدم زمانی که یک مشکل وجود دارد، نباید توپ را به سوی یکی دیگر پرتاب کرد. مشکلات را به ارث برده باشید یا نه،‌ باید حل شود».
نخست وزیر رژیم صهیونیستی اضافه کرد: «دولت اسرائیل شرایطی را به ارث برده که ایران در نزدیک‌ترین نقطه خود به بمب قرار دارد. شکاف بین سخنان و اظهارات (نتانیاهو) و اقدامات بسیار زیاد است».
بنت با اشاره به تصویری که نتانیاهو در یکی از سخنرانی‌های خود در مجمع عمومی سازمان ملل درباره برنامه هسته‌ای ایران به تصویر کشیده بود،‌ گفت: «ارائه‌ای که وی (نتانیاهو) درباره بمب و خط قرمز داشت را به یاد می‌آورید؟ ایران مدت‌هاست که از آن عبور کرده است».
البته نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در تصویری که در سخنرانی خود در سازمان ملل ارائه کرده بود،‌ خط قرمز را بر روی غنی سازی 90 درصد قرار داده بود، نقطه‌ای که برای ساخت بمب به آن نیاز است و تا کنون نه تهران و نه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیدن به این سطح از غنی‌سازی را در ایران اعلام نکرده‌اند.
انتظار می‌رود که بنت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در روز 27 سپتامبر به سخنرانی بپردازد.

اولیانوف در شورای حکام: خواستار بازگشت هرچه سریعتر همه طرف‌ها به اجرای کامل برجام هستیم
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش گفت که دیدار مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاثیر ثبات ساز به موقع و عملی داشته است.
وی که در نشست مجازی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صحبت می‌کرد، افزود: «شورای حکام باید دیدار مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران را در نظر داشته باشد. این دیدار به حذف شکاف ارتباطی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کمک کرد و مذاکرات با دولت جدید ایران را ایجاد کرده و در این دیدارها بر قصد تهران برای ادامه این مذاکرات تاکید شد».
اولیانوف در ادامه سخنانش اضافه کرد:‌«سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران گواه این واقعیت بود که مذاکره و دیپلماسی می‌تواند پیچیده‌ترین مسائل را حل کند».
وی با هشدار در این باره که جایگزین مذاکره بسیار خطرناک است، گفت: «به همین دلیل است که روسیه از برنامه جامع اقدام مشترک حمایت می‌کند و بازگشت هر چه سریعتر تمامی طرف‌ها به اجرای کامل آن را خواستار است».

آلمان فردی را به اتهام کمک به گسترش برنامه هسته‌ای ایران بازداشت کرد
 دادستان فدرال آلمان روز سه‌شنبه گزارش داد که یک دوتابعیتی ایرانی-آلمانی با نام الکساندر جی به اتهام ارسال تجهیزات یه یک شرکت تحت تحریم اتحادیه اروپا در ارتباط با برنامه هسته‌ای و موشکی ایرانی بازداشت شده است‌.
این دادستان تایید کرد که پلیس دفاتر و آپارتمان‌های مظنون در 11 مکان مختلف در آلمان را جست‌وجو کرده است.
گفته می‌شود که الکساندر تجهیزاتی به ارزش 1.1 میلیون یورو را به یک شخص ایرانی که شرکتش توسط اتحادیه اروپا تحریم شده، ارسال کرده است.

افشای مقام‌ ارشد نظامی: از دستور حمله هسته‌ای ترامپ تمرد کنید
در کتابی که به تازگی نوشته شده ادعا شده «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا دو روز بعد از آشوب‌های 6 ژانویه مقام‌های ارشد نظامی را جمع کرده و از آنها خواسته از گرفتن هر گونه دستور احتمالی از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا برای آغاز حمله هسته‌ای اجتناب کنند.
 در کتابی که به تازگی نوشته شده ادعا شده «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا دو روز بعد از آشوب‌های 6 ژانویه مقام‌های ارشد نظامی را جمع کرده و از آنها خواسته از گرفتن هر گونه دستور احتمالی از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا برای آغاز حمله هسته‌ای اجتناب کنند.
این ادعاها در کتابی به نام «Peril» (به معنی «خطر») که دو نفر از خبرنگاران سی‌ان‌ان به نام‌های «باب وودوارد» و «رابرت کوستا» آن را به تازگی به رشته نگارش درآورده‌اند مطرح شده است.
شبکه خبری سی‌ان‌ان بر اساس بخش‌هایی از این کتاب نوشته میلی از حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره در روز 6 ژانویه «به شدت شوکه» شده و اطمینان داشته که کارکردهای عقلانی ترامپ بعد از نتایج انتخابات به شدت تضعیف شده است.
طبق آنچه در کتاب مطرح شده میلی به فرماندهان ارشد نظامی گفته است: «هیچ‌وقت نمی‌توان فهمید چه اتفاقی باعث می‌شود رئیس‌جمهور جوش بیاورد.»
سی‌ان‌ان می‌گوید دیدار رابرت میلی با مقام‌های ارشد پنتاگون روز 8 ژانویه 2021 (دو روز بعد از حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره) به صورت مخفیانه برگزار شده است.
او در آن جلسه خطاب به فرماندهان ارشد نظامی گفته از هیچ کس دستوری برای اقدام نظامی نگیرند مگر اینکه او هم جزئی از فرایند تصمیم‌گیری بوده باشد. وی گفت: «مهم نیست چه چیزی به شما گفته می‌شود شما این روال را دنبال کنید و [اطمینان حاصل کنید] که من جزئی از فرایند تصمیم‌گیری بوده‌ام.»

اولیانوف: در مذاکرات وین قبل از انتخابات ایران، 90 درصد مسائل حل شده بود
اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه در وین به روزنامه کامرسانت چاپ مسکو گفته است که 90 درصد مسائل در مذاکرات حل و فصل شده بود، اما پس از انتخابات ایران، همه چیز متوقف شد.
روزنامه کامرسانت چاپ مسکو به نقل از «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان های بین المللی در وین نوشت که در مذاکرات وین، قبل از انتخابات ایران 90 درصد مسائل حل شده بود.اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه در وین به کامرسانت گفته است که 90 درصد مسائل در مذاکرات حل و فصل شده بود، اما پس از انتخابات ایران، همه چیز متوقف شد.
او همچنین گفته که نتایج سفر گروسی مثبت بوده و این بدین معناست که مانعی در مسیر ادامه مذاکرات وجود ندارد. این مقام روس همچنین افزود که با توافق اخیر آژانس و ایران، از بروز خطری جدی جلوگیری شده است.
اولیانوف در ادامه ابراز امیدواری کرد که مذاکرات تا دو هفته ی دیگر شروع شود.

اروپا: ایران بدون تاخیر بیشتر به مذاکرات برگردد
نماینده اتحادیه اروپا در سازمان های بین المللی در وین در بیانیه ای در شورای حکام ضمن تاکید بر اهمیت توافق هسته ای و حمایت کشورها از اجرای کامل آن، با استناد به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بیان مواضع اتحادیه اروپا درباره تحولات اخیر برنامه هسته ای ایران پرداخت.
به گزارش  پایگاه اینترنتی  هیئت اتحادیه اروپا در سازمان های بین المللی در وین، نماینده دائمی اتحادیه اروپا در وین در بیانیه ای درباره ی نظارت و راستی آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه برنامه هسته ای ایران، مطرح کرد: اتحادیه اروپا در این برهه حساس بر تعهد راسخش نسبت به حمایت مداوم از اجرای کامل و موثر برجام(توافق هسته ای) تاکید کرده و مصمم است به فعالیت با جامعه جهانی برای حفظ این توافق دارای اهمیت راهبردی برای ساختار عدم اشاعه تسلیحات هسته ای جهانی، ادامه دهد. اتحادیه اروپا از تمامی کشورها می خواهد از اجرای آن طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل حمایت کنند. 
در ادامه این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا از اقدامات متمرکز در کمیسیون مشترک برجام و تماس های نماینده عالی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام با تمامی شرکای مرتبط حمایت می کند. اکنون، از سرگیری مذاکرات در راستای بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و بازگشت ایران به اجرای کامل و هر چه سریع تر برجام، بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. بنابراین، اتحادیه اروپا از ایران می خواهد بدون تاخیر بیشتر به مذاکرات[احیای توافق هسته ای] وین بازگردد. این موضوع با توجه به توسعه پویای فعلی برنامه هسته ای ایران در حالی که نظارت و راستی آزمایی آژانس به طور جدی تضعیف شده است، اهمیت ویژه ای دارد. 
بیانیه نماینده اتحادیه اروپا همچین مطرح می کند: اتحادیه اروپا مسائل مرتبط با خروج یک جانبه آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم ها توسط آن را تصدیق می کند. در کنار اجرای کامل و راستی آزمایی شده ی تعهدات هسته ای از سوی ایران، لغو تحریم های هسته ای یک بخش ضروری از توافق است. اتحادیه اروپا مایل است تاکید کند که تعهداتش را کاملا انجام داده است، از جمله در زمینه لغو تحریم ها تحت برجام. 
در ادامه این بیانیه آمده است: شفافیت یکی از ارکان مهم برجام است. از این رو، اتحادیه اروپا درباره تصمیم ایران در 23 فوریه 2021 برای به تعلیق در آوردن اجرای اقدامات شفاف سازی مقرر در برجام و پروتکل الحاقی که منجر به کاهش چشم گیر دسترسی آژانس و نظارت آن بر تاسیسات، فعالیت ها و اطلاعات مرتبط شده است، نگرانی عمیق خود را ابراز می دارد. علاوه بر این، ایران توضیحات بروزی ارائه نداده است و آژانس قادر نبوده است طبق پروتکل الحاقی، دسترسی تکمیلی به تاسیسات هسته ای ایران پیدا کند. 
نماینده اتحادیه اروپا در بخش دیگری از بیانیه اش درباره فعالیت هسته ای با اشاره به اقداماتی از جمله نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در برخی تاسیسات هسته ای ایران و افزایش سطح و ذخایر غنی سازی اورانیوم مطرح کرد: اتحادیه اروپا نگرانی بزرگی نسبت به اقدامات مداوم و ناسازگار ایران نسبت به برجام در زمینه فعالیت های تحقیق و توسعه دارد. برخی از این اقدامات هیچ توجیه غیرنظامی باورپذیری ندارند. 
بیانیه اتحادیه اروپا در این راستا می افزاید: ما قویا از ایران می خواهیم تمانی اقدامات ناسازگار با برجام را به حالت قبل بازگرداند و بدون تاخیر به اجرای کامل آن از جمله در زمینه اقدامات شفاف سازی بازگردد و از اقدامات شرکای برجام در پرداختن با تمامی مسائل تحت چارچوب برجام حمایت کند. 

واکنش آژانس اتمی به تشدید تدابیر امنیتی در سایت‌های هسته‌ای ایران
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به افزایش تدابیر امنیتی در برخی سایت‌های هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.
 در پی تشدید اقدامات امنیتی ایران در تاسیسات هسته‌ای روزنامه وال استریت ژورنال ادعاهای بی‌اساسی را علیه ایران درباره این اقدامات مطرح کرد.
در حالیکه کاظم غریب آبادی نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که بازرسان آژانس به تدریج خود را با این قواعد و مقررات جدید وفق داده اند، بر اساس گزارش رویترز، آژانس بین المللی انرژی اتمی در واکنش به خبر وال استریت ژورنال اعلام کرد که درباره افزایش تدابیر امنیتی با ایران به گفت‌وگو پرداخته و پس از این رایزنی اقدام مشابهی اتفاق نیفتاده است.

اطهارات گروسی در نخستین روز نشست شورای حکام
رافائل گروسی در روز نخست نشست فصلی شورای حکام در بخش افتتاحیه و سپس در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره ایران سخن گفت که بخش های قابل توجهی از سخنان وی از سوی رسانه های خارجی و غربی پوشش داده شد و بخش هایی مسکوت گذاشته شدند.
 مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه هفته جاری در سخنانش در نشست شورای حکام تاکید کرد: من هیچ قولی در مورد ذرات اورانیوم کشف شده (از طرف ایرانی) دریافت نکردم. 
وی در پاسخ به سوالی در مورد خرابکاری در کرج اظهار کرد: به عنوان مدیرکل آژانس، هرگونه خشونتی را محکوم می کنم. 
مدیرکل آژانس در بخشی دیگر از سخنانش تاکید کرد: آنچه که در گزارش من در مورد کامل و صحیح بودن اظهارنامه‌های ایران (با توجه به آلودگی‌های یافت شده) آمده، به این معنا نیست که برنامه ایران صلح‌آمیز نیست. آنچه که در گزارش من آمده، بدین معناست که سوالاتی وجود دارد.
وی با اشاره به غنی‌سازی 60 درصدی در ایران گفته است: با این سطح از غنی‌سازی که البته حق آنان (ایران) هست، ما باید یک بازرسی و راستی آزمایی متناسبی داشته باشیم.
گروسی درباره مذاکراتش با طرف ایرانی یک روز قبل از نشست شورای حکام گفت: تفاهم روز یکشنبه من با سازمان انرژی اتمی به معنی تمدید تفاهم سه ماهه فوریه 2021 نیست. دولت جدید و قبلی به دنبال تمدید این تفاهم نبوده و نیستند.
همچنین مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگاران بعد از برگشت از تهران در وین گفته بود: سفر بسیار سازنده‌ای به تهران داشتم که به ادامه کار در مسیر صحیح کمک می کند.
وی در مورد طرح موضوعات پادمانی گفته بود: هیچ کس نمی‌تواند از من انتظار داشته باشد که در یک سفر 10 ساعته این موضوعات را حل کنم. در این سفر، یک موضوع فوری داشتیم که حل و فصل شد. برای سایر موضوعات، باید چارچوبی تنظیم شود و این یک کار دیپلماتیک است و ممکن است زمان‌بر باشد. اکنون با انجام این سفر، کشورهای عضو شورای حکام اطلاعات جدیدی در دسترس دارند. به نظرم، ما مدیریت کردیم تا مهمترین موضوع که در مورد از دست دادن اطلاعات بود را اصلاح کنیم.

نظر شما