شناسهٔ خبر: 49560297 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

گروسی در اولین روز نشست شورای حکام چه گفت؟

رافائل گروسی در روز نخست نشست فصلی شورای حکام در بخش افتتاحیه و سپس در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره ایران سخن گفت که بخش های قابل توجهی از سخنان وی از سوی رسانه های خارجی و غربی پوشش داده شد و بخش هایی مسکوت گذاشته شدند.

صاحب‌خبر -

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه هفته جاری در سخنانش در نشست شورای حکام تاکید کرد: من هیچ قولی در مورد ذرات اورانیوم کشف شده (از طرف ایرانی) دریافت نکردم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد خرابکاری در کرج اظهار کرد: به عنوان مدیرکل آژانس، هرگونه خشونتی را محکوم می کنم.

مدیرکل آژانس در بخشی دیگر از سخنانش تاکید کرد: آنچه که در گزارش من در مورد کامل و صحیح بودن اظهارنامه‌های ایران (با توجه به آلودگی‌های یافت شده) آمده، به این معنا نیست که برنامه ایران صلح‌آمیز نیست. آنچه که در گزارش من آمده، بدین معناست که سوالاتی وجود دارد.

وی با اشاره به غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران گفته است: با این سطح از غنی‌سازی که البته حق آنان (ایران) هست، ما باید یک بازرسی و راستی آزمایی متناسبی داشته باشیم.

گروسی درباره مذاکراتش با طرف ایرانی یک روز قبل از نشست شورای حکام گفت: تفاهم روز یکشنبه من با سازمان انرژی اتمی به معنی تمدید تفاهم سه ماهه فوریه ۲۰۲۱ نیست. دولت جدید و قبلی به دنبال تمدید این تفاهم نبوده و نیستند.

همچنین مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگاران بعد از برگشت از تهران در وین گفته بود: سفر بسیار سازنده‌ای به تهران داشتم که به ادامه کار در مسیر صحیح کمک می کند.

وی در مورد طرح موضوعات پادمانی گفته بود: هیچ کس نمی‌تواند از من انتظار داشته باشد که در یک سفر 10 ساعته این موضوعات را حل کنم. در این سفر، یک موضوع فوری داشتیم که حل و فصل شد. برای سایر موضوعات، باید چارچوبی تنظیم شود و این یک کار دیپلماتیک است و ممکن است زمان‌بر باشد. اکنون با انجام این سفر، کشورهای عضو شورای حکام اطلاعات جدیدی در دسترس دارند. به نظرم، ما مدیریت کردیم تا مهمترین موضوع که در مورد از دست دادن اطلاعات بود را اصلاح کنیم.

به گزارش ایسنا، در یکی دو هفته اخیر کشورهای اروپایی با همراهی آمریکا تلاش کردند تا با سوءاستفاده از نشست شورای حکام، فضای این نشست را برای ایران متشنج سازند. ایران بر اساس مصوبه مجلس برای لغو تحریم ها، نظارت های فراپادمانی طبق برجام را لغو کرد با این حال در بخش هایی همکاری ها طبق نظر ایران ادامه یافت. از آنجایی که مهلت این همکاری ها نیز پایان یافته است آژانس درخواست داشت تا نظارت ها در چارچوب توافق ها ادامه یابد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز شنبه هفته جاری در سفری یک روزه به تهران با رییس سازمان انرژی اتمی دیدار کرد که هر دو طرف مذاکرات خود را سازنده و مثبت خواندند.

در بیانیه پایانی مشترکی دو طرف نتایج مذاکراتشان را تشریح کردند:

دو طرف، روح همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فی‌مابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار دادند.

در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فی‌مابین، طرفین تصمیم گرفتند دیدارهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند. در همین راستا، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران  در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس با مدیرکل دیدار خواهد کرد و مدیرکل نیز در آینده نزدیک به تهران سفر خواهد نمود تا مشورت‌های سطح بالا با هدف تقویت همکاری‌های میان ایران و آژانس در حوزه های مختلف و بحث درخصوص موضوعات فعلی مورد علاقه متقابل، با دولت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

به بازرسان آژانس اجازه داده می شود تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام نمایند. چگونگی و زمان انجام این اقدام، مورد توافق دو طرف قرار گرفت./ ایسنا 

برچسب‌ها:

نظر شما