شناسهٔ خبر: 49557770 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش مکتوب:

بازگشایی مدارس؛ تکلیف سلامتی دانش‌آموزان چه می‌شود؟

خبرگزاری صداوسیما

در حالی که زمزمه‌های بازگشایی اجباری مدارس شدت گرفته است، والدین همچنان نگران سلامتی دانش آموزان خود هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمامرکز یزد ،چند روزی ست که خبر حضوری شدن مدارس از رسانه‌ها به گوش می‌رسد؛ خبری که، چون قند، کام معلمان را شیرین، اما مذاق والدین را تلخ کرده است.

کمرئی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش️ به تازگی گفته بازگشایی مدارس از آبان با اطمینان از سلامت دانش آموزان آغاز می‌شود و به تدریج گسترش می‌یابد. خبر‌های دیگر هم حاکی از آن است که مسئولان امسال توجه جدی تری به حضور دانش آموزان در مدرسه دارند. به این ترتیب شاید بتوان گفت بازگشایی مدارس امسال حتمی‌تر از گذشته اتفاق خواهد افتاد. اما این بازگشایی تا چه حد در جامعه مقبول واقع خواهد شد؟ آیا بازگشایی اجباری با استقبال والدین روبرو می‌شود یا باز هم مثل سال گذشته شاهد ترک تحصیل بسیاری از دانش آموزان خواهیم بود؟بازگشایی مدارس؛ وتکلیف سلامتی دانش آموزان چه می‌شود؟

دلتنگی برای مدرسه
سری به چند مدرسه می‌زنم تا حال و هوای این روز‌های مدارس را بیشتر درک کنم.
خانم زارع، معلم یکی از دبستان‌های دخترانه یزد است. او گفت من و دیگر معلمان، دلمان برای مدرسه و دانش آموزان تنگ شده و از حضوری شدن مدارس، خوشحالیم و برای رسیدن ماه مهر لحظه شماری می‌کنیم.
زارع در حالی این گونه سخن می‌گوید که هیچ فاصله گذاری در مدرسه دیده نمی‌شود؛ انگار مدرسه هیچ تفاوتی با قبل از تعطیلی کرونا نکرده است. برنامه کلاسی نصب شده روی دیوار، وسایل آزمایشگاه، چرتکه و وسایل آموزشی، خاک خورده اند، نیمکت‌ها و صندلی‌ها سرجای سابقشان هستند و هیچ علامت گذاری نشده اند.
به یکی دیگر از مدرسه‌های کرونا زده یزد رفتم. جایی که انگار یک جنگ بزرگ آن را تعطیل کرده است. دهقان معاون این مدرسه می‌گوید قبل از واکسیناسیون، ما تمایلی برای بازگشایی مدارس نداشتیم و نگران کرونا بودیم، اما حالا که همگی واکسن زده ایم، نگرانی هایمان کم شده است. به نظر می‌رسد که علاوه بر خانم زارع، همه کارکنان آموزش و پرورش هم این روز‌ها خیالشان از بابت کرونا راحت است، چراکه به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان، هشتاد درصد فرهنگیان دز اول واکسن خود را تزریق کرده اند و در مرحله دوم واکسیناسیون که از پنجم شهریور ماه آغاز شده است. همه فرهنگیان واکسینه می‌شوند.
در مدرسه با چند دانش آموز به صورت مجازی صحبت کردم و از حرفهایشان فهمیدم که آن‌ها هم از تعطیلات طولانی مدت، حسابی خسته شده اند و دلشان می‌خواهد به مدرسه بازگردند.بازگشایی مدارس؛ وتکلیف سلامتی دانش آموزان چه می‌شود؟
در مورد آماده سازی مدارس برای شروع تحصیلی با رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش هم صحبت کردم. خلیلی می‌گوید: تاکنون ۹۰ درصد مدارس استان از نظر رعایت نکات بهداشتی، آماده بازگشایی هستند و مابقی هم تا ابتدای مهرماه آماده می‌شوند.

شادی که جایگزین روز‌های شاد مدرسه نمی‌شود
روی دیگر قضیه برنامه مجازی شاد است برنامه‌ای که در طول سال گذشته بستری برای معلمان شده تا به دانش آموزان آموزش مجازی بدهند. فضایی با عنوان شاد که بیشتر مایه دردسر و ناراحتی کاربرانش شده و تا رسیدن به شادی واقعی دانش آموزان فاصله زیادی دارد، مشکلاتی که تا به حال بار‌ها در فضای مجازی شنیده ایم و حتی برخی از والدین را از تحصیل فرزندشان پشیمان کرده است.
مریم، دانش آموز سال آخر دبیرستان است، او گفت، چون سال آینده، سال کنکورم هست، احتیاج به کلاس، درس و معلم دارم و اصلا با فضای شاد نمی‌توانم آنطور که باید درس را یاد بگیرم. مادر یکی از دانش آموزان هم در تماسی که با او داشتم گفت فرزند من کلاس چهارم ابتداییست و اصلا با آموزش در فضای مجازی موافق نیستم در این مدت بار درس و مشق او بر عهده من بوده و علاوه بر مادری باید معلم او هم باشم علاوه بر آن این فضا بیشتر برای دانش آموزان کاربرد آموزشی دارد و از پرورش دانش آموزان غافل شده اند. یکی دیگر از مادران یزدی هم گفت ما اگر معلمی بلد بودیم که می‌رفتیم معلم می‌شدیم این کار‌ها برای ما خیلی سخت است، کار و دغدغه‌های خانه یک طرف، حرص خوردن و آموزش فرزند هم از یک طرف دیگر ما را به شدت خسته کرده است.بازگشایی مدارس؛ وتکلیف سلامتی دانش آموزان چه می‌شود؟
با اینکه به ظاهر تدریس در خانه کار ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما معلمان هم از این وضع ناراضی هستند. خانم رضایی از معلمان مدرسه ابتدایی سرعت پایین اینترنت را از موانع آموزش بر می‌شمارد.

آقای جعفری از معلمان مقطع متوسطه هم به موضوع عدم تمرکز دانش آموز اشاره می‌کند و دردسر‌های آماده و ارسال کردن محتوای آموزشی را از دیگر مشکلات فضای شاد می‌داند.
بازگشایی مدارس و آشوب دل والدین
درست است که معلمان از بازگشایی مدارس خوشحالند و دانش آموزان هم از خانه نشینی به ستوه آمده اند، اما همزمان با اوج گیری شیوع کرونا و موج پنجم این بیماری مرگبار، خبر بازگشایی مدارس برای والدین چندان خبر مثبتی نیست و در دل آن‌ها آشوبی به پا کرده است. والدینی که بار‌ها به شکل‌های مختلف نگرانی هایشان را ابراز کرده اند. یکی از والدین دانش آموزان در مصاحبه‌ای تلفنی گفت درست است که از آموزش مجازی خسته شده ام، اما هرگز راضی نمی‌شوم با این شرایط فرزندم به مدرسه برود.

مسئولان چه تضمینی می‌کنند که فرزندم در مدرسه کرونا نگیرد؟ مادر دیگری هم گفت زمانی که کرونا نبود، بچه‌ها چند بار در مدرسه سرما می‌خوردند یا بیماری‌های دیگری می‌گرفتند؛ حالا که کرونا ویروس کشنده‌ای هم هست و قدرت سرایت بالایی هم دارد. به نظرم هنوز برای بازگشایی مدارس زمان مناسبی نیست.بازگشایی مدارس؛ وتکلیف سلامتی دانش آموزان چه می‌شود؟

وقتی کرونا باعث ترک تحصیل می‌شود
وقتی والدین از سلامت فرزندانشان بیم داشته باشند آن‌ها را به مدرسه نمی‌فرستند و ترک تحصیل در چنین شرایطی یکی دیگر از تبعات بازگشایی مدارس می‌شود. ترس از کرونا باعث شد که سال گذشته برخی از والدین فرزندشان در مدرسه ثبت نام نکنند. بر اساس آمار آموزش و پرورش استان یزد ، سال گذشته هزار و ۲۰۰ دانش آموز ورودی پایه اول استان از تحصیل بازمانده اند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان علت بازماندن این دانش آموزان را دلایلی نظیر ترس از بیماری کرونا و ناتوانی جسمی و نبود قابلیت آن‌ها در تحصیل اعلام کرده است.
حالا آموزش و پرورش اعلام کرده است دانش آموزانی که امسال هم در مدرسه ثبت نام نکنند باید در مدارس بزرگسال تحصیل کنند. سرنوشت غم انگیزی که هیچ کدام از والدین فکرش را هم نمی‌کرد به آن دچار شود.

موحدی فرد، مدیرکل آموزش و پرورش استان می‌گوید، در سال تحصیلی جدید،  ۱۹۷۹ مدرسه در استان فعالیت خود را آغاز می‌کنند و باید ۲۷۱ هزار دانش آموز مشغول به تحصیل شوند.بازگشایی مدارس؛ وتکلیف سلامتی دانش آموزان چه می‌شود؟
با شرایط پیش رو و عدم همراهی والدین برای تحصیل حضوری و از طرفی مشکلات برنامه شاد و فقدان تجهیزات لازم برای استفاده از این برنامه برای خانواده‌های کم بضاعت به نظر می‌رسد شماری از والدین از فرستادن فرزندانشان به مدرسه جلوگیری کنند و متاسفانه باز هم با پدیده‌ای به نام ترک تحصیل کرونایی مواجه شویم.

حلقه مفقوده سلامتی و بازگشایی مدارس
در حالی که نگرانی والدین از بازگشایی مدارس به علت شیوع کرونا کاملا طبیعی و موجه است، به نظر می‌رسد تنها راهکار و حلقه مفقوده در مسیر توجه به این دغدغه و بازگشایی مدارس پر کردن شکاف واکسیناسیون باشد.

به نظر می‌رسد برای پیشگیری از مشکلات تحصیل دانش آموزان، تنها راه ممکن، تسریع در امر واکسیناسیون است تا جامعه به نوعی ناگیرایی دست یابد. موضوعی که معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان بر آن صحه می‌گذارد. دهقانی می‌گوید خوشبختانه روند واکسیناسیون در استان با ورود محموله‌های جدید واکسن شتاب گرفته است.

او می‌افزاید جمعیت هدف استان برای واکسیناسیون ۸۳۰ هزار نفر است که تا کنون ۴۱ درصد از این گروه، واکسن کرونا را دریافت کرده اند و امیدواریم بزودی اکثریت جمعیت استان واکسینه شوند.

تحصیل دانش آموزان، تکلیف دشوار مسئولان
همیشه این معلم‌ها هستند که به دانش آموزانشان تکلیف می‌دهند حالا، اما دانش آموزان تکلیف مهمی را متوجه مسئولان کرده اند. چه کنیم تا هم سلامتی دانش آموزان حفظ شود و هم تحصیل دانش آموزان با خدشه مواجه نشود؟
اگر چه مسئولان در پاسخ به این تکلیف، تلاش خود را در زمینه واکسیناسیون همگانی به کارگرفته اند؛ اما با این حال هنوز زمان قطعی برای واکسینه شدن همه افراد جامعه اعلام نشده است و کسی نمی‌داند که این روند قرار است تا کی طول بکشد.
حالا مدرسه‌ها دلتنگ‌تر از همیشه آغوش خود را به روی دانش آموزان گشوده اند، دانش آموزان دلتنگ هم آرزوی نشستن روی نیمکت‌ها و نفس کشیدن در هوای مدرسه را دارند. در این بین نگرانی‌های والدین از شیوع کرونا همچنان مانعی برای این وصال است.
در چنین حالی، به نظر می‌رسد تا زمانی که واکسیناسیون همه گیر نشود و موج پنجم کرونا مهار نشود باید همچنان شاهد تعطیلی مدارس و ادامه روند آموزش مجازی باشیم چرا که بیش از هر چیز آن چه مهم است و اولویت دارد حفظ سلامتی دانش آموزان است.

نویسنده : زهرا گنجعلی 

نظر شما