شناسهٔ خبر: 49557613 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سردرگمی مردم با عدم لغو منع تردد شبانه/ چه کسانی در شب تردد کنند، جریمه نمی‌شوند؟

اعلام خبر لغو و عدم لغو طرح منع تردد شبانه و ثبت جریمه مردم را سردرگم کرد، این در حالی است که مراکز واکسیناسیون شبانه روزی شده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، طرح منع تردد شبانه به عنوان یکی از طرح های کرونایی در کشور اجرایی شد، این طرح به جهت جلوگیری از برگزاری مهمانی و دورهمی های خانواده و شبانه در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شده بود، این طرح در ابتدا از ساعت 21 تا 4 بامداد بود که ساعت آن کاهش پیدا کرد و به 22 تا 3 بامداد تغییر کرد  و هر کسی در این ساعات منع تردد شبانه با خودرو در سطح شهر تردد می‌کرد مشمول جریمه 200 هزار تومانی می‌شد.

به دنبال شبانه روی شدن واکسیناسیون بسیاری در فضای مجازی نوشتند که چگونه امکان تردد به مراکز واکسیناسیون شبانه روزی ممکن است وقتی که منع تردد شبانه وجود دارد و افراد در صورتی که به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند جریمه می شوند.

لغو طرح تردد شبانه از 21 شهریور ماه

20 شهریور ماه، زالی فرمانده مدیریت مقابله با کرونا در استان تهران از پیشنهاد تعلیق سه هفته ای منع تردد شبانه خبر داد و گفت: پیشنهاد تعلیق سه هفته ای منع تردد شبانه را در تهران با هدف انجام واکسیناسیون شبانه روزی به نهادهای ذیربط داده ایم.

21 شهریور ماه، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: ما با توجه به افزایش سرعت واکسیناسیون و راه اندازی مراکز تزریق شبانه روزی واکسن، منع تردد شبانه را لغو کردیم البته این بدان معنا نیست که مردم به مهمانی بروند و در خیابان ها بچرخند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: از مردم درخواست داریم فقط برای تزریق واکسن شب‌ها تردد کنند و بدانند که تزریق واکسن به معنای ایمن شدن کامل و ماسک نزدن نیست و همچنان باید از حضور در مهمانی‌ها و تجمعات پرهیز کرد.

اعلام خبر لغو ممنوعیت تردد شبانه از سوی ستاد ملی کرونا افزایش ترافیک در معابر شهری را در بر داشت و شاهد ترافیکی و شلوغی بودیم و به نظر  می رسید که مردم این لغو ممنوعیت تردد را به معنای آزادی تردد دانسته بودند و در سطح شهر تردد داشتند که تصویر سطح شهر تهران را در شب دوم پس از اعلام لغو تردد شبانه در زیر می‌بینید.

تهران پس از لغو منع تردد شبانه

پلیس: لغو طرح منع تردد شبانه به این پلیس ابلاغ نشده است

اما ماجرا از انجایی جالب شد که مردم در سطح شهر تردد کردند و با وجود خبر لغو منع تردد شبانه جریمه شدند و اینجا بود که پلیس از عدم ابلاغ این موضوع خبر داد و ثبت جریمه های ۲۰۰ هزارتومانی تردد، بر سردرگمی مردم افزوده است.

سید ابوالفضل موسوی پور جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت گفت: هیچ ابلاغیه‌ای در مورد لغو طرح منع تردد شبانه به این پلیس ابلاغ نشده است.

 جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی درباره لغو طرح منع تردد شبانه در پایتخت گفت: هیچ نامه و ابلاغیه مکتوبی در این خصوص و از  سوی ستاد راهور ناجا به پلیس راهور تهران بزرگ ابلاغ نشده است.

سردار سید تیمور حسینی جانشین پلیس راهور ناجا در این خصوص که آیا لغو ممنوعیت تردد شبانه فقط مختص شهرهایی است که طرح واکسیناسیون شبانه روزی در آنها اعمال می‌شود یانه؛ بیان کرد: تا زمانی که ابلاغیه به پلیس واصل نشود نمی‌توانیم در این زمینه اظهار نظر و اطلاع رسانی کنیم.

 لغو منع تردد شبانه

واکسینه شده‌ها در طرح منع تردد شبانه جریمه نمی‌شوند

سردرگمی مردم و بلاتکلیفی تا دیروز ادامه داشت تا اینکه وزیر کشور اعلام کرد که طرح منع تردد شبانه لغو نشده است و فقط افرادی که به مراکز واکسیناسیون تردد کنند با هماهنگی مرکز واکسیناسیون، وزارت بهداشت و پلیس جریمه نخواهند شد.

احمد وحیدی وزیر کشور گفت: میزان اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی بعضا مورد رضایت نیست و باید تلاش شود که در شرایط بهتری قرار بگیرد و قرارگاه موظف شد که مسأله را پیگیری کند.در این زمینه ابهام وجود داشت؛ منع تردد که مصوبه ستاد کروناست هم‌چنان برقرار است و برای دو شبی که ممکن است برخی دچار ابهام بودند، جریمه اعمال نخواهد شد.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره امکان لغو منع تردد، تصریح کرد: باید به شرایط بهتری برسیم و هنوز عدد و شرایط بیماری هنوز قابل توجه است و منع تردد ادامه خواهد داشت.

حسین ذوالفقاری رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در تشریح موضوع برداشته شدن منع تردد شبانه گفت: مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا در این خصوص تغییر نکرده است و کماکان منع تردد شبانه اعمال خواهد شد.

وی افزود: اما آنچه که در جهت حل مشکل برای زدن واکسن افراد به صورت شبانه مدنظر قرار گرفته است به این شکل است که هماهنگی شد افرادی که برای زدن واکسن به مراکز شبانه روزی مراجعه می کنند توسط وزارت بهداشت لیست آنها به راهنمایی و رانندگی اعلام می شود تا اگر جریمه ای اعمال شده نسبت به حذف جریمه اقدام شود لذا از این منظر مشکلی وجود ندارد.

 منع تردد شبانه

تکلیف کسانی که جریمه شدند، چیست؟

در این بین این سوال برای بسیاری مطرح شد که تکلیف افرادی که در دو روز پس از اعلام لغو منع تردد شبانه در سطح شهر تردد کردند و جریمه شدند، چیست؟ که جانشین پلیس راهور ناجا  در این مورد سخن گفته است.

سردار سید تیمور حسینی جانشین پلیس راهور ناجا  تصریح کرد: پلیس بر اساس ابلاغیه عمل می‌کند و هر زمان که ابلاغیه به پلیس واصل شود قابل اجراست.

وی در پاسخ به این سوال که اگر بر فرض مثال ۲۵ شهریور ابلاغیه به پلیس واصل شود تکلیف تردد مردم در روزهای گذشته که به واسطه خبر لغو محدودیت تردد از سوی ستاد کرونا در خیابان ها تردد داشته‌اند چه می‌شود، گفت: به طور مثال اگر ابلاغیه ۲۵ شهریور به پلیس واصل شود و در ابلاغیه قید شده باشد که از ۲۰ شهریور قاعده منع تردد ملغی شود اطلاعات ثبت شده از تخلفات اعمال نمی‌شود؛ بر همین اساس دیتا های مربوط به چند شبی که به دلیل عدم وصول ابلاغیه ذخیره شده بود پاک می‌شود.

بر این اساس به نظر  می‌رسد که در ابتدا قرار بوده منع تردد شبانه به طور کامل لغو شود اما پس از لغو با حجم بالایی تردد شبانه و ترافیک در سطح کلانشهرها مواجه بودیم که این مورد باعث شد لغو طرح اجرایی نشود و با این فرمول که افراد پس از مراجعه به مراکز واکسیناسیون پلاک خود را اعلام کنند تا از طریق وزارت بهداشت و پلیس مشمول جریمه نشوند و جریمه ثبت شده برای آنها از سیستم پلیس حذف شود، هر چند بسیاری اعتقاد دارند این طرح با شرایط کنونی تاثیر زیادی در پیشگیری از کرونا ندارد.

انتهای پیام/

نظر شما