شناسهٔ خبر: 49557163 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

والدین نگران و دانش‌آموزان چشم انتظار/ روند آموزش همچنان مبهم است

گرگان- با وجود اینکه تا موعد بازگشایی مدارس کمتر از یک هفته باقی نمانده، دانش آموزان و والدین همچنان بلاتکلیف و نگران هستند و نمی‌دانند که سال تحصیلی جدید چگونه آغاز می شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: کمتر از یک هفته تا فرا رسیدن پاییز و آغاز سال تحصیلی جدید فرصت باقی مانده است، در شرایط عادی در این موقع از سال دانش‌آموزان، لباس مدرسه و کتاب‌های درسی و لوازم التحریر خود را تهیه کرده و چشم انتظار بازگشایی مدارس بودند تا بتوانند با قدرت، سال تحصیلی جدید را آغاز کنند اما کرونا سبب شد که برای سومین سال پیاپی آموزش حضوری تحت تأثیر قرار بگیرد.

به نظر می‌رسید با گذشت ۱۹ ماه از شیوع کرونا و کسب تجربه در مورد چگونگی بازگشایی مدارس، پیش از این‌ها تصمیم واحدی برای سال تحصیلی جدید اتخاذ شود اما علیرغم اینکه چند روزی بیشتر به آغاز ماه تحصیلی باقی نمانده، هنوز مسئولان نتوانسته‌اند به تصمیم واحدی در این زمینه برسند.

خانواده‌ها سرگردان هستند و نمی‌دانند که آموزش فرزندانشان چگونه است؟ تهیه فرم مدرسه، هماهنگی با سرویس و حتی انتخاب نوع مدرسه (دولتی و غیردولتی) هم به الگوی بازگشایی مدارس بستگی دارد.

روزی مدیران آموزش و پرورش وعده حضور دانش آموزان را در مدرسه داده و روزی دیگر به غیرحضوری بودن کلاس‌ها اشاره می‌کند و اخیراً هم سرپرست وزارت آموزش و پرورش با حضور در گلستان اعلام کرد که بازگشایی مدارس ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی خواهد بود و خود این مسأله چالش‌های بیشتری را برای والدین ایجاد خواهد کرد.

تعدادی از والدین ثبت‌نام دانش‌آموزان خود را به روزهای پایانی تابستان موکول کرده تا ببینند بازگشایی مدارس به چه نحو خواهد بود.

والدین سرگردان و دانش آموزان چشم انتظار/روندآموزش همچنان مبهم است

نگرانی از به خطر افتادن سلامت دانش آموزان در مدارس هم از نکات دیگری است که بسیاری از والدین به آن اشاره کرده و خواهان این هستند که تمام موارد بهداشتی برای دانش آموزان مخصوصاً در پایه ابتدایی رعایت شود.

در سال تحصیلی جدید، گلستان ۳۸۵ هزار دانش‌آموز خواهد داشت که ۱۱ هزار نفر نسبت به سال گذشته افزایش یافته و طبق گفته مسئولان تاکنون ۹۲ درصد آنها در مدارس ثبت نام کردند.

تکلیف خانواده‌ها مشخص نیست

مادر یکی از دانش آموزان گرگانی ضمن ابراز نگرانی در مورد آموزش فرزندش در سال تحصیلی جدید، به خبرنگار مهر گفت: فرزندم امسال در کلاس دهم تحصیل خواهد کرد و با توجه به اهمیت این مقطع تحصیلی و انتخاب رشته تحصیلی نگران این موضوع هستیم.

۳۸۵ هزار دانش‌آموز گلستانی و خانواده‌هایشان چشم انتظار تصمیم مدیران برای بازگشایی مدارس هستند مریم کاویانی افزود: تمام تلاش ما این است که پسرم با بهترین شرایط و با کوچک‌ترین دغدغه تحصیلات خود را ادامه داده و رشته مورد نظر خود را انتخاب کند اما هنوز تکلیف سیستم آموزشی مشخص نیست.

وی اضافه کرد: اگر قرار بر آن باشد که کلاس‌ها حضوری باشد ترجیح می‌دهم دوباره فرزندم در همان مدرسه غیرانتفاعی تحصیل کند زیرا تعداد دانش آموزان کمتر و از نظر امکانات هم شرایط متفاوت‌تر بوده اما تا این لحظه تصمیمی از سوی مسئولان گرفته نشده است.

کاویانی ادامه داد: اگر تصمیم بر این است که کلاس‌ها در فضای مجازی و در بستر شاد برگزار شود باید کتاب‌ها هم بر همین مبنا طراحی و تعریف شود و با وجود دروسی که نیاز به آموزش حضوری دارد، آموزش دانش آموزان دشوار خواهد شد.

والدین سرگردان و دانش آموزان چشم انتظار/روندآموزش همچنان مبهم است

وی با اشاره به مشکلات سامانه شاد در سال گذشته، گفت: تنگناها و محدودیت‌های شاد و پشتیبانی نکردن از برخی برنامه‌ها و محدودیت در تعداد کاربران از جمله دغدغه‌های خانواده بوده که امیدواریم در سال جدید برطرف شده باشد.

کاویانی بیان کرد: بنده یک فرزند محصل داشته و دغدغه کمتری دارم اما کسانی که چند دانش آموز دارند مطمئناً نگرانی‌های بیشتری در خصوص هماهنگی سرویس مدارس با توجه به زوج و فرد شدن کلاس‌ها خواهند داشت.

۹۲ درصد دانش آموزان پایه اول ابتدایی ثبت نام کرده‌اند

برای اطلاع از وضعیت ثبت نام دانش آموزان مقطع ابتدایی در گلستان با معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان گفتگو کردیم، هما عقیلی به خبرنگار مهر گفت: برای بازگشایی مدارس منتظر دستورالعمل از وزارت آموزش و پرورش هستیم تا الگوهای بازگشایی برای ما مشخص شود.

هما عقیلی افزود: در این دستورالعمل نحوه بازگشایی مدارس به صورت مجازی و حضوری و ترکیبی مشخص خواهد شد.

وی بیان کرد: سیاست کلی آموزش و پرورش بازگشایی تدریجی مدارس است که بر اساس جمعیت و فضا، مدارس باز خواهند شد.

عقیلی ادامه داد: تاکنون ۹۲ درصد ورودی‌های ابتدایی ثبت نام کرده و ثبت نام میان پایه‌ها هم به صورت خودکار انجام شده است.

والدین سرگردان و دانش آموزان چشم انتظار/روندآموزش همچنان مبهم است

وی گفت: سامانه شاد با قدرت بیشتر، بازنگری بهتر و اصلاحات جامع و کامل‌تر برای سال تحصیلی جدید آماده شده است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گلستان اضافه کرد: مانور بازگشایی مدارس در ۲۰ شهریورماه موفقیت‌آمیز اجرا شد و تمام مدارس آمادگی داشته و معلمان سازماندهی و شورای دبیران تشکیل شده بود.

وی افزود: مدارس به لحاظ فیزیکی و بهداشتی کاملاً آماده حضور دانش‌آموزان بوده و اگر دستورالعمل مبنی بر بازگشایی بود، مدارس حضوری و اگر دستورالعمل مبنی بر غیرحضوری و یا ترکیبی باشد مدارس هم در این زمینه آمادگی کامل را دارند.

عقیلی گفت: کمبود معلم با استفاده از نیروهای بازنشسته، خرید خدمات و غیره برطرف شده و مشکلی در این زمینه نداریم.

مدارس آماده بازگشایی هستند

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: سوم مهرماه آغاز سال تحصیلی جدید بوده و آئین بازگشایی به صورت متمرکز در گرگان و مدارس منتخب شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

احسان گوهری راد افزود: بازگشایی حضوری مدارس نیاز به ابلاغ دستورالعمل داشته که ستاد ملی کرونا باید آن را صادر کند.

وی ادامه داد: البته تعدادی از مدارس (در روستاها و مناطق کم جمعیت) که از نظر تعداد دانش‌آموز ازدحام و کثرت کمتری داشته امکان بازگشایی دارند و در ابتدای سال تحصیلی به صورت حضوری و به تدریج و با رعایت تمام الزامات فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

والدین سرگردان و دانش آموزان چشم انتظار/روندآموزش همچنان مبهم است

گوهری راد توضیح داد: در اواسط مهرماه هم، مدارسی با جمعیت متوسط به صورت حضوری بازگشایی شده و مدارس بزرگ‌تر هم با رعایت سایر موارد و واکسیناسیون خانواده‌ها در اواخر آبان ماه، کلاس حضوری برگزار خواهند کرد که البته به صورت زوج و فرد- مانند دو ماه از سال گذشته- و با رعایت برخی از نکات خواهد بود.

وی در خصوص واکسیناسیون فرهنگیان هم گفت: در طرح آموزش و پرورش بیش از ۸۵ درصد فرهنگیان، واکسن کرونا دریافت کرده و البته تعدادی از معلمان هم به علت حضور در هیئت‌های اجرایی انتخابات واکسن زده‌اند و با لحاظ این تعداد، واکسیناسیون معلمان به ۹۰ درصد می‌رسد.

گوهری راد افزود: از هفته گذشته هم نوبت دوم واکسن آغاز شده و تاکنون ۳۰ درصد واکسن زده‌اند که امیدواریم تا پایان شهریورماه و شروع سال تحصیلی واکسیناسیون فرهنگیان تکمیل شود.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان ادامه داد: صحبت‌هایی هم مبنی بر واکسیناسیون دانش‌آموزان ارائه شده اما چیزی به صورت مشخص اعلام نشده است و پیگیر این مسأله هم هستیم.

وی متذکر شد: هم اکنون مدارس برای بازگشایی آمادگی لازم را داشته و مشکلی در این زمینه نداریم و منتظر تصمیم‌گیری نهایی ستاد ملی کرونا هستیم تا با در نظر گرفتن شاخص‌ها در شروع سال تحصیلی بازگشایی چه به صورت حضوری، مجازی و یا ترکیبی انجام شود.

امید است در روزهای پایانی مانده به آغاز سال تحصیلی مسئولان به یک راهکار و تصمیم واحد برای بازگشایی مدارس دست یابند تا والدین و دانش‌آموزان و معلمان بتوانند برای سال آموزشی پیش رو راحت‌تر برنامه‌ریزی کنند.

نظر شما