شناسهٔ خبر: 49556711 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان:

برآورد کشت پاییزه 510 هزار هکتاری در کرمانشاه/ کشاورزان تا آغاز بارش‌های پاییزه کشت نکنند

زهرا مرادی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه برآورد کرد، امسال 510 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت پاییزه محصولات کشاورزی برود.

صاحب‌خبر -

 نوربخش حاتمی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: عمده کشت پاییزه در استان کرمانشاه به کشت گندم اختصاص دارد که پاییز امسال احتمالا 393 هزار هکتار شامل حدود 300 هزار هکتار گندم دیم و 93 هزار هکتار گندم آبی در اراضی استان کشت خواهد شد. 

 حاتمی ادامه داد: مابقی اراضی نیز به کشت محصولات دیگری مثل جو، نخود، کلزا و چغندرقند پاییزه اختصاص پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به تامین بذر مورد نیاز کشاورزان استان برای کشت پاییزه محصولات کشاورزی، گفت: امسال حدود 38 هزار تن بذر گندم تهیه شده و مشکلی برای تامین بذور مورد نیاز کشاورزان در کشت پاییزه گندم نداریم. در مورد سایر محصولات هم هیچ مشکلی در حوزه تامین بذور مورد نیاز کشاورزان وجود ندارد.

حاتمی اشاره‌ای هم به تامین دیگر نهاده های مورد نیاز کشت پاییزه در استان داشت و تصریح کرد: توزیع نهاده ها از طریق سامانه الکترونیکی آغاز شده و تنها در زمینه توزیع کود اوره اندکی مشکل داشتیم که با توزیع آن از طریق سامانه الکترونیکی مشکلات حل شده است. کودهای فسفاته و پتاسه نیز به اندازه کافی در استان موجود است و کمبودی برای تامین آنها نداریم.

 حاتمی در ادامه با اشاره به پیش بینی های هواشناسی مبنی بر احتمال شروع دیرهنگام بارش های پاییزه، گفت: از کشاورزان می خواهیم تا کشت پاییزه محصولات کشاورزی را با تاخیر یک تا دو هفته ای نسبت به سنوات معمولی آغاز کرده و کشت را تا شروع بارش های پاییزی به تاخیر بیاندازند.

 وی ادامه داد: اگر کشاورزان کشت پاییزه خود را قبل از شروع بارش های پاییزی انجام دهند، احتمالا به دلیل بارندگی های کم سطح سبز نامناسبی در مزارع خواهند داشت که می تواند در تولیدات نهایی آنها اثر سوء برجای بگذارد.

 حاتمی اشاره‌ای هم به ضرورت بیمه کردن اراضی کشاورزی از سوی کشاورزان داشت و گفت: از آنجایی که در سنوات اخیر همواره شاهد خسارت در مزارع در اثر عوامل غیرمترقبه بوده ایم، از کشاورزان تقاضا می کنیم حتما اراضی خود را بیمه کنند تا در صورت بروز خسارت مرجعی برای حمایت از خود داشته باشند.


 انتهای پیام

نظر شما