شناسهٔ خبر: 49556612 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

«فردا» گزارش می‌دهد

معمای لاریجانی

آینده سیاسی علی لاریجانی مبهم است و برخی افراد و رسانه‌ها در حال گمانه‌زنی پیرامون آن هستند. یکی از چهرها‌ی نزدیک به او اما می‌گوید که او نه حزب تشکیل می‌دهد، نه به مجلس بر می‌گردد!

صاحب‌خبر -

گروه سیاست سایت فردا - علی لاریجانی این روزها توجه‌ رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. نه اینکه حرفی زده یا اقدامی کرده باشد، بلکه با سکوت خود! بعد از ماجرای رد صلاحیت و حواشی آن از جمله درخواست بیان دلایل و حذف مهر محرمانه از آن هیچ خبری از او نیست! 

برخی از سیاسیون خاصه در جریان اصلاح‌طلبی نیز پیشنهاداتی مبنی بر تشکیل یک اتاق فکر با حضور او سایر نیروهای به حاشیه رفته از جمله حسن روحانی و ناطن نوری را مطرح کرده‌اند؛ پیشنهادی که به نظر نمی‌رسد قابلیت اجرایی شدن داشته باشد یا از سوی لاریجانی و سایرین مورد استقبال قرار بگیرد.

برخی نیز از احتمال بازگشت او به مجلس می‌گویند. عده‌ای دیگر اما او را در جایگاهی بیش از آنچه که اکنون دارد، تصور نمی‌کنند. گروهی نیز معتقد هستند که او آن ایده تشکیل حزب که خیلی وقت پیش مطرح و تقریبا رها شد را پی خواهد گرفت. 

شهربانو امانی اما این گزینه را رد می‌کند. او می‌گوید: «نجات و توسعه کشور بدون اصلاح امور امکان‌پذیر نیست کما اینکه شعار همه کاندیداها اصلاح‌طلبانه است اما اکثرا وقتی به قدرت می‌رسند و بر کرسی انتخابی می‌نشینند می‌گویند ما حزبی نیستیم؛ ضمن اینکه قانون احزاب در کشور ذیل منویات وزارت کشور است و از دوره آقای احمدی‌نژاد تقویت نهادهای مدنی و اجتماعی دچار خلسه شد و امروز انتخاب شوراهای مرکزی حتی عضوگیری احزاب نیز با محدودیت جدی مواجه است و اینها مشکلات سیاسی کشور است و من پیش‌بینی نمی‌کنم که این افراد حزبی تشکیل دهند».

عزت‌الله یوسفیان‌ملا که از نزدیکان علی لاریجانی است اما در گفت‌گویی با «مثلث آنلاین» تاکید می‌کند که تحت هیچ‌ شرایطی لاریجانی نه حزبی تأسیس می‌کند و نه با روحانی و ناطق نوری همراه می‌شود. او حتی گزینه بازگشت لاریجانی به مجلس را روی میز نمی‌داند و می‌گوید «آقای لاریجانی وقتی از جایی عبور کند دیگر به آن برنمی‌گردد. تمام سیاست‌مداران معقول دنیا هم همین‌طور هستند. آقای لاریجانی از ریاست‌ مجلس عبور کرده، بعید است دوباره به همان‌جا بازگردد».

با اتکا به همین‌ها است که امروز «شرق» می‌نویسد: «شرایط سیاسی لاریجانی مانند شخصیت فردی او مبهم است و معلوم نیست چه در افکار او می‌گذرد. آیا او واقعا با تأسیس یک حزب سیاسی می‌خواهد خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آماده کند و سکوت این روزهایش برای عدم تقابل با هریک از جریان‌هاست و شاید بخواهد در بزنگاهی خاص بار دیگر وارد میدان شود یا آنکه واقعا تمایل دارد بعد از این بیشتر نظاره‌گر دنیای سیاست باشد؛ هرچند حالت دوم بسیار بعید به نظر می‌رسد، زیرا سیاست برای لاریجانی دنیایی آشناست و حتما دل‌کندن از آن برای مرد سیاستی چون لاریجانی آسان نیست.»

نظر شما