شناسهٔ خبر: 49541242 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پروژه‌هایی که روی زمین‌مانده‌اند/ خراسان شمالی چشم انتظار رئیس جمهور

مردم خراسان‌شمالی همانند سایر استان‌ها که در هشت سال گذشته شاید کمتر و در ۲ سال اخیر هیچ‌وقت رئیس‌جمهورشان را در بین خود ندیده بودند، اکنون شاهد حضور هفتگی رئیس‌جمهور در یک نقطه از کشور و درد دل کوخ‌نشینان با وی هستند و اکنون لحظه‌شماری می‌کنند تا نوبت به استانشان برسد تا مشکلات خود را با ایشان در میان بگذارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، از ۱۲ مردادماه سال جاری پس‌ازاینکه حجت‌الاسلام رئیسی حکم تنفیذش را از دستان مقام معظم رهبری دریافت کرد، امید در دل خیلی از مردم روشن شد، شاید کسانی که در ظاهر نیز دائماً در حال ایراد گرفتن و اتخاذ موضع منفی هستند نیز از حضور رئیس‌جمهور جدید در دل به موضوعات، امیداوانه نگاه می‌کند.

کاهش قیمت سیمان، تأمین کالاهای اساسی، شروع تغییر استانداران استان‌های محروم، واردات انبوه واکسن کرونا علارقم وجود همان تحریم‌های دولت قبل و مهم‌تر از همه سفرهای آخر هفته‌ای به استان‌های محروم از مهم‌ترین اقدامات دولت در ۴۰ روز برقرار شدنش و چند روز پس از تشکیل رسمی هیئت دولت است.

مردم که در هشت سال گذشته شاید کمتر و در ۲ سال اخیر هیچ‌وقت رئیس‌جمهورشان را در بین خود ندیده بودند، اکنون شاهد حضور هفتگی رئیس‌جمهور در یک نقطه از کشور و درد دل مستقیم کوخ‌نشینان با وی هستند، آن‌هم در همان «صبح جمعه» معروف و شاید بشود گفت، که رئیسی آبروی «صبح جمعه» را به این جمله بازگرداند!

آقای رئیسی، خراسان‌شمالی تو را می‌خواند

مردم خراسان‌شمالی که در سال ۹۶ و ۱۴۰۰ در شرکت در انتخابات ریاست‌جمهور سنگ تمام گذاشتند و مخصوصاً در انتخابشان نیز در هر دو دوره مشخصاً دانستند چه شخصی باید سکان کشتی ریاست جمهوری را دست بگیرد، پس از شروع سفرهای استانی در انتظار سفر رئیس‌جمهورشان هستند تا درد دلشان را به وی بگویند و این موضوع مرهمی باشد بر زخم‌ها، محرومیت‌ها و کمبودهای دیار خراسان.

مردمی که در اوج فشارها، تحریم‌ها و کاستی‌های در سال ۹۱ با حضوری بی‌بدیل و بی‌نظیر به استقبال رهبرشان رفتند تا لبخند رضایت را بر لبان ایشان بنشانند و خشم ضدانقلاب را بیش‌ازپیش برانگیزند و این استقبال به حدی مهم شد تا رهبر انقلاب پس از ۶ ماه در پیام نوروزی آن سال برای اولین بار به‌طور ویژه از مردم خراسان‌شمالی تشکر کنند و فرمودند:

«...در زمینه‌ی مسائل داخلی، مردم عزیز ما در آن‌جایی که امکان و موقعیت ابراز احساسات وجود داشت -عمدتاً در بیست‌ودوم بهمن سال ۹۱- آن‌چه را که لازمه‌ی حماسه و شور بود، از خود نشان دادند؛ از سال‌های دیگر پرشورتر و متراکم‌تر در صحنه حاضر شدند. یک نمونه‌ی دیگر هم حضور مردم خراسان شمالی در بحبوحه‌ی تحریم‌ها بود که نمونه و مسطوره‌ای از وضعیت و روحیه‌ی ملت ایران را نشان می‌داد نسبت به نظام اسلامی و به مسئولان خدمتکار و خدمتگزار خودشان. کارهای بزرگی هم بحمدالله در طول سال انجام گرفته است؛ تلاش‌های علمی، کارهای زیربنایی، تحرک فراوان مسئولین و مردم. زمینه‌ها برای حرکتِ رو به جلو و ان‌شاءالله جهش، فراهم شده است؛ هم در زمینه‌ی اقتصاد، هم در زمینه‌ی سیاست، و هم در همه‌ی زمینه‌های حیاتیِ دیگر...»

خراسان‌شمالی نیازمند مدیریتی جهادی از جنس عمل؛ نه شعار!

اگر به لیست استانداران خراسان‌شمالی نگاهی بی اندازیم، این استان تاکنون ۱۰ استاندار و ۳ سرپرست را به خود دیده است که در مقایسه با استان همزاد خود یعنی خراسان جنوبی که فقط ۸ استاندار به خود دیده است، وضعیت خوبی نداشته و مشخصاً بین اهالی رسانه خراسان‌شمالی به یک استان رزومه ساز برای مدیران تمام سطوح بدل شده است.

مردم خراسان‌شمالی از رئیس‌جمهور جدید این انتظار رادارند با نگاهی متفاوت به این استان، شخصی را برای مدیریت سکان استانداری و به طبع آن سایر سطوح انتخاب کند که دارای شاخصه‌هایی مانند انقلابی بودن، جهادی بودن و عمل‌گرا بودن نه شعار گرا و... باشد تا خراسان‌شمالی را نه‌فقط مدیریت بلکه جهش دهد و این استان قعر جدولی در بیشتر شاخصه‌ها را به استانی متفاوت از گذشته تبدیل کند.

وعدهای ناتمام بسیار است

از بدو تشکیل این استان هرکه آمد وعده داد و رفت! شاید عمر مدیریتی مدیران و یا نداشتن جنم اجرا در ایشان مانع بهره‌برداری و یا طولانی شدن بسیاری از وعده‌ها و کلنگ‌ها بر روی زمین زده‌شده است تا اکنون، استانی با ۸۰۰ پروژه نیمه‌تمام که شاید حالا این پروژه‌ها با ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیز نشود به پایان برسند، را داشته باشیم.

آقای رئیسی بسم‌الله

حالا که مردم دائم منتظر حضور رئیس‌جمهورشان در یک نقطه از کشور هستند، بهتر است لیست مهم‌ترین پروژه‌ها و عقب‌ماندگی خراسان‌شمالی را باهم مرور کنیم تا شاید با حضور ایشان در اجرا و انجامشان سرعت بخشیده شود.

جاده بجنورد شمال

این جاده که طبق وعده چندباره رئیس‌جمهور سابق، ابتدا قرار بود سال ۹۶ و بعد در انتهای سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد هم‌اکنون در اواسط سال ۱۴۰۰، چندین کیلومتر از این جاده پررفت‌وآمد باقی‌مانده است.

این پروژه که در یک اقدام خاص در ماه‌های اخیر، قبل از انجام بخشی از ۳۶ کیلومتر آن، قبل از زیر بار رفتن به بهره‌برداری رسید و به اصلاح پیش افتتاح شد.

غلام‌رضا هوایی ابتدای سال جاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد در رابطه با این پروژه اظهار کرد: تا اواخر تیر و مردادماه سال جاری جاده بجنورد - جنگل گلستان در خراسان‌شمالی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در خصوص تأخیر در این پروژه گفت: در پروژه جاده بجنورد به جنگل گلستان کاهش اعتبار صورت گرفته اما رئیس سازمان برنامه‌وبودجه به استاندار خراسان‌شمالی قول داده است که اعتبارات این پروژه تکمیل شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تصریح کرد: شرکت‌ها در حال فعالیت هستند و کار به دلیل اعتبارات تعطیل نشد، از چمن بید تا دشت صورت گرفته و گاردریل‌ها و زیرسازی انجام‌شده که آسفالت آن را نیز شروع خواهند کرد.

هوایی افزود: محور بجنورد به جنگل گلستان ۱۴۳ کیلومتر است که تاکنون ۱٢٣ کیلومتر آن زیر بار ترافیک رفته و عملیات زیرسازی ٢۰ کیلومتر آن به‌صورت تکه‌ای باقی‌مانده است.

وی گفت: تکمیل محور ارتباطی بجنورد به جنگل گلستان یکی از ارکان مهم برای توسعه گردشگری در استان است.

اما تیرماه آمدورفت و شهریور شد اما خبری از پایان این پروژه نشد.

راه‌آهن مشهد - بجنورد - گرگان

خراسان‌شمالی یکی از استان‌هایی است که از نعمت داشتن خط ریلی محروم است، استانی پر رفت آمد با قرارگیری در بین استان زیارتی خراسان رضوی و استان‌های سیاحتی گلستان، مازندران و گیلان که ایجاد خط ریلی مشهد - بجنورد گرگان در نبود جاده‌ای ایمن در این مسیر می‌تواند علاوه بر راحتی و آرامش مردم تا حد زیادی از بروز تلفات جلوگیری کند.

این خط ریلی که سال‌هاست بر سر زبان‌ها افتاده و چندین بار نیز وعده واگذاری به خارج‌ها و داخلی‌ها در خبرها منتشرشده اما در عمل کاری از پیش نبرده است.

با سر زبان افتاده راه‌آهن جوین - اسفراین - بجنورد عملاً پروژه ریلی مشهد - بجنورد - گرگان به حاشیه رانده شد و حالا نه آن شده است نه این!

علی‌اکبر مردی،مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه ۲ کشور در گفت‌وگو با رسانه‌ها درباره راه‌آهن جوین - اسفراین اظهار کرد: این طرح راه‌آهن به طول ۵۷ کیلومتر در حال اجراست که اکنون زیرسازی قطعه نخست آن ۹۰ درصد و قطعه دوم نیز ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: در سفر سال ۹۴ ریاست جمهوری به خراسان‌شمالی، ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای این طرح مصوب و مقرر شد با تأمین این اعتبار طرح تا پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد اما تاکنون پرداخت این اعتبارات محقق نشده است.

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه ۲ کشور بابیان اینکه تاکنون فقط اعتبارات سنواتی به این پروژه پرداخت‌شده است، گفت: از سال ۱۳۹۰ تاکنون هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای این ‌پروژه هزینه شده و حال‌آنکه برای بهره‌برداری کامل از طرح ریلی جوین_اسفراین پنج هزار  ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

مردی اظهار داشت: امسال ۲۴۶ میلیارد ریال اعتبار سنواتی طرح به‌صورت ۱۰۰ درصدی پرداخت‌شده ولی هنوز هیچ اعتباری از محل مصوبه سفر ریاست جمهوری به خراسان‌شمالی به این پروژه پرداخت‌نشده است.

وی گفت: سازمان برنامه‌وبودجه قول پرداخت ۴۰۰ میلیارد اعتبار مازاد بر اعتبار سال جاری را برای این پروژه داده است که آن‌هم هنوز روی تحقق ندیده است.

با این اوصاف و حواله کردن به آینده شاید تا اتصال خراسان‌شمالی به شبکه ریلی راه زیادی مانده باشد.

پروژه سیمان سمنگان

یکی از پروژه‌های بزرگ استان را می‌توان در شهرستان مانه‌وسملقان جستجو کرد. جایی که سال ۸۲، یعنی بیش از ۱۸ سال پیش کلنگی بر زمین خورد اما هنوز که هنوز است مردم ثمره آن را نچشیده‌اند.

پروژه «سیمان سمنگان» در عید غدیر سال ۸۲ رسماً وارد فاز اجرایی شد. پروژه‌ای که بنا بود طی ۳ سال فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده و بخشی از نیاز سیمان استان را تأمین کند. همچنین پیش‌بینی می‌شد با راه‌اندازی این کارخانه نزدیک به ۷۰۰ نفر به‌صورت مستقیم صاحب شغل شوند که برای استانی مانند خراسان‌شمالی امری پربرکت به شمار می‌آمد.

این پروژه که با واگذاری به آستان قدس و تغییر کاربری نیز گرهش باز نشد در اوج جوانی، پیر شده است.

حرف زیاد است و همه در این وجیزه گنجانده نخواهد شد، پروژه‌هایی مانند فاز دوم پتروشیمی، فرودگاه جاجرم، مزرعه‌ خورشیدی جاجرم، بیمارستان رازوجرگلان، جاده رازوجرگلان، پروژه‌های آب‌رسانی استان و... نیاز به یک مدیریت جهادی دارد که امیدواریم در دولت سیزدهم به آن نائل شویم.

انتهای پیام/ن/ی

نظر شما